Abstrakt
Today’s studies on memory encourage multidirectional memory, which assumes the transdisciplinary perspective and permits new understanding of texts which address traumatic events of the previous century. This is so in the case of Evelyne Pollet (1905-2005). Her largely autobiographical novel Grandes vacances en Angleterre (1945) is a record of a Belgian refugee family’s stay in Great Britain during World War One. This would not be particularly interesting if it had not been for the fact that the author does it near the end of the second global conflict. Her return to the events of 1914 1918 is not coincidental. Pollet purposefully turns the reader’s attention away from the inglorious chapters of her biography, her close ties with the collaborators’ literary milieu, and her intensive editorial work during the occupation. Grandes vacances en Angleterre is an example of instrumental approach to the type of memory referred to ‘displaced memory’.
Bibliografia
Almeras, Ph. (1994). Céline : entre haines et passion, Paris : Ed. Robert Laffont.
Amara, M. (2014). Des Belges à l’épreuve de l’exil. Les réfugiés de la Première Guerre mondiale en France, en Angleterre et aux Pays-Bas, Bruxelles : l’Université de Bruxelles.
Baumann, R. (2007). La Grande Guerre comme mémoire romanesque de l’enfer concentrationnaire?, Textyles, 32-33, 106-126.
Fratta, A. S., (2012). « Dire la guerre. Les lettres belges pendant la Première Guerre mondiale », Confluências, 21, 363-377.
Fréché, B. (2007). « L’actualité de la Première Guerre mondiale après la Seconde », Textyles, 32-33, 89-105.
Fréché, B. (2009). Littérature et société en Belgique francophone (1944-1960), Bruxelles : Le CRI/CIELULB-Ulg.
Laserra, A., Leclercq, N., Quaghebeur, M. (dir.) (2008). Mémoires et antimémoires littéraires au XXe siècle. La Première Guerre mondiale, Bruxelles : Peter Lang, coll. Documents pour l’Histoire des Francophonies, n° 15. Cf. Textyles, 47 / 2015, 225-229.
Pollet, E. (1945). Les grandes vacances en Angleterre, Bruxelles : Les Éditions Libres.
Pollet, E. (1938). La Maison carrée, Bruxelles : Éditions du Cercle d’Art (avec la préface de Marie Gevers).
Quaghebeur, M. (1997). « Éléments pour une étude du champ littéraire belge francophone de l’après-guerre », in Leurs occupations. L’impact de la Seconde Guerre mondiale sur la littérature en Belgique, Bruxelles : Textyles-CREHGSM.
Rothberg, M. (2014). « Multidirectional memory », Témoigner. Entre histoire et mémoire (réd. Ph. Mesnard), 119 / 2014, 176.
Roux (de), D., Beaujour, M., Thélia, M. (1972). L.-F Céline, Paris : L’Herne.
Teklik, J. (2012). « Raconter pour témoigner : la guerre et l’Occupation dans le champ littéraire belge », Studia Romanica Posnaniensia XXXIX/1, 59-67.
Vitoux, F. (2005), La vie de Céline, Paris : Gallimard.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).