Abstrakt
This article concerns the portrayal of the World War II in the Belgian literature on the basis of Les Jumeaux millénaires Maud Frère (1923-1979). Published in 1962, the novel is considered as one of few testimonies of German Occupation in Belgium, its influence on the post-war Belgian-Belgian conflicts (Quastion royale, 1940-1945) and the literary output (déshistoire). This autobiographic narration, full of bitterness and disappointment, portrays a literary and very subjective interpretation of this shameful, unsaid and often neglected period in the Belgian history.
Bibliografia
De Decker, J. (1993). « Isabelle devant le désir ou Maud Frère portée à l’écran par Jean-Pierre Veckmans », in Les dernières nouvelles, le 31 juillet, 14.
Delmelle, J. (1962). « Les jumeaux millénaires par Maud Frère », Le Thyrse, 11, le 1er novembre, 103-104.
Denis, B., Klinkenberg, J-M. (2005). La littérature belge. Précis d’histoire sociale, Bruxelles : Ed. Labor, coll. « Espace Nord. Références ».
Desorbay, B. (2006). « Une paix royale de Pierre Martens. Les histoires belges : grandeurs et misères du rapport à l’Autre de l’énonciation gallienne », in B. Chikhi, M. Quaghebeur, Les Écrivains francophones interprètes de l’Histoire. Entre filiation et dissidence, Bruxelles : P.I.E. Peter Lang, 217-232.
Fréché, B. (2009). Littérature et la société en Belgique francophone (1944-1960), Bruxelles : Le CRI/CIEL-ULB-Ulg.
Frère, M. (1962). « Maud Frère nous parle des Jumeaux millénaires », Le Soir, le 15 novembre, 6.
Frère, M. (1988). Les Jumeaux millénaires, Bruxelles : Labor.
Genette, G. (1982). Palimpsestes, Paris : Seuil.
Mazaleyrat, J., Moligné, J. (1989). Vocabulaire de la stylistique, Paris : PUF.
Mertens, P. (1999). Une Paix royale, Paris : Seuil.
Quaghebeur, M. (1982). Alphabet des lettres belges de langue française, Bruxelles : Association pour la promotion des Lettres belges de langue française.
Quaghebeur, M. (1998). Balises pour l’histoire des lettres belges, Bruxelles : Labor.
Quaghebeur, M. (2012). « Aux confins su fantastique et du réel, le légendaire plus que l’historique », Studia Romanica Posnaniensia, XXXIX/1, 5-40.
Renard, M.-F. (1988). « Lecture », in Les Jumeaux millénaires, Bruxelles : Labor, 157-170.
Sigrid, J. (1972). Le Bruit de tes pas, manuscrit consulté aux Archives et Musée de la littérature à Bruxelles.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).