Abstrakt
François Emmanuel, renown Belgian contemporary writer and practicing psychotherapist, has so far published more than fifteen novels which are all focused on recurring and obsessive questions about memory, heritage and unknown past. The first two of his publications, Retour à Satyah (1989) and La Nuit d’obsidienne (1992) had been written during and little after his stay in Poland at the Jerzy Grotowski’s Teatr Laboratorium in Wrocław. It was also the end-stage phase of the belgitude tendance, the period of intense reflexion about Belgian identity, language, literature and attitude towards the individual and national past. In the same time, an increasing interest in ancestors’ lives in relation in one’s identity issues started in the field of autobiographical writing (récits de filiation, hétérographie, autofiction). Although the writer never openly positioned himself about the belgitude nor has he ever written novels of autobiographical nature, his fictional works reflect the big reflexions of his time’s literature. As well the thematic as the form of Emmanuel’s novels echo contemporary anxieties and illustrate the functioning of memory and transmission.
Bibliografia
Demanze, L. (2012). « Le récit de filiation aujourd’hui », in Ecritures contemporaines. Atelier de recherche sur la littérature contemporaine, [en ligne] URL : http://ecrit-cont.ens-lyon.fr/spip.php?rubrique39,consulté le 23 juin 2015.
Denis, B., Klinkenberg, J.-M. (2005). La littérature belge. Précis d’historie sociale, Bruxelles : Espace Nord.
Derrida, J. (1993). Spectres de Marx, Paris : Galilée.
Emmanuel, F. (1989). Retour à Satyah, Aix-en-Provence : Alinéa.
Emmanuel, F. La Nuit d’obsidienne, Bruxelles : Labor.
Emmanuel, F. Le sentiment du fleuve, Paris : Stock.
Emmanuel, F. (2007). Les voix et les ombres, Carnières-Morlanwelz : Lansman.
Forest, Ph. (2001). Le roman, le je, Nantes : Editions Pleins Feux.
Laserra, A. (2010). « Pour une littérature belge francophone : quelques jalons », in A. Laserra (dir.), Album Belgique, P.I.E. Bruxelles : Peter Lang.
Parent, A.-M., Schwerdtner, K. (2012). « Présentation », in temps zéro, 5 [en ligne]. URL : http://tempszero.contemporain.info/document899, consulté le 13 février 2015.
Piret, P. (2007). « Préface », in Les voix et les ombres, Carnières-Morlanwelz : Lansman.
Quaghebeur, M. (1980). « Au pays d’impossible identité », dans : Lettres belges de langue française, Liège : Europalia 80 Belgique.
Viart, D. (1999). « Filiations littéraires », Écritures contemporaines 2. États du roman contemporain, Actes du colloque de Calaceite, 6-13 juillet 1996, textes réunis par J. Baetens, D. Viart, Lettres Modernes Minard : Paris-Caen.
Viart, D. (2011). « Interroger l’histoire », in Roman français contemporain, TDC, 1007 en ligne, URL : https://www.reseau-canope.fr/tdc/tous-les-numeros/le-roman-francais-contemporain.html,consulté le 2 juillet 2015.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).