Abstrakt
The aim of this work, taking into account the last critical lesson of C.A. Madrignani, is to reflect upon how Sicily has become, through literature, a metaphor of the national political condition, and how it paradigmatically represents the inability of Italy to change. More precisely its purpose is to investigate the contribution to the construction of national identity of authors like F. De Roberto and G. Tommasi di Lampedusa, whose “anti-historical” works are characterized by a desecrating description (sometimes even polemical) of the unification process of Italy. Even this illusory contradiction is part of the dimension referred to by Madrignani as the Sicily effect on Italian literature. In Viceré and Imperio (and even in the war novellas) De Roberto bluntly depicts Italian history as a fierce fight for power, where human egoism prevails, which, according to a pessimistic philosophy, denies any affirmation of positive values.Bibliografia
AA. VV. (1980): Rosso e nero a Montecitorio. Il romanzo parlamentare della nuova Italia (1861-1901), a cura di C.A. Madrignani. Firenze: Vallecchi.
BRIGANTI, Alessandra (1972): Il parlamento nel romanzo italiano del secondo Ottocento. Firenze: Le Monnier.
CASTELLI, Rosario (2010): Il punto su Federico De Roberto. Per una storia delle opere e della critica. Acireale-Roma: Bonanno.
CAVALLI PASINI, Annamaria (1996): De Roberto. Palermo: Palumbo.
DE FRENZI, Giulio [pseud. di Luigi Federzoni] (1904): «Federigo De Roberto», in: Candidati all’immortalità. Bologna: Zanichelli.
DE ROBERTO, Federico (1891): L’illusione. Milano: Galli-Chiesa-Guindani.
DE ROBERTO, Federico (1892): La morte dell’amore. Napoli: Pierro.
DE ROBERTO, Federico (1894): I Viceré. Milano: Galli-Chiesa-Guindani.
DE ROBERTO, Federico (1895): L’amore. Fisiologia, psicologia, morale. Milano: Galli-Chiesa- Guidani.
DE ROBERTO, Federico (1898a): Leopardi. Milano: Treves.
DE ROBERTO, Federico (1898b): Gli amori. Milano: Galli-Chiesa-Guidani.
DE ROBERTO, Federico (1898c): Una pagina della storia dell’amore. Milano: Treves.
DE ROBERTO, Federico (1913): Le donne, i cavalier’. Milano: Treves.
DE ROBERTO, Federico (1928): La morte dell’amore. Milano: Maia.
DE ROBERTO, Federico (1929): L’imperio. Milano: Mondadori.
DE ROBERTO, Federico (1978): Lettere a donna Marianna degli Asmundo, a cura di S. Zappulla Muscarà. Catania: Trincale.
DE ROBERTO, Federico (1998): Romanzi, novelle e saggi, a cura di C.A. Madrignani. Milano: Mondadori [prima edizione 1984].
DI GRADO, Antonio (1998): La vita, le carte, i turbamenti di Federico De Roberto, gentiluomo. Catania: Fondazione Verga.
LOPEZ, Sabatino (1931): Dal carteggio di Virgilio Talli, raccolto da E. Roggero. Milano: Treves.
MADRIGNANI, Carlo Alberto; BERTONCINI, Giancarlo (2001): „Il Parlamento nel romanzo italiano”, in: Storia d’Italia. Annali 17. Il Parlamento, a cura di L. Violante con la collaborazione di Francesca Piazza. Torino: Einaudi, 931-966.
MADRIGNANI, Carlo Alberto (1972): Illusione e realtà nell’opera di Federico De Roberto. Saggio su ideologia e tecniche narrative. Bari: De Donato.
MADRIGNANI, Carlo Alberto (1998): „Introduzione”, in: De Roberto Federico, Romanzi, novelle e saggi, a cura di C.A. Madrignani. Milano: Mondadori [prima edizione 1984].
MADRIGNANI, Carlo Alberto (2007): Effetto Sicilia. Genesi del romanzo moderno. Macerata: Quodlibet.
ORLANDO, Francesco (1998): L’intimità e la storia. Lettura del “Gattopardo”. Torino: Einaudi.
SCIASCIA, Leonardo (1979): La Sicilia come metafora, intervista di Marcelle Padovani. Milano: Mondadori.
SPINAZZOLA, Vittorio (1990): Il romanzo antistorico. Roma: Editori Riuniti.
TOMASI DI LAMPEDUSA, Giuseppe (1958): Il Gattopardo. Milano: Feltrinelli.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).