Abstrakt
In Italy of the ‘90s, after major political parties were dissolved and institutional antifascism faded out, a reassessment of the Resistance movement took on. Giampaolo Pansa entered a clearly revisionist path in telling, he claims, untold and long overdue stories of “Guerra di casa”, the civil war. The house, household and domesticity are portrayed literally in his “cycle of the defeated”, as he emphasizes the impact of war on family and its members, whence love or friendship cannot “save” anyone anymore. I try to demonstrate that Pansa’s epic, based on fascist sources and private testimonies, is biased and partial, put in goal-oriented plots. “If war entered households, we read, we should hold communist partisans responsible for it, who first privatized war and later appropriated its historiography.Bibliografia
COLETTI, Vittorio (1995): «Il Remarque italiano». L’indice dei libri del mese 12.
COLETTI, Vittorio (2011): Romanzo Mondo. Bologna: Il Mulino.
COOKE, Philippe (2011): The Legacy of the Italian Resistance. New York: Palgrave Macmillan.
CRAINZ, Guido (2007): L’ombra della Guerra. Il 1945 l’Italia. Roma: Donzelli.
DE FEDERICIS, Lidia (1997): «Prove a carico. Due anni di percorsi nella narrativa italiana», in: L’Indice dei libri del mese, Torino: L’Indice.
KLEIN, Holder (1976): The First World War in Fiction. London: Macmillan.
LUZZATTO, Sergio (2013): «Partigia». Una storia della resistenza. Milano: Mondadori.
PAVONE, Claudio (1991, 2006): Una guerra civile. Saggio storico sulla moralità nella Resistenza. Torino: Bollati Boringhieri.
PANSA, Giampaolo (2003): Il sangue dei vinti. Milano: Rizzoli.
PANSA, Giampaolo (2008): I tre inverni della paura. Milano: Rizzoli.
PANSA, Giampaolo (2014): Bella ciao. Controstoria della Resistenza. Milano: Rizzoli.
PEDULLA, Gabriele (2005): «Introduzione», in: Racconti della Resistenza. Torino: Einaudi.
SERKOWSKA, Hanna (2012): «La pietà l’è morta? Il viaggio dentro il sangue dei vinti, ovvero sulla seconda guerra civile», in: Dopo il romanzo storico. La storia nella letteratura italiana del'900. Pesaro: Metauro, 198-207.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).