Abstrakt
History has got the monopoly of legitimate representation of the past, above all due to its privileged academic position. Its accounts operate as true and valid and often label all the rest as fiction. There are nevertheless some other forms, linked to memory, capable of learning from and narrating through emotions, opening paths of understanding, compromise and intervention in society. Referred to the memory of repression in Spain, we talk in this article about graphic novel, photography and documentary films.
Bibliografia
Alexiévich, S. (2015). El fin del “Homo sovieticus”. Barcelona: Acantilado.
Altarriba, A. & Kim (2009). El arte de volar. Alicante: Edicions de Ponent.
Altarriba, A. & Kim (2016). El ala rota. Barcelona: Norma.
Bermejo Barrera, J. C. (2011). Los límites del lenguaje. Proposiciones y categorías, Madrid: Akal.
Bermejo Barrera, J. C. (en prensa). “Historiadores, espectadores y víctimas. El discurso histórico como artificio”. En Historia y melancolía. Madrid: Akal.
Bougleux, A. & Bernal, S. (2014). El retratista. Barcelona: Art Blume S.L.
Casanova, J., (2006, 14 septiembre). “Sin archivos no hay historia”. El País. Recogido en: http://elpais.com/diario/2006/09/14/opinion/1158184805_850215.html
Cervera, P. (1986). España en guerra (1936-1939) [Vídeo]. Madrid: RTVE. Ed. remasterizada (2010), Emon/ Planeta.
Danés, Ll. (2008). Llach: la revolta permanent [Vídeo]. Barcelona: Público.
Didi-Huberman, G. (2004). Imágenes pese a todo. Memoria visual del Holocausto. Barcelona: Paidós.
Domingo, A. (2006). La memoria recobrada. Madrid: RTVE.
Escribano, F., Ferrándiz, F. & Solé, Q. (2012). [Desenterrando el silencio] Antoni Benaiges, el maestro que prometió el mar. [Barcelona:] Art Blume S. L./ Ventall Edicions.
Fernández, A. (2013). Vencidxs, s. l.: Datecuenta.
Ferrándiz, F. (2014). El pasado bajo tierra. Exhumaciones contemporáneas de la Guerra Civil. Barcelona: Anthropos.
Haneke, M. (2009). La cinta blanca [Vídeo]. Cameo Media (Cameo El País, 2010).
Haneke, M. (2010). Gespräche mit Thomas Assheuer. Berlín: Alexander Verlag.
Koetzle, H.-M. (2007). Diccionario de fotógrafos del siglo veinte. Madrid: CBA.
Loureiro, Á. G. (2008). “Argumentos patéticos. Historia y memoria de la Guerra Civil”. Claves de Razón Práctica, 186, 18-25.
Nakazawa, K. (2015). Pies descalzos. Madrid: De Bolsillo.
Piedras Monroy, P. (2014). “Hacia una redescripción textual de la memoria”. Historiografías, 8, 28-56. Recogido en: http://www.unizar.es/historiografias/numeros/8/piedras.pdf
Robinson, J. (2009). Deeper than Reason. Emotion and its Role in Literature, Music and Art. New York: Oxford University Press.
Roca, P. (2013). Los surcos del azar. Bilbao: Astiberri.
Sartre, J. P. (s. f. [1939]). Bosquejo de una teoría de las emociones. Weblioteca del pensamiento. Recogido en: http://www.elseminario.com.ar/biblioteca/Sartre_Bosquejo_Teoria_Emociones.pdf (31 agosto 2016).
Schiewer, G. L. (2014). Studienbuch Emotionsforschung. Theorien – Anwendungsfelder – Perspektiven. Darmstadt: WBG.
Spiegelman, A. (2007). Maus. Madrid: Random House.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).