Abstrakt
The purpose of this article is to analyze the theoretical discourse of the Chicano feminists in order to determine the role of the collective memory in forming that discourse. The subject of the analysis will be mainly the mandatory reference to the postcolonial feminisms, namely the masterpiece by Gloria Anzaldúa and Cherríe Moraga titled Esta puente mi espalda. Voces de mujeres tercermundistas en los Estados Unidos. However, in order to present a complete overview of the Chicano discourse, we will also mention the work of scholars like Sonia Saldívar-Hull, Ana Castillo and Emma Pérez.
Bibliografia
Anaya, R., Lomelí, F. (1989). Aztlán: Essays on the Chicano Homeland. Albuquerque: University of New Mexico Press.
Anzaldúa, G. (2007). Borderlands/La frontera. San Francisco: Aunt Late Books.
Anzaldúa, G. & Moraga, Ch. (1998). Esta puente, mi espalda. Voces de mujeres tercermundistas en los Estados Unidos. San Francisco: Ism Press.
Friedan, B. (2009 [1963]). La mística de la feminidad. Madrid: Cátedra.
Halbwachs, M. (2004). La memoria colectiva. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
Hurtado, A. (2003). Voicing Chicana Feminisms. Young Women Speak Out on Sexuality and Identity. New York – London: New York University Press.
Kaganiec-Kamieńska, A. (2008). Tożsamość na pograniczu kultur. Meksykańska grupa etniczna w Stanach Zjednoczonych. Kraków: Universitas.
Méndez-Reyes, J. (2008). “Memoria individual y memoria colectiva: Paúl Ricoeur”. AGORA Trujillo, 22, 121-130.
Mendoza, B. (2014). Ensayos de crítica feminista en nuestra América. México D. F.: Editorial Herder.
Mignolo, W. (1988). “La colonización del lenguaje y de la memoria: complicidades de la letra, el libro y la historia (1)”. Recogido en: https://es.scribd.com/doc/145432958/Mignolo-Walter-D-La-colonizacion-del-lenguaje-y-de-la-memoria (4 agosto 2016).
Muller, B., Bermejo, F. (2013). “Las fuentes de la memoria colectiva: los recuerdos vividos e históricos”. Revista de Psicología, 31 (2), 247-264.
Nowicka, M. (2010). „Czy teoria postkolonialna jest kobieca? Narodziny, rozwój i zmierzch postkolonializmu”. Przegląd socjologiczny, 59 (3), 109-165.
Pérez, E. (1991). “Sexuality and Discourse: Notes from a Chicana Survivor”. En C. Trujillo (Ed.), Chicana Lesbians. The Girls Our Mothers Warned Us About (pp. 159-184). Berkeley: Third Woman Press.
Ricoeur, P. (2012). Pamięć, historia, zapomnienie. Kraków: Universitas.
Saldívar-Hull, S. (2000). Feminism on the Border. Chicana Gender Politics and Literature. London: University of California Presss.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).