Abstrakt
Todo lejos (2015), the last novel by Alfons Cervera, recalls the arrest of a group of anti-Franco activists in the early seventies, a hardly known event in Spanish history that was probably silenced by political authorities. This paper will study the novel from a twofold perspective: on the one hand, the importance of memory. The novel has a choral structure of different voices that remember events that could potentially be identified with the author’s autobiographical memories. On the other hand, the novel aims to report the atmosphere of terror created by Franco’s dictatorship, the use of violence as a political weapon, and the accusation of dissidence suffered by many groups and individuals.
Bibliografia
Alberca, M. (2007). El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid: Biblioteca Nueva.
Arendt, H. (2008). Eichmann en Jerusalén. Barcelona. Debolsillo.
Bonvalot, A. L. (2013). “Los caminos de la disidencia: Alfons Cervera e Isaac Rosa”. En M. T. Navarrete Navarrete & M. Soler Gallo (Eds.), Ay ¡qué triste es toda la humanidad! Literatura, cultura y sociedad española contemporánea (pp. 321-330). Roma: Aracne.
Cervera, A. (2013). Las voces fugitivas [incluye El color del crepúsculo, Maquis, La noche inmóvil, La sombra del cielo y Aquel invierno]. Barcelona: Piel de Zapa.
Cervera, A. (2014). Todo lejos. Barcelona: Piel de Zapa.
Faber, S. (2011). “La literatura como acto afiliativo: la nueva novela de la Guerra Civil (2000-2007)”.
En M. P. Álvarez Blanco & A. Dorca (Eds.), Contornos de la narrativa española actual (2000-2010): un diálogo entre creadores y críticos (pp. 101-110). Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuet.
Fraile, T. (2014). “Nostalgia, revival y músicas populares”. Quaderns, 9, 107-114.
García, A. (2014, 28 octubre). “Alfons Cervera: «Todo es hablar de la guerra y de la dictadura no habla nadie»”. Levante. El Mercantil valenciano, 72.
Hirsch, M. (2008). “The Generation of Postmemory”. Poetics Today, 29, 103-128.
Martínez Rubio, J. (2016). Las formas de la verdad. Investigación, docuficción y memoria en la novela hispánica. Barcelona: Anthropos.
Molinero, C. (2006). ¿Memoria de la represión o memoria del franquismo? En S. Juliá (Ed.), Memoria de la guerra y del franquismo (pp. 216-246). Madrid: Taurus.
Obiol, M. J. (2015, 20 marzo). “Un pedazo de tiempo”. El País. Recogido en: http://cultura.elpais.com/cultura/2015/03/18/babelia/1426695935_248633.html
Possi, V. (2015). “El pluralismo en la narrativa actual: Alfons Cervera y sus voces fugitivas”. Confluenze: Rivista di Studi Iberoamericani, 7 (2), 120-133.
Ricoeur, P. (2004). La memoria, la historia, el olvido. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Semprún, J. (2002). La escritura o la vida. Barcelona: Tusquets.
Soldevila, I. (2013). “Salvar la memoria”. Quimera, 156, 63-65.
Todorov, T. (2000). Los abusos de la memoria. Barcelona: Seix Barral.
Tyras, G. (2008). Memoria y resistencia. El maquis literario de Alfons Cervera. Barcelona: Montesinos.
Tyras, G. (2013). “Alfons Cervera: hacia una poética de las voces”. En A. Cervera, Las voces fugitivas (pp. 13-19). Barcelona: Piel de Zapa.
Valls, F. (2014, 16 diciembre). “Sobre Todo lejos, de Alfons Cervera”. La nave de los locos (Página personal). Recogido en: http://nalocos.blogspot.com.es/2014/12/sobre-todo-lejos-de-alfons-cervera.html (1 septiembre 2016).
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).