Abstrakt
The paper aims to show the extent to which the female protagonists of Isabella Santacroce’s novels are the realizations of the symbolic image of the fille fatale, present in the culture, literature and art of the twentieth century. The characters created by Isabella Santacroce seem to be eternally at the age of transition between the childhood and adulthood. Their beauty is irregular, disturbing, ambiguous and sometimes demonic. As well as the nymphs, last larval stage, they are fascinating, attractive and dangerous at the same time, as the harmless destructiveness is their main trait. Between the others versions of the twentieth-century fille fatale, the Santacroce’s female protagonists are definitely more libertine, what seems to be Tondelli’s heritage.
Bibliografia
BALESTRINI, Nanni (1997): «Introduzione», Bestia 1, 6-7.
BERNINI, Luca (1996): «Violenti & violentati». Il mucchio selvaggio, 15 ottobre.
DURAND, Gilbert (1986): Wyobraźnia symboliczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
GARBOLI, Cesaere (1999): «Letteratura, mezzo secolo all’incanto». La Repubblica, 22 settembre.
HALBERSTAM, Jack; LIVINGSTON, Ira (a cura di) (1995): Posthuman bodies. Bloomington: Indiana Univercity Press.
IRIGARAY, Luce (2000): Ciało w ciało z matką. Kraków: EFKA.
JANION, Maria (2008): Wampir. Biografia symboliczna. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
KORNACKA, Barbara (2013): Ucho, oko, ciało. O prozie „młodych pisarzy” lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych we Włoszech. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
KRISTVA, Julia (1974): La résolution du language poétique. L’avant-garde à al fin du siècle:Lautréamont et Malarmé. Paris: Seuil.
KRISTEVA, Julia (2007): Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
LABRANCA, Tommaso (1997): «Vitamina SS9», Bestia, 1, 92-97.
LUCAMANTE, Stefania (2002): Isabella Santacroce, Scritture in corso. Fiesole: Cadmo.
MONDELLO, Elisabetta (2006): «La famiglia, una prigione d’amore e d’odio». Liberazione, 19.02: VI.
MONDELLO, Elisabetta (2007): In principio fu Tondelli. Letteratura, merci, televisione nella narrativa degli anni novanta. Milano: Il Saggiatore.
NACHER, Anna (2003): Przygody małej dziewczynki w świecie ponowoczesnym – sposoby bycia, in: W poszukiwaniu małej dziewczynki, a cura di Izabela Kowalczyk, Edyta Zierkiewicz. Wrocław:
Konsola.
PRAZ, Mario (2010): Zmysły, śmierć i diabeł w literaturze romantycznej. przeł. Krzysztof Żaboklicki. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
PRZYŁUSKA-URBANOWICZ, Katarzyna (2014): Pupilla. Metamorfozy figury drapieżnej dziewczynki w wyobraźnie symbolicznej XX wieku. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
ROWIŃSKI, Cezary (1989): Gilbert Durand i jego „wyobraźnia symboliczna”, in: Durand Gilbert, Wyobraźnia symboliczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
RUSCONI, Marisa (1998): «Le mie Barbie libertine», L’Espresso, 21 maggio, 108-109.
SZCZAWIŃSKA, Weronika (2008): «Demony i inne dziewczynki», Dialog, 4, 26-36.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).