Sovversive, distruttive, demoniache, matricide. Le fanciulle fatali di Isabella Santacroce
PDF (Italiano)

Słowa kluczowe

Italian narrative
Isabella Santacroce
fille fatale
symbolic image

Jak cytować

Kornacka, B. (2014). Sovversive, distruttive, demoniache, matricide. Le fanciulle fatali di Isabella Santacroce. Studia Romanica Posnaniensia, 41(4), 113–126. https://doi.org/10.14746/strop2014. 414.010

Abstrakt

The paper aims to show the extent to which the female protagonists of Isabella Santacroce’s novels are the realizations of the symbolic image of the fille fatale, present in the culture, literature and art of the twentieth century. The characters created by Isabella Santacroce seem to be eternally at the age of transition between the childhood and adulthood. Their beauty is irregular, disturbing, ambiguous and sometimes demonic. As well as the nymphs, last larval stage, they are fascinating, attractive and dangerous at the same time, as the harmless destructiveness is their main trait. Between the others versions of the twentieth-century fille fatale, the Santacroce’s female protagonists are definitely more libertine, what seems to be Tondelli’s heritage.

https://doi.org/10.14746/strop2014.%20414.010
PDF (Italiano)

Bibliografia

BALESTRINI, Nanni (1997): «Introduzione», Bestia 1, 6-7.

BERNINI, Luca (1996): «Violenti & violentati». Il mucchio selvaggio, 15 ottobre.

DURAND, Gilbert (1986): Wyobraźnia symboliczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

GARBOLI, Cesaere (1999): «Letteratura, mezzo secolo all’incanto». La Repubblica, 22 settembre.

HALBERSTAM, Jack; LIVINGSTON, Ira (a cura di) (1995): Posthuman bodies. Bloomington: Indiana Univercity Press.

IRIGARAY, Luce (2000): Ciało w ciało z matką. Kraków: EFKA.

JANION, Maria (2008): Wampir. Biografia symboliczna. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

KORNACKA, Barbara (2013): Ucho, oko, ciało. O prozie „młodych pisarzy” lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych we Włoszech. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

KRISTVA, Julia (1974): La résolution du language poétique. L’avant-garde à al fin du siècle:Lautréamont et Malarmé. Paris: Seuil.

KRISTEVA, Julia (2007): Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

LABRANCA, Tommaso (1997): «Vitamina SS9», Bestia, 1, 92-97.

LUCAMANTE, Stefania (2002): Isabella Santacroce, Scritture in corso. Fiesole: Cadmo.

MONDELLO, Elisabetta (2006): «La famiglia, una prigione d’amore e d’odio». Liberazione, 19.02: VI.

MONDELLO, Elisabetta (2007): In principio fu Tondelli. Letteratura, merci, televisione nella narrativa degli anni novanta. Milano: Il Saggiatore.

NACHER, Anna (2003): Przygody małej dziewczynki w świecie ponowoczesnym – sposoby bycia, in: W poszukiwaniu małej dziewczynki, a cura di Izabela Kowalczyk, Edyta Zierkiewicz. Wrocław:

Konsola.

PRAZ, Mario (2010): Zmysły, śmierć i diabeł w literaturze romantycznej. przeł. Krzysztof Żaboklicki. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

PRZYŁUSKA-URBANOWICZ, Katarzyna (2014): Pupilla. Metamorfozy figury drapieżnej dziewczynki w wyobraźnie symbolicznej XX wieku. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

ROWIŃSKI, Cezary (1989): Gilbert Durand i jego „wyobraźnia symboliczna”, in: Durand Gilbert, Wyobraźnia symboliczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

RUSCONI, Marisa (1998): «Le mie Barbie libertine», L’Espresso, 21 maggio, 108-109.

SZCZAWIŃSKA, Weronika (2008): «Demony i inne dziewczynki», Dialog, 4, 26-36.