Abstrakt
To describe the world and to put some order into our contemporaneity, Emmanuelle Pireyre gathered in his novel titled Féérie générale (2012) numerous examples of situations that are symptomatic of the reality of the last years. Written in a way that highlights all the nuances of everyday life and interspersed either with the narrator’s opinions on modern society, or with dreams, extracts of electronic notices, anecdotes, or even with the presentation of a collection of kisses, the stories summarize the discontinuous and complex world. Denouncing the aberrations of society, the narrator confronts the clichés and the ideas people do not have time to think about, suggesting that we see in this world only the beautiful things, love and happiness, feelings considered futile by the thinkers and the creators. In this collection of magic things, Pireyre invites at the same time the readers to distance themselves from the disorder of the world and to live on a kind of islands of happiness.
Bibliografia
Agamben, G. (2008). Qu’est-ce que le contemporain. Paris: Payot & Rivages.
Blanckeman, B. (2012): L’écrivain impliqué : écrire (dans) la cité In B. Blanckeman, B. Havercroft (Eds.), Narrations d’un nouveau siècle. Romans et récits français (2001-2010) (pp. 71-82), Paris: Presses Sorbonne Nouvelle.
Gontard, M. (2013). Écrire la crise. L’esthétique postmoderne, Rennes: Presses universitaires de Rennes.
Kristeva, J. (1988): Étrangers à nous-mêmes, Paris: Fayard.
Lamarre, M. (2012): Invention du monde : une épopée contemporaine ? In D. Viart, G. Rubino (Eds.), Écrire le présent (pp. 121-134), Paris: Armand Colin.
Macé, M. (2006): Le Temps de l’essai. Histoire d’un genre en France au XXe siècle, Paris: Belin.
Pireyre, E. (2012): Féerie générale. Paris: Éditions de l’Olivier.
Sorrentino, F. (2012): Éclairer les coins obscurs du présent. Les « romans à fragmentation » de Thierry Jonquet In D. Viart, G. Rubino (Eds), Écrire le présent, Paris: Armand Colin.
Viart, D. (2005): Introduction In D. Viart, B. Vercier (Eds), La littérature française au présent. Héritage, modernité, mutations, Paris: Bordas.
Viart, D. (2012a): Introduction In D. Viart, G. Rubino (Eds), Écrire le présent, Paris: Armand Colin.
Viart, D. (2012b): Écrire le travail. Vers une sociologisation du roman contemporain ? In D. Viart, G. Rubino (Eds), Écrire le présent, Paris: Armand Colin.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).