Abstrakt
The role of the media in the contemporary world is important and it isn’t limited only to communication. Equipped with specific techniques of writing, the media create mass culture. The following paper deals with stylistics proprieties of titles in the French and Polish press. The whole description is based on a large number of press titles which are interesting owing to their stylistics.Bibliografia
Bell A. (1991), The language o f news media. Oxford: Blackwell.
Benninger C. (2001), Une mente de loups / une brassée de questions : collection, quantification et métaphore, Langue Franęaise, 129: 21-34.
Bralczyk J. (2000), Język na sprzedaż. Warszawa-Bydgoszcz: Oficyna W ydawnicza Branta.
Colignan J.-P., Berthier P.-V. (1984), La pratique du style, Duculot, pp. 46.
Douay M. (1988), De la phrase à la pub : l'ambiguité entre en jeu. Modeles linguistiques, 19: 21-31.
Engel D.M., Syntaxe à la u ne: structure des titres de journaux franęais et britanniques, http://wjfms.ncl.ac.uk/engelWJ.htm
Furet C. (1995), Le titre. Pour donner envie de lire. Paris: Centre de Formation et de Perfectionnement des Journalistes.
Galisson R. (1991), De la langue à la culture par les mots. Paris : Cié International.
Goban -Klas T. (2005), Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Guéricolas P., Titraille ou grisaille ? Les manchettes des quotidiens sont-ils toujours ce qu'elles devraient ètre ?, http://www.scom.ulaval.ca/Au.fil.des.evenements/1995/40/016.html
Halliday M.A.K. (1967), Intonation and grammar in British English. The Hague: Mouton.
Hoek L.M. (1981), La marque du titre. Dispositifs sémiotiques d'une pratique textuelle. La Haye, Paris-New York : Mouton.
Kerbrat-Orecchioni C. (1977), La connotation. Lyon : Presses Universitaires de Lyon.
Loffler-Lauria n A.-M. (1994), Reflexions sur la métaphore dans les discours scientifiques de vulgarisation, Langue franęaise, 101: 72-79.
Markiewicz H. (1992), Tytuły dzieł literackich, in : Zabawy Literackie. Kraków: Oficyna Literacka.
Pisarek W. (1967), Poznać prasę po nagłówkach. Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych RSW Prasa, Biblioteka W iedzy o Prasie, seria B, t. X.
Rebeyrolle J., Forme linguistique et fonction discursive des titres de sections, www.univtlse2.fr/erss/textes.
Schapira Ch. (1999), Les stereotypes en franęais : proverbes et autres formules. Paris : Ophrys.
Skorupk a S. (1999), Słownik frazeologiczny języka polskiego. Warszawa: WP.
Van Dijk T.A. (1985), Discourse and communication. Berlin-New York : de Gruyter, pp. 69-93.
Wierzbicki A., Gazeta Wyborcza: 'zdecydowanie tak!'. Prasa wobec Polski z Unią Europejską http://www.podteksty.pl/index. php?action=dynamic&nr=2&dzial=4&id=61
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).