Abstrakt
The essay Littérature et engagement: De Pascal à Sartre, written by the Belgian Benoît Denis, presents several critical problems about poetry and commitment. In the present article we will analyze some of these questions taking into account some important points about the changing of connotations and interpretations on forms of poetry and on poetry itself in the last century. Furthermore, this process of analyzing will provide a reconsideration of nowadays approximations to committed poetry from the critical point of view.
Bibliografia
Adorno, T.W. (1962). Commitment, en Terry Eaglcton & Drew Milne (eds.). Marxist literary theory: A reader. Oxford: Blackwell, 1996, 187-203.
Aucouturier, M. (1998/ Le réalisme socialiste. Que sais-je? 3320. Paris: PUF.
Bessière , J. & Michaud S. (2001). Introduction, en J. Bessière & Michaud S. (eds,).La main hâtive des révolutions: Esthétique et désenchantement en Europe de Leopardi à Heiner Müller. Page Ouverte. Paris: Presses de la Sorbonne Nouvelle, 7-14.
Castellet, J. M. (1957/1965). L'hora del lector / Poesía, réalisme, histôria. Pról. de J. F. Yvars. L'alzina, 18. Barcelona: Edicions 62, 1987.
Delia Volpe , G. (1963). Crítica del gusto. Trad, de Manuel Sacristán. Biblioteca Breve. Barcelona: Seíx Barrai, 1966.
Denis, B. (2000). Littérature et engagement: De Pascal à Sartre. Points /Essais, 407. Paris: Seuil.
Jameson, F, (1971). Marxism and Form: Twentieth-Century Dialectical Theories o f Literature. Princenton: Princenton University Press.
Mander, J. (1961). The Writer and Commitment. Londres: Seeker & Warbung.
Mozejko, E. (2001). Realizm socjalistycmy: Teoria, rozwój, upadek. Cracovia: Universitas.
Quasimodo, S. (1974). Poesie e discorsi sulla poesía. Ed. de Gilberto Finzi. Pref. de Carlo Bo.3 ed. Milán: I Meridiani.
Robin, R. (1986). Le réalisme socialiste: Une esthétique impossible. Aux Origines de Notre Temps. Paris: Payot.
Sartre, J.-P. (1948). Qu’est-ce que la littérature: Folio/Essais, 19. Paris: Gallimard, 1985.
Tackels, B. (2000). Brecht ou le marxisme exilé. Europe: Bertold Brecht, 856-857, agosto-septiembre, 80-93.
Travers, M. (ed.) (2001). European literature: From Romanticism to Postmodernism (A reader in aesthetic practice). Londres-Nueva York: Continuum.
William s, R. (1977). Marxismo y literatura. Trad, de Pablo di Masso. 2a ed. Historia, Ciencia, Sociedad, 265. Barcelona: Península, 2000.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).