Abstract
The teaching profession, including the language teaching profession, requires that teachers should constantly enhance their professional competences. Among those competences, the creative ones occupy a fixed position. In this paper, I am going to consider the possibility of optimizing their development by the use of coaching. In spite of controversies aroused by this work method, it can offer a signifi cant support in developing the creative competences of French language teachers.References
Bellego, Jean-Yves (2009): Le coaching pédagogique. Apprendre à apprendre. Le céfs de la réussite. Paris: Ellaboré Éditions.
Bono de, Edward (2011): Les six chapeaux de la réflexion. Paris Éditions Eyrolles.
Bilińska-Suchanek, Ewa; Jarecka-Żyluk, Małgorzata (2005) „Przygotowanie nauczyciela do dekonstrukcji kultury w edukacji. Model kształtowania postawy krytycznej ucznia”. In : Wolfgang Hörner, Mirosław S. Szymański (éd.), Nauczyciel i kształcenie nauczycieli. Zmiany i wyzwania, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 46-69.
Blachowska-Szmigiel, Marzena (2010): Twórcze schematy poznawcze a kreatywność językowa. Na przykładzie języka francuskiego jako obcego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Blachowska-Szmigiel, Marzena (2013): „Zadania zorientowane na ekspresję teatralną jako narzędzie wspierające rozwój kreatywności językowej studenta filologii romańskiej” In : Elżbieta Nowikiewicz
(éd.), Kompetencje ogólne. Kształcenie filologów. Neofilolog nr 40/1, Poznań: PTN, 29-41.
Bogdański, Marek (2001): „Samodzielność ucznia jako cel w zreformowanej szkole” In : Edukacja jutra V Tatrzańskie Seminarium Naukowe. Częstochowa : Agencja Promocji Nauki i Kultury MENOS s.c., 145-151.
Conseil De La Coopération Culturelle Comité de l’Éducation « Apprentissage des langues et citoyenneté européenne » (2001): Un cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer. Paris: Didier.
Dylak, Stanisław (1995): Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM.
Ekiert-Oldroyd, Dorota (2003): „Pedeutologiczne konteksty dydaktyki twórczości i ich pragmatyczne Implikacje. Pedeutologia twórczości a dydaktyka twórczości”. In : Krzysztof J. Szmidt (éd.), Dydaktyka twórczości. Kraków: Impuls, 135-158.
Halbout, Reine-Marie (2009): Savoir être coach : un art, une posture, une éthique. Paris: Éditions Eyrolles.
Jaroszewska, Anna (2009): „Analiza kompetencji nauczycieli języków obcych w kontekście nauczania w różnych grupach wiekowych” In : Mirosław Pawlak, Anna Mystkowska-Wiertelak, Agnieszka Pietrzykowska (éd.), Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. Poznań – Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 83-94.
Kozielecki, Józef (1995): Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
Kwieciński, Zbigniew (2000): Tropy – ślady – próby: studia i szkice z pedagogiki pogranicza. Poznań: Wydawnictwo Edytor.
Laska, Eugenia Iwona (2007): „W poszukiwaniu wyznaczników edukacyjnej aktywności nauczyciela. Samokształcenie”, In: Eugenia Iwona Laska (éd.), Nauczyciel między tradycją a współczesnością. Teoria i praktyka. Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 108-115.
Martinez, P. (1996): La didactique des langues étrangères. Paris: PUF. Collection « Que sais-je? ».
Mouzoune, Karim (2010): Le coaching pédagogique. Comment vaincre les difficultés scolaires. Paris: L’Harmatton.
Nęcka, Edward (2005): Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Ośrodek Rozwoju Edukacji (2013): Instrukcja do dwuczynnikowego modelu motywowania nauczycieli do innowacyjności. Poznań.
Senge, Peter (1998): Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC.
Strykowski, Wacław (2005): „Kompetencje współczesnego nauczyciela”, Neodidagmata 27/28: 15-28.
Taraszkiewicz, Małgorzata (2001): Jak uczyć jeszcze lepiej! Szkoła pełna ludzi. Poznań: Wydawnictwo Arka.
Wilczyńska, Weronika (1999): Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa–Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
Zawadzka, Elżbieta (2004): Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Żukowska Zofia (1993): „Nauczyciel: człowiek – pedagog – specjalista”. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, nr 4: 7-12.
Sources Électroniques
Source électronique 1:
Fatien, Pauline (2008): « Des ambiguïtés des mots/maux de coaching » In : Eres. Nouvelle revue de psychosociologie.2008/2 – n° 6. http://www.cairn.info/revue-nouvelle-revue-de-psychosociologie-2008-2-page-193.htm, 193-211. Consulté le 10 mars 2014.
Source électronique 2 :
Dere?, Edward (2011) : Nauczyciel – zawód czy misja i powo?anie? https://sites.google.com/site/ksztalcenienauczycieli/nauczyciel---zawod-czy-misja-i-powolanie. Consulté le 5 janvier 2014.
Source électronique 3 :
Meirieu Philippe (2001): L’éducation et le rôle des enseignants à l’horizon 2020. Paris : UNESCO. http://www.meirieu.com/ ...TIONNELS/UNESCO2020.pdf.
Source électronique 4 :
Pacteau Chantal, lubart, Todd (2011) : Le développement de la créativité http://www.scienceshumaines.com/le-developpement-de-la-creativite_fr_5213.html. Consulté le 2 janvier 2013.
Source électronique 5 :
Larivery, Michelle (2002): « L’estime de soi » In : La lettre du psy. Volume 6 n° 3c mars http://www.redpsy.com/infopsy/estime.html. Consulté le 18 mars 2014.
Source électronique 5 :
www.lex.com.pl/du/2003/1655.htm. Consulté le 5 janvier 2010.
Source électronique 6 :
www.urb.pl. Consulté le 10 avril 2014.
Source électronique 7 :
www.grupatrop.pl. Consulté le 10 avril 2014.
Source électronique 8:
www.grupaset.pl. Consulté le 10 avril 2014.
Source électronique 9 :
www.swps.pl. Consulté le 10 avril 2014.
License
- The Author hereby warrants that he/she is the owner of all the copyright and other intellectual property rights in the Work and that, within the scope of the present Agreement, the paper does not infringe the legal rights of another person.The owner of the copyright work also warrants that he/she is the sole and original creator thereof and that is not bound by any legal constraints in regard to the use or sale of the work.
- The Author grants the Purchaser non-exclusive and free of charge license to unlimited use worldwide over an unspecified period of time in the following areas of exploitation:
2.1. production of multiple copies of the Work produced according to the specific application of a given technology, including printing, reproduction of graphics through mechanical or electrical means (reprography) and digital technology;
2.2. marketing authorisation, loan or lease of the original or copies thereof;
2.3. public performance, public performance in the broadcast, video screening, media enhancements as well as broadcasting and rebroadcasting, made available to the public in such a way that members of the public may access the Work from a place and at a time individually chosen by them;
2.4. inclusion of the Work into a collective work (i.e. with a number of contributions);
2.5. inclusion of the Work in the electronic version to be offered on an electronic platform, or any other conceivable introduction of the Work in its electronic version to the Internet;
2.6. dissemination of electronic versions of the Work in its electronic version online, in a collective work or independently;
2.7. making the Work in the electronic version available to the public in such a way that members of the public may access the Work from a place and at a time individually chosen by them, in particular by making it accessible via the Internet, Intranet, Extranet;
2.8. making the Work available according to appropriate license pattern Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) as well as another language version of this license or any later version published by Creative Commons. - The Author grants the Adam Mickiewicz University in Poznan permission to:
3.1. reproduce a single copy (print or download) and royalty-free use and disposal of rights to compilations of the Work and these compilations.
3.2. send metadata files related to the Work, including to commercial and non-commercial journal-indexing databases. - The Author declares that, on the basis of the license granted in the present Agreement, the Purchaser is entitled and obliged to allow third parties to obtain further licenses (sublicenses) to the Work and to other materials, including derivatives thereof or compilations made based on or including the Work, whereas the provisions of such sub-licenses will be the same as with the attributed license pattern Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)or another language version of this license, or any later version of this license published by Creative Commons. Thereby, the Author entitles all interested parties to use the work, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
4.1. acknowledgment of authorship, i.e. observing the obligation to provide, along with the distributed work, information about the author, title, source (link to the original Work, DOI) and of the license itself.
4.2. the derivatives of the Work are subject to the same conditions, i.e. they may be published only based on a licence which would be identical to the one granting access to the original Work. - The University of Adam Mickiewicz in Poznań is obliged to
5.1. make the Work available to the public in such a way that members of the public may access the Work from a place and at a time individually chosen by them, without any technological constraints;
5.2. appropriately inform members of the public to whom the Work is to be made available about sublicenses in such a way as to ensure that all parties are properly informed (appropriate informing messages).
Other provisions
- The University of Adam Mickiewicz in Poznań hereby preserves the copyright to the journal as a whole (layout/stylesheet, graphics, cover design, logo etc.)