Abstrakt
Being one of the best-known poets of the still-alive vanguard generation in Catalonia because of his poignant poems recitations, in his book Comenęament dels comenęaments i ocasió de les ocasions (Beginning o f Beginnigs and Occasion o f Occasions) Enric Casassas rebuilds a medieval composition, the in-baroque-times-developed sextina, which takes the form of a poem entitled “Sextina”. The author introduces a set of new elements giving the poem a metapoetics dimension. At the same time, its verses describe a subtle formal incursion into the ideological confrontation of some Catalan literary movements. It concludes with a romanticism and vanguard antibourgeois deal. In that frame, the poem is analysed from the point of view of three different approaches: A versified reconsideration of some Aristotelian concepts, desire as an unreachable Freudian lack and the performance of sexual voice playing the role of an actual poetry-producing power.
Bibliografia
Aristóteles (1970), Metafísica. Ed. trilingüe de Valentín García Yerba. V. II. Biblioteca Hispánica de Filosofía, 65. Madrid: Gredos.
Bargalló Valls, J. (1991), Manual de métrica i versificado. Les Naus d’Empúries / Brúixola, 5. Barcelona: Empúries.
Brocà, S. de (1990), Historia de la filosofía. Tarragona: Facultad de Filosofía y Letras de Tarragona.
Brossa, J. (1995), Poemes escollits. Ed. de Glória Bordons. Les Millors Obres de la Literatura Catalana, 109. Barcelona: Ed. 62 & La Caixa.
Butler, J. (1995), “Desire”, en Frank Lentricchia & Thomas McLaughin (eds.), Critical terms for literary study. 2a ed. Chicago: The University of Chicago Press, 1990. Pág. 369-386.
Casassas Figueres, E. (1994), Comengament deis començaments i ocasió de les ocasions. El Ventall de la Poesia, 22. Barcelona: Empúries.
Lommatzsch, E. (ed.) (1917), Provenzalisches Liederbuch. Berlín: Weidmannsche Buchhandlung.
Marçal, M. M. (1989), Llengua abolida (1973-1988). Poesia 3 i 4, 58. Valencia: 3 i 4.
Oliva, S. (1988), Introducció a la métrica. Assaig Minor, 4. 2a ed. Barcelona: Quaderns Crema, 1986.
Oliva, S. (1992), La métrica i el ritme de la prosa. Assaig, 13. Barcelona: Quaderns Crema.
Pagés, J. & J.N. Santaeulália (ed.) (1997), Marea baixa: Haikús de primavera i d’estiu. Barcelona: La Magrana.
Paraíso, I. (2000), La métrica española en su contexto románico. Perspectivas, 9. Madrid: Arco/Libros.
Serra, A. & R. Llatas (1932), Resum de poética catalana: Métrica i versificació. Popular Barcino, LXXV. 2a ed. Ed. Barcino, 1986.
Winkler, J. J. (1990), The constraints of desire: The anthropology of sex and gender in ancient Greece. Nueva York: Routledge.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).