Abstrakt
An analysis of “weather events” and their meaning in works of French medieval literature – La Chanson de Roland, Le Chevalier au lion, Le Roman de la rose, Le Livre du Cuer d’amours espris and Le Debat d’entre le gris et le noir – finds different forms of interaction between the outside world and human beings. Whether a connection between man and nature is mediated by God, set by the human arrangement of or incursion into a natural setting, or left so loose as to suggest nature’s indifference to human witness, weather contributes to the picture.
Bibliografia
Buettner, U. (2020). Talking about the Weather: Roland Barthes, Everydayness, the Feeling of Being, and Poetics. Ecozon@European Journal of Literature, Culture and Environment, 11, 27-42.
Camenisch, C. (2015). Endless cold: a seasonal reconstruction of temperature and precipitation in the Burgundian Low Countries during the 15th century based on documentary evidence. Climate of the Past, 11, 1049-1066.
Chiari, S. (2017). Climate as Climax in Shakespeare’s Plays. Shakespeare in Southern Africa: Journal of the Shakespeare Society of Southern Africa, 29, 1-15.
Classen, A. (2010). Consequences of Bad Weather in Medieval Literature from Apollonius of Tyre to Marguerite de Navarre’s Heptaméron. Arcadia: Internationale Zeitschrift für Literaturwissenschaft, 45, 3-20.
Cohen, J.J. & Duckert, L. (Eds.) (2015). Elemental Ecocriticism: Thinking with Earth, Air, Water, and Fire. Minneapolis : University of Minnesota Press.
Cohen, J.J. & Duckert, L. (Eds.) (2017). Veer Ecology: A Companion for Environmental Thinking. Minneapolis : University of Minnesota Press.
Curtius, E.R. (1990). European Literature and the Latin Middle Ages. New Haven : Yale University Press.
D’Anjou, R. (2003). Le Livre du Coeur d’amour épris (Ed. & Trans. F. Bouchet). Paris : Librairie Générale Française.
George, M.W. (2014). Adversarial Relationships between Humans and Weather in Medieval English Literature. Essays in Medieval Studies: Proceedings of the Illinois Medieval Association, 30, 67-81.
Lorris, G. de & Meun, J. de (1992). Le Roman de la rose (Ed. & Trans. A. Strubel). Paris : Librairie Générale Française.
Pearsall, D. & Salter, E. (1971). Landscapes and Seasons of the Medieval World. Toronto : University of Toronto Press.
Portnoy, P. (2017). Weekly Weather from the Anglo-Saxon Psalter: Rainfall and Dewfall in Picture and Prayer. In C. Biggam, C. Hough & D. Izdebska (Eds.), The Daily Lives of the Anglo-Saxons (pp. 219-238). Tempe, AZ : Arizona Center for Medieval and Renaissance Studies.
Short, I. (Ed. & Trans.) (1990). La Chanson de Roland. Paris : Librairie Générale Française.
Troyes, Ch. de (1994). Le Chevalier au lion (Ed. & Trans. D.F. Hult). Paris : Librairie Générale Française.
Ungelenk, J. (2018). Literature and Weather: Shakespeare – Goethe – Zola. Berlin : De Gruyter.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).