Abstrakt
This paper proposes a reinterpretation of plot parallelisms between El collar de la Núria (1927), by C. A. Jordana, and Crim (1936), by Mercè Rodoreda. The comparative analysis aims to show how Crim, in addition to working as a parody of the principles of the detective story, can be read as a parody of an earlier parody of the same genre – that is, the text by Jordana. This rewriting exercise strengthens the hypertextual link between these two novels and results in what we may call, following the terminology by Gérard Genette, a hyperparody.
Finansowanie
Aquest estudi ha estat possible gràcies a un ajut per a la Formació de Professorat Universitari (FPU) del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats (referència FPU17/04873).
Bibliografia
Arnau, C. (1979). Introducció a la narrativa de Mercè Rodoreda. El mite de la infantesa. Barcelona: Edicions 62.
Campillo, M. (2006). Mercè Rodoreda: París 1939 (quatre cartes i unes botes). Els Marges: Revista de llengua i literatura, 78, 107-112. Recuperat de https://www.raco.cat/index.php/Marges/article/view/142420.
Campillo, M. (ed.) (1993). C. A. Jordana: 1893-1993. Centenari. Barcelona: Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya & Institució de les Lletres Catalanes.
Chevalier, J. & Gheerbrant, A. (1986). Diccionario de los símbolos (trad. de M. Silvar & A. Rodríguez). Barcelona: Herder.
Cortés, C. (2001). Les primeres novel·les de Mercè Rodoreda (1932-1936). Repositori Institucional de la Universitat d’Alacant. Recuperat de https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/10024 [Tesi doctoral dirigida per E. Balaguer].
Genette, G. (1982). Palimpsestes: la littérature au second degré. París: Seuil.
Gregori, C. (2016). Gènere negre i ironia en els inicis literaris de Mercè Rodoreda. Dins F. Carbó, C. Gregori & R. X. Rosselló (eds.), La ironia en les literatures occidentals des de l’inici de segle fins a 1939 (p. 476-496). Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
Hannoosh, M. (1989). The Reflexive Function of Parody. Comparative Literature, 41 (2), 113-127. DOI: 10.2307/1770971
Hutcheon, L. (1985). A Theory of Parody: The Teachings of Twentieth-Century Art Forms. Londres: Methuen.
Jordana, C. A (1988). El collar de la Núria. Barcelona: Curial Edicions Catalanes [Publicat originalment el 1927].
Manent, A. (1961). Enquesta: La novel·la policíaca a Catalunya. Serra d’Or, 7, 13-14.
Martínez-Gil, V. (ed.) (2004). Els altres mons de la literatura catalana. Antologia de narrativa fantàstica i especulativa. Barcelona: Galàxia Gutenberg & Cercle de Lectors.
Muñoz, T. (1992). Entrevistes de Mercè Rodoreda a “Clarisme” (1933-1934). Estudis de Llengua i Literatura Catalana, 5, 495-573. Recuperat de https://www.raco.catindex.php/LlenguaLiteratura/article/view/220404.
Porta, R. (2007). Mercè Rodoreda i l’humor (1931-1936): primeres novel·les, el periodisme i Polèmica. Barcelona: Fundació Mercè Rodoreda & Institut d’Estudis Catalans.
Rodoreda, M. (2002). Primeres novel·les, II (ed. de R. Porta). Barcelona: Fundació Mercè Rodoreda & Institut d’Estudis Catalans.
Roig, M. (1976). Retrats paral·lels, II. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
Saladrigas, R. (1979). Literatura i societat a la Catalunya d’avui. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
Vázquez de Parga, S. (1993). La novela policiaca en España. Barcelona: Ronsel.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).