Abstrakt
This reflection will focus on a corpus of testimonies collected in Metz a few months after the terrorist attacks on November 13, 2015 in France. We will discuss how the media narratives of these attacks build an internalized representation of a national event among speakers who live 350 km away from the site of these attacks. It emerges a balance between cohesive momentum and local withdrawal, in particular through the involvement and the emotion of citizens. We will show that the distance Lorraine/Paris and its suburbs appears in a polarizing or unifying apprehension. Through the prism of the media consulted, an articulation occurs between projective collective identities and frozen identities of the past.
Bibliografia
Bidet, A., Quéré, L. & Truc, G. (2011). Avant-propos. Ce à quoi nous tenons. In Ce à quoi nous tenons. Dewey et la formation des valeurs. Introduction à John Dewey (pp. 5-64). Paris : La Découverte.
Chagnoux, M. & Seoane A. (2022). « Mon 13 novembre » : de la consultation des médias à la représentation personnelle d’un traumatisme collectif. Le Temps des Médias, 38, 156-174. DOI: https://doi.org/10.3917/tdm.038.0156
Guerrini, J.-C. (2019). Les valeurs au coeur du langage. Recherches & Travaux, 94. DOI: https://doi.org/10.4000/recherchestravaux.1617
Halbwachs, M. (1994). Les cadres sociaux de la mémoire [1925]. Paris : Albin Michel.
Heinich, N. (2006). La sociologie à l’épreuve des valeurs. Cahiers internationaux de sociologie, 121, 287-315. DOI: https://doi.org/10.3917/cis.121.0287
Koren, R. & Paissa, P. (dir.) (2020). Du singulier au collectif : construction(s) discursive(s) des identités collectives dans les débats publics. Paris : Lambert Lucas.
Landragin, F. & Tanguy, N. (2014). Référence et coréférence du pronom indéfini on. Langages, 195, 99-115. DOI: https://doi.org/10.3917/lang.195.0099
Maingueneau, D. (2020). JE et identité collective. In R. Koren & P. Paissa (éds.), Du singulier au collectif: construction(s) discursive(s) des identités collectives dans les débats publics (pp. 25-38). Paris : Lambert Lucas.
Pernot, D. (1994). Paris, province pédagogique. Romantisme, 83, 107-118. DOI: https://doi.org/10.3406/roman.1994.5939
Plantin, C. (2016). Dictionnaire de l’argumentation. Une introduction aux études d’argumentation. Lyon : ENS Éditions.
Truc, G. (2016). Sidérations : une sociologie des attentats. Paris : PUF. DOI: https://doi.org/10.3917/puf.trucg.2016.03
Velcic-Canivez, M. (2006). Prendre à témoin. Paris : Ophrys, Les chemins du discours.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Annabelle Seoane
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).