Abstrakt
Identity is a complex concept, as it is not solely a matter of an individual’s perception of oneself, but also influenced by how others perceive them. This is the view of Patrick Charaudeau, who defines identity as “a complex matter, as it is not only a matter of self, but also a matter of others, or more precisely, a matter of self through the eyes of others”. To gain insight into the construction of identity among football supporters, particularly those of the Polish National Team, this study aims to analyze the discourse of online football supporters during the 2022 FIFA World Cup in Qatar. Specifically, the study focuses on the comments made by fans on the Facebook page Łączy nas piłka. The research will examine how a collective identity is formed through the comments made by supporters in a virtual cultural reality. The analysis will be based on the various comments made by online users, including judgments, encouragements, replies, insults, and internet mèmes. The comments section of Łączy nas piłka serves as the fertile ground for linguistic exchanges where the online football supporters express their discourse, marked by a diverse range of emotions and values that are commonly shared among the fans of the Polish National Team. Through this study, we aim to present the discourse of online football supporters, which reflects the manifestation of collective identity among football supporters. By examining the language used by these supporters in online discourse, we can gain insights into how collective identities are formed and expressed in the digital realm.
Bibliografia
Bonhomme, M. (1998). Les figures clés du discours. Paris : Seuil.
Charaudeau, P. (2009). Identité linguistique, identité culturelle : une relation paradoxale. DOI: https://doi.org/10.4000/books.pupvd.299
Gadet, F. (2010). Enjeux de langue dans l’analyse du discours. La théorie du discours. Fragments d’his- toire et de critique. Coordonné par Marie-Anne Paveau. SEMEN Revue de sémio-linguistique des textes et discours, 29, 111-127. h DOI: https://doi.org/10.4000/semen.8812
Levard, O. & Soulas, D. (2010). Facebook : mes amis, mes amours… des emmerdes ! La vérité sur les réseaux sociaux. Paris : Michalon Éditions.
Napieralski, A. (2015). Le discours des commentaires sur le football des internautes lecteurs de https://www.lequipe.fr. Studia Romanica Posnaniensia 42/4, 63-75. DOI: https://doi.org/10.14746/strop.2015.424.005
Napieralski, A. (2017). Le hate dans les commentaires des internautes de la presse sportive. Studia Romanica Posnaniensia 44/3, 103-120. DOI: https://doi.org/10.14746/strop.2017.443.007
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Andrzej Napieralski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).