Abstrakt
The article discusses the problem of authenticity in the narrative prose written by Anton Holban, a Ro-manian author of the interwar period. Holban, one of the most innovative writers of his time, contributed to the development of the psychological novel. His work has been appreciated by literary critics from the very beginning. We consider the concept of authenticity to be one of the most important in his novels. Strongly autobiographical, they reflect man’s desperate efforts, through insightful and meticulous analysis, to discover the truth about himself and the world about him. However, absolute authenticity proves impossible to achieve, both for the narrator and the writer himself.
Bibliografia
Beram, E. (1970). Anton Holban – prozator analist. In Opere, I (pp. VII-LXXXIX). Bucureşti: Minerva.
Călinescu, A. (1972). Anton Holban – complexul lucidității. Iași: Minerva.
Călinescu, G. (1935). Anton Holban: „Ioana”. Adevărul literar şi artistic, 739, 8.
Călinescu, G. (1982). Istoria literaturii române de la origini pînă în prezent. București: Minerva.
Constantinescu, P. (1931). Anton Holban: „O moarte care nu dovedeşte nimic”. Vremea, 180, 4-6.
Constantinescu, P. (1937). Anton Holban. Vremea, 472, 4.
Corbea, I. & Florescu, N. (ed.) (1978). Anton Holban. Pseudojurnal, corespondenţă, acte, confesiuni. Bucureşti: Minerva.
Crohmălniceanu, O.S. (1967). Literatura română între cele două războaie mondiale. București: Editura pentru Literatură.
Doumic, R. (1905). Revue littéraire – Le Roman personnel. Revue des Deux Mondes, 27, 926-936. LE ROMAN PERSONNEL - Revue Des Deux Mondes.
Firică, Ş.D. (2016). Strategii ale (de)construcţiei identitare în proza românească interbelică. București: Muzeul Literaturii Române.
Georgescu, P. (1967). Polivalența necesară. București: Editura pentru Literatură.
Glăvan, G. (2014). Viraj în ireal. Modernități particulare în literatura română interbelică. Timișoara: Editura Universității de Vest.
Glodeanu, G. (2006). Anton Holban sau „transcrierea” biografiei în operă. Cluj: Limes.
Hergyán, T. (2013). Confesiunea în romanul românesc interbelic. Giula: Institutul de Cercetări al Româ- nilor din Ungaria.
Holban, A. (1982a). Romane, 1. București: Minerva. Holban, A. (1982b). Romane, 2. București: Minerva.
Ionescu, E. (1931). Anton Holban: O moarte care nu dovedește nimic. Excelsior, I, 16, 6. Lovinescu, E. (1937). Memorii, III. Bucureşti: Adevărul.
Lovinescu, E. (1989). Istoria literaturii române contemporane. 1900-1937. București: Minerva.
Mangiulea, M. (1989). Introducere în opera lui Anton Holban. București: Minerva.
Manolescu, N. (1975). Teme 2. București: Cartea Românească.
Manolescu, N. (2008). Istoria critică a literaturii române. 5 secole de literatură. Pitești: Paralela 45.
Marino, A. (1973). Dicţionar de idei literare. Bucureşti: Eminescu.
Pamfil, A. (1993). Spațialitate și temporalitate. Eseuri despre romanul românesc interbelic. Cluj-Napoca: Dacopress.
Perpessicius. (1931). O moarte care nu dovedeşte nimic. Cuvîntul, 12 aprilie, 9.
Petrescu, C. (1965). Note despre romanul românesc dintre cele două războaie. Ramuri, 12, 10.
Şuluţiu, O. (1933). Anul literar trecut. România literară, 47, 1.
Trandafir, C. (1983). Dinamica valorilor literare. București: Eminescu.
Urdea, S. (1983). Anton Holban sau interogaţia ca destin. Bucureşti: Minerva.
Vitner, I. (1971). Semnele romanului. București: Cartea Românească.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Justyna Teodorowicz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).