Abstrakt
By questioning the notion of ethos in utterance from an attested production of Vietnamese speeches, we make the postulate of the instruction of a collective ethos at the level of kinship terms. Moreover, dynamic discursive traces reveal the implicit encoding of this collective ethos. We rely on a concept of Vietnamese collective ethos: họ.
Bibliografia
Austin, J.L. (1962). How to do thing with words. London : Oxford University Press.
Cadière, L. (1992). Croyances et pratiques religieuses des Viêtnamiens (Tome 1). Paris : École Française d’Extrême-Orient.
Dao, H.-L. (2021). De la politesse en vietnamien : marquages linguistiques et liens avec la deixis personnelle/spatiale. Journée d’étude Communication et intersubjectivité, 20 octobre 2021. INALCO- IFRAE & Université Paris Nanterre-MoDyCo. Texte non publié.
Kerbrat-Orecchioni, C. (2002). Système linguistique et ethos communicatif. Cahiers de praxématique, 38, 35-57. http://journals.openedition.org/praxematique/540. DOI: https://doi.org/10.4000/praxematique.540
Kerbrat-Orecchioni, C. (2005). Le discours en interaction. Paris : Armand Colin.
Kerbrat-Orecchioni, C. (2009). L’énonciation de la subjectivité dans le langage. 4e éd. Paris : Armand Colin.
Lương, V.H. (1990). Discursive Practices and Linguistic Meanings The Vietnamese System of Person Reference. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company. DOI: https://doi.org/10.1075/pbns.11
Lương, V.H. & Sidnell, J. (2020). Shifting Referential Perspective in Vietnamese Speech Interaction. Studies in the Anthropology of Language of Mainland Southeast Asia, JSEALS Special Publication No. 6. Honolulu : University of Hawaii Press.
Moeschler, J. & Auchlin, A. (2009). Introduction à la linguistique contemporaine. 3e éd. Paris : Armand Colin.
Nølke, H. (1994). La linguistique modulaire. Louvain, Paris : Peeters.
Nølke, H. (2009). Types d’êtres discursifs dans la Scapoline. Langue française, 164 (4), 81-96. DOI: https://doi.org/10.3917/lf.164.0081
Nølke, H., Fløttum, K. & Norén C. (2004). La Scapoline, Théorie Scandinave de la polyphonie. Paris : Kimé.
Rabatel, A. (2007). Les enjeux des postures énonciatives et de leur utilisation en didactique. Éducation et didactique, 1 (2). http://educationdidactique.revues.org/162. DOI: https://doi.org/10.4000/educationdidactique.162
Rabatel, A. (2020). Une analyse de la démultiplication des éthos dit et montré dans le discours du Bourget de François Hollande raconté par Laurent Binet. e-Rea, 17 (2). DOI: https://doi.org/10.4000/erea.9292
Sidnell, J. (2019). Vietnamese Interlocutor Reference, Linguistique Diversity and Semiotic Mediation. Paradigmi, XXXVII, 3, 467-490.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Christophe Dallot, Huy Linh Dao
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).