Abstrakt
This paper focuses on the seldom studied poetry of Roberto Bolaño, using "La Universidad Desconocida", the exhaustive compilation published posthumously in 2007. Although Bolaño received wide recognition and many awards for his novels, he defined himself as a poet. In his poetry, we find the same topics and tendencies that he developed in the characters and plots of his narratives. A prime example is "Los detectives salvajes", a novel about a group of young rebel poets in the Mexico of the seventies. Bolaño’s poet characters, as well as his travels, exiles and criticisms of the literary establishment, take on a new light when compared alongside his poetry. this article explores the modes of poetic production as understood by Bolaño, as a way of life outside universities, the literary canon, and any other institutional networks. Instead, his poetic production is marked by the figure of Arthur Rimbaud as the archetype of the cursed poet.Bibliografia
Andrews, Chris (2008): “La experiencia episódica y la narrativa de Roberto Bolaño”. In: Edmundo Paz Soldán y Gustavo Faverrón Patriau [eds.], Bolaño salvaje. Barcelona: Candaya, 53-71.
Ayala, Matías (2008): “Notas sobre la poesía de Roberto Bolaño”. In: Edmundo Paz Soldán y Gustavo Faverrón Patriau [eds.], Bolaño salvaje. Barcelona: Candaya, 91-102.
Bagué Quilez, Luis (2008): “Retrato del artista como perro romántico: la poesía de Roberto Bolaño”. Letra y signo 3: 487-508.
Blume, Jaime (2003): “Bolaño poeta”. In: Patricia Espinoza Hernández [ed.], Territorios en fuga. Estudios críticos sobre la obra de Roberto Bolaño. Santiago de Chile: FRASIS, 149-166.
Bolaño, Roberto (2003): El gaucho insufrible. Barcelona: Anagrama.
Bolaño, Roberto (2004): Entre paréntesis. Barcelona: Anagrama.
Bolaño, Roberto (2007): La Universidad Desconocida. Barcelona: Anagrama.
Bolaño, Roberto (1997): Llamadas telefónicas. Barcelona: Anagrama.
Burgos Jara, Carlos (2011): “Literatura y pobres diablos: Los detectives salvajes y el «realvisceralismo»”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana 37.74: 304-328.
Chakrabarty, Dipesh (2008): Provincializing Europe. Postcolonial Thought and Historical Difference. Princeton: Princeton UP.
Cobas Carral, Andrea, y Verónica Garibotto (2008): “Un epitafio en el desierto. Poesía y revolución en Los detectives salvajes”. In: Edmundo Paz Soldán y Gustavo Faverrón Patriau [eds.], Bolaño salvaje. Barcelona: Candaya, 173-189.
Entrevista a Roberto Bolaño, Off the Record URL: http://www.youtube.com/watch?v=0B_OVbWP8U (consultado 7 de febrero de 2013).
Fandiño, Laura (2010): “El poeta-investigador y el poeta-enfermo: voces para narrar el horror en la obra de Roberto Bolaño”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana 36.72: 391-413.
Guarín Hincapié, Natalia (2010): “Entre las moscas. Interpretación a un poema de Roberto Bolaño”. Con-Textos 22.45: 73-80.
Novoa, Marcelo (2003): “Roberto Bolaño o retrato del poeta perro”. In: Patricia Espinoza Hernández, [ed.], Territorios en fuga. Estudios críticos sobre la obra de Roberto Bolaño. Santiago de Chile: FRASIS, 241-248.
Promis, José (2003): “Poética de Roberto Bolaño”. In: Patricia Espinoza Hernández [ed.], Territorios en fuga. Estudios críticos sobre la obra de Roberto Bolaño. Santiago de Chile: FRASIS, 47-63.
Rimbaud, Arthur (1999): Obra poética y correspondencia escogida. México, D.F.: Universidad Nacional Autónoma de México: Embajada de Francia en México: Alianza Francesa de México, A.C.
Said, Edward (2002): “Reflections on Exile”. In: Susan L. Roberson [ed.], Defining Travel. Diverse Visions. Jackson: UP of Mississippi.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).