Proces medialnego obrazowania polityki w Polsce jako problem teoriopoznawczy
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł porusza problematykę ograniczeń teoriopoznawczych występujących w procesie medialnego obrazowania rzeczywistości politycznej w Polsce. Autor korzystając z teorii referencji i teorii deskrypcji próbuje odpowiedzieć na pytanie z czego się składa obraz rzeczywistości politycznej werbalizowanej w przekazie medialnym. W rezultacie dochodzi do wniosku, że w medialnym obrazie polityki obok próby odwzorowania rzeczywistości faktualnej pojawia się specyficzna dziennikarsko-polityczna konstrukcja tej rzeczywistości, a mianowicie rzeczywistość pozorna. Dlatego kategoria prawdy w komunikacji medialnej dotyczącej sfery politycznej zwykle zawodzi. Stąd też należy oczekiwać, że tradycyjny realizm, którego wyrazem jest z jednej strony faktualność mediów, z drugiej zaś moralność mediów, będą stanowiły rodzaj filarów, na których powinien się wznosić obraz rzeczywistości politycznej przedstawianej, interpretowanej i komentowanej w mediach. W zasadzie jednak nie powinien to być realizm naiwny, który spontaniczności poznawczej jednostki daje pierwszeństwo przed refleksją, analizą, doświadczeniem, ani realizm spirytualistyczny, który jedynie w duchowości człowieka upatruje prawdy o rzeczywistości.
Downloads
Article Details
Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Środkowoeuropejskie Studia Polityczne" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.
Referencje
- Bańka J. (1990), Epistemologia jako odkrycie aktualnego momentu prawdy, Katowice.
- Bańka J. (1991), Traktat o czasie. Czas a poczucie dziejowości istnienia w koncepcjach recentywizmu i prezentyzmu, Katowice.
- Bobrowska E. (2007), Obrazowanie społeczeństwa w mediach. Analiza radiomaryjnego dyskursu, Kraków.
- Bredemeier K. (2007), Czarna retoryka. Siła i magia języka, Warszawa.
- Dobek-Ostrowska B. (2009), Porozumienie czy konflikt? Politycy, media i obywatele w komunikowaniu politycznym. Propaganda i PR w polityce, kampanie wyborcze, marketing i reklama polityczna, Warszawa–Bielsko-Biała.
- Dobrzański D. (1999), Interpretacja jako proces nadawania znaczeń. Studium z etnometodologii, Poznań.
- Dziennikarz – między prawdą a kłamstwem (2009), praca zbiorowa, Łódź.
- Ejsmont M., Kosmalska B. (2005), Media, wartości, wychowanie, Kraków.
- Gałązka W. (2008), Gotowych faktów nie ma. Kreacja informacji oraz wizerunku publicznego i medialnego, Wrocław.
- Gut A. (2009), O relacji między myślą a językiem, Lublin.
- Jabłoński W. (2006), Kreowanie informacji. Media relations, Warszawa.
- Jastrzębski J. (2009), Na rynku wartości. O mediach i etyce dziennikarskiej, Wrocław.
- Kepplinger H. M. (2008), Mechanizmy skandalizacji w mediach, Kraków.
- Kreowanie światów w języku mediów (2007), red. P. Nowak, R. Tokarski, Lublin.
- Maciejczak M. (2010), Intencjonalność i znaczenie językowe, Warszawa.
- Majewski J. (2010), Religia, media, mitologia, Gdańsk.
- Manipulacja w języku (2004), red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin.
- McCombs M. (2008), Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Kraków.
- Między odpowiedzialnością a sensacją. Dziennikarstwo i edukacja na przełomie wieków (2006), red. K. Wolny-Zmorzyński, M. Wrońska,W. Furman, Rzeszów.
- Mrozowski M. (1991), Między manipulacją a poznaniem. Człowiek w świecie mass mediów, Warszawa.
- Pareto V. (1994), Uczucia i działania. Fragmenty socjologiczne, Warszawa.
- Pisarek W. (2005), Słowa sztandarowe we współczesnych dyskursach Polaków o tym, co najważniejsze, b: Bariery i pomosty w komunikacji językowej Polaków, red. J. Bartmiński, U. Majer-Baranowska, Lublin.
- Pleszyński J. (2009), Wiedza medialna i jej status, b: Współczesne media. Status, aksjologia, funkcjonowanie, t. I, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin.
- Prawda (2011), red. D. Leszczyński, Wrocław.
- Przegląd technik manipulacji mediów (2006), red. G. Abramczyk, Warszawa.
- Przemoc i marginalizacja. Patologie społecznego dyskursu (2004), red. P. Piotrowski, Warszawa.
- Rudniański J. (1983), Elementy prakseologicznej teorii walki, Warszawa.
- Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego (1997), red. M. Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski, Kraków.
- Słownik języka polskiego (2007), red. nacz. M. Bańko, t. 3, Warszawa.
- Sobczak J. (2007), Dziennikarstwo śledcze i prowokacja dziennikarska, b: Media a polityka, red. M. Szponar, Rzeszów.
- Społeczne przestrzenie doświadczenia. Metoda interpretacji dokumentarnej (2004), red. S. Krzychała, Wrocław.
- Stawowczyk E. (2002), O widzeniu, mediach i poznaniu. Stłuczone lustra rzeczywistości, Poznań.
- Szczęsna E. (2007), Poetyka mediów – polisemiczność, digitalizacja, reklama, Warszawa.
- Szewczyk A. (2008), Problemy moralne w świecie informacji, Warszawa.
- Środki przekazu. Informacja czy manipulacja (2008), red. A. Balicki, T. Guza, W. Lis, Lublin.
- Wartości w komunikowaniu (2009), red. M. Wawrzak-Chodaczek, Toruń.
- Wasilewski J. (2006), Retoryka dominacji, Warszawa.
- Waszczuk J. (2005), O metatekście, Warszawa.
- Woleński J. (2007), Epistemologia, Warszawa.
- Z zagadnień psychologii społecznej (1968), t. 3, Warszawa.