Rola i wpływ mediów na postawy prosportowe młodzieży akademickiej
Main Article Content
Abstrakt
Kluczowym pytaniem badawczym w przypadku tego opracowania, była próba ustalenia czy media mogą mieć wpływ na postawy prozdrowotne, w szczególności sprzyjające podejmowaniu aktywności fizycznej, a nadto w jakich formach i na jakich płaszczyznach komunikacji medialnej należy skutecznie upowszechniać wzorce postępowania w zakresie promowania postaw prozdrowotnych, aby dotrzeć do grupy docelowej. Podjęta została próba określenia źródeł, z których studenci czerpią informacje na temat sportu, a także jak kształtują się ich zainteresowania dyscyplinami i wydarzeniami sportowymi, oczekiwania, gusta i preferencje związane z przekazami medialnych o tematyce sportowej, jak również postawy prozdrowotne. Badanie zostało przeprowadzone w 2017 r. poprzez ankietyzację studentów w wybranych ośrodkach akademickich. Uzyskano łącznie 489 ankiet, zawierających odpowiedzi studentów kilku polskich uczelni z różnych miast.
Downloads
Article Details
Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Środkowoeuropejskie Studia Polityczne" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.
Bibliografia
- Beck D., Bosshart L. (2003), Sports and Media, „Communication Research Trends”, vol. 22, nr 4.
- Bissel K., Perry S. D. (red.) (2015), The Olimpics, Media and Society, London–New York.
- Boguszewski R. (2012), Polacy o swoim zdrowiu oraz prozdrowotnych zachowaniach i aktywnościach, Warszawa 2012, http: //www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_110_12.PDF, 5.09.2017.
- CBOS (2012), Komunikat z badań, BS/110/2012, Polacy o swoim zdrowiu oraz prozdrowotnych zachowaniach i aktywnościach, Warszawa.
- Dane wstępne (2017) dotyczące szkolnictwa wyższego w roku akademickim 2016/2017 – stan w dniu 30.11.2016 r., GUS, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo-wyzsze-w-roku-akademickim-20162017-dane-wstepne,8,4.html, 12.02.2018.
- Dzielska A., Nałęcz H. (2013), Aktywność fizyczna młodzieży i jakość życia związana ze zdrowiem, w: Zdrowie dzieci i młodzieży w wymiarze socjomedycznym, red. J. Szymborski, W. Zatoński, Warszawa.
- Fidler R. F. (1997), Mediamorphosis: Understanding New Media, Thousand Oaks–London.
- Goban-Klas T. (2005), Cywilizacja medialna, Warszawa.
- Goban-Klas T. (2007), Radiomorphosis cultural and technological aspects of radio development, w: The Medium with Promising Future. Radio in Central and Eastern European Countries, Lublin, red. S. Jędrzejewski, s. 13–20.
- Hutchins B., Rowe D. (red.) (2016), Digital media Sport. Technology, Power and Culture in the Network Society, London–New York.
- Jung B. (2005), Nowe technologie w mediach elektronicznych. Cyfryzacja, Internet i co dalej?, „Studia Medioznawcze”, nr 3, s. 17–35.
- Konopczyński M. (red.) (2016), NASK. Nastolatki 3.0. Wybrane wyniki ogólnopolskiego badania uczniów w szkołach, Warszawa.
- Kowalski T. (2001), Mediamorfoza – rzecz o przyszłości mediów i mediach przyszłości w aspekcie konwergencji, „Studia Medioznawcze”, nr 1, s. 22–31.
- Krzysztofek K. (2007), Status mediów cyfrowych: stare i nowe paradygmaty, w: Studia nad komunikacją popularną, międzykulturową, sieciową i edukacyjną, red. J. Fras, Toruń.
- Lefever K. (2012), New Media and Sport. International Legal Aspects, The Hague.
- Makaruk K. (2013), Korzystanie z portali społecznościowych przez młodzież, Wyniki badania EU NET.
- Mazur J. (red.) (2015), Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej na tle wybranych uwarunkowań socjodemograficznych, Warszawa.
- Miczka T. (2007), Nowe media jako nowe formy komunikowania politycznego i nowe formy „dyscyplinującej technologii władzy”, w: Media w Polsce. Pierwsza władza IV RP, red. M. Sokołowski, Warszawa.
- Negroponte N. (1997), Cyfrowe życie. Jak się odnaleźć w świecie komputerów, Warszawa.
- Polskie Badania Internetu (2016), Internetowe serwisy o zdrowiu, Zawartość i popularność serwisów, profil użytkowników, Warszawa, http://pbi.org.pl/wp-content/uploads/2017/02/2016_10_RAPORT-Internetowe-serwisy-o-zdrowiu-2016. pdf, 7.09.2017.
- Puchalski K. (2015), Potoczne myślenie o zdrowiu i chorobie, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 2.
- Rask K., Astedt-Kurki P., Laippala P. (2002), Adolescent subjective well-being and realized values, „Journal of Advanced Nursing”, May, nr 38(3).
- Rawolle J., Hess T. (2000), New Digital Media and Devices. An Analysis for the Media Industry, „The International Journal on Media Management”, vol. 2, nr II.
- Romanowska-Tołłoczko A. (2011), Styl życia studentów oceniany w kontekście zachowań zdrowotnych, „Hygeia Public Health”, nr 46 (1).
- Sasińska-Klas T. (2015), Zdrowie i opieka zdrowotna w odbiorze społecznym (w świetle badań opinii publicznej w Polsce w latach 2009–2014), „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 2.
- Szpunar M. (2008), Czym są nowe media – próba konceptualizacji, „Studia Medioznawcze”, nr 4.
- Szredzińska R. (2017), Zdrowie dzieci i młodzieży, Warszawa.
- Tapscott D. (2010), Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Warszawa.
- Veltman K. H. (2006), Understanding New Media. Augmented Knowledge&Culture, Calgary.
- Whitehead J., Telfer H., Lambert J. (red.) (2015), Values in Youth SPort and Physical Education, London–New York.
- Wolański N., Dobosz J. ( 2012), Tendencje przemian motoryczności człowieka (międzydekadowe zmiany efektywności), w: Uwarunkowania rozwoju dzieci i młodzieży wiejskiej, red. A. Wilczewski, Biała Podlaska.
- Woynarowska B., Oblacińska A. (2014), Stan zdrowia dzieci i młodzieży. Najważniejsze problemy zdrowotne, w: Zdrowie dzieci i młodzieży. Wybrane zagadnienia, red. J. Szymczak, Studia Biura Analiz Sejmowych nr 2 (38).
- Zalewska-Puchała J., Majda A., Korzonek R. (2013), Zachowania zdrowotne i poczucie własnej skuteczności studentów w utrzymaniu zdrowia, „Problemy Pielęgniarstwa”, nr 21 (4).