Reklama negatywna w polskich kampaniach wyborczych 2015 roku
Main Article Content
Abstrakt
Reklama polityczna jest jednym z podstawowych narzędzi prowadzenia kampanii wyborczych. Szczególnym zainteresowaniem cieszy się jedna z jej odmian – reklama negatywna. Artykuł przedstawia przesłanki wykorzystywania reklamy negatywnej, a także wyniki analizy ogłoszeń reklamowych komitetów wyborczych Andrzeja Dudy oraz Prawa i Sprawiedliwości wyemitowanych w kampaniach 2015 roku – odpowiednio prezydenckiej i parlamentarnej. Celem analizy zwycięskich komitetów wyborczych było ustalenie, jaki udział w ich strategiach reklamowych miały reklamy negatywne. Analiza ma charakter jakościowy i dokonana została w oparciu o spoty wyborcze komitetów wyborczych Andrzeja Dudy oraz Prawa i Sprawiedliwości, opublikowane na oficjalnych kanałach Youtube KW Andrzeja Dudy i KW Prawa i Sprawiedliwości.
Downloads
Article Details
Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Środkowoeuropejskie Studia Polityczne" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.
Bibliografia
- Adamik-Szysiak M. (2012), Telewizyjna reklama polityczna w Polsce w latach 2005–2010, Wyd. UMCS, Lublin.
- Chruściak R. (1999), System wyborczy i wybory w Polsce 1989–1998. Parlamentarne spory i dyskusje. Studia nad polityką, t. 5, Elipsa, Warszawa.
- Denton Jr. R. E., Woodward G. C. (1998),Political Communication in America, Praeger, Westport–London.
- Diamond E., Bates S. (1992), The Spot. The Rise of Political Advertising on Television, 3rd Edition, MIT Press, Cambridge.
- Dzięcielska-Machnikowska S. (red.), (2001), Prezydenci 2000, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Gronbeck B. E. (1995), The rhetoric of negative political advertising: Thoughts on senatorial race ads in 1984, Paper presented at the meeting of the Speech Communication Association, Denver.
- Johnson-Cartee K., Copeland G. (2013), Negative Political Advertising: Coming of Age, Routledge, London.
- Kaid L. L. (2004), Political advertising, w: Political Communication Research, red. L. Kaid, Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah.
- Kaid L. L., Holz-Bacha C. (red.), (1995), Political Advertising in Western Democracies, Sage, Thousand Oaks.
- Kaid L. L. (1981), Political advertising, w: Handbook of Political Communication, red. D. D. Nimmo, K. R. Sanders, Sage, Beverly Hills.
- Kavanagh D. A. (1995), Election Campaigning: The New Marketing of Politics, Blackwell Publishers, Oxford.
- Kolarska-Bobińska L., Markowski R. (red.), (1997), Prognozy i wybory. Polska demokracja ’95, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa.
- Kolczyński M., Mazur M. (2007), Wojna na wrażenia. Strategie polityczne i telewizja w kampaniach wyborczych 2005 r. w Polsce, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa.
- Markowski R. (red.), (1999), Wybory parlamentarne 1997. System partyjny, postawy polityczne, ISP PAN, Warszawa.
- Marland A. (2003), Marketing political soap: A political marketing view of selling candidates like soap, of electioneering as a ritual, and of electoral military analogies, „Journal of Public Affairs”, vol. 3, no. 2.
- McNair B. (1998), Wprowadzenie do komunikowania politycznego, Wydawnictwo WSNHiD, Poznań.
- Olczyk T. (2009), Politrozrywka i popperswazja: reklama telewizyjna w polskich kampaniach wyborczych XXI wieku, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
- Perloff R. M. (1997), Political Communication: Politics, Press, and Public in America, Routledge, New York–London.
- Pietrzyk-Zieniewicz E. (red.), (2004), Scena polityczna i media: miraże sukcesu, ryzyko autoprezentacji, Wydawnictwo Instytutu Nauk Politycznych UW, Warszawa.
- Piontek D. (2002), Mity reklamy politycznej, w: Kulturowe instrumentarium panowania, red. R. Paradowski, P. Załęcki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
- Rank H. (1984), The Pep Talk. How to Analyze Political Language, Counter-Propaganda Press, Park Forest.
- Źródła internetowe:
- Beata Szydło dla dzieci (2015), https://www.youtube.com/watch?v=ayxZy1OiSeA&list=PLM1ohbsjpABa0FGzdNCyPIkZ0s7OJSn16&index=10, 28.11.2015.
- Czy chcesz, by oni nadal decydowali o Twoim bezpieczeństwie?! (2015), https://www.youtube.com/watch?v=uIkX4Zb48G4&list=PLM1ohbsjpABa0FGzdNCy-PIkZ0s7OJSn16&index=8, 28.11.2015.
- Do lasów wstęp wzbroniony! (2015), https://www.youtube.com/watch?v=hNlTTEkxJpg.Ewa & Przyjaciele (2015), https://www.youtube.com/watch?v=qxYjQA5ieDc&index=9&list=PLM1ohbsjpABa0FGzdNCyPIkZ0s7OJSn16, 20.11.2015.
- http://wiadomosci.dziennik.pl/polityka/artykuly/493555,dudabus-zmienia-sie-w-szydlobus-prezydent-elekt-przekazal-kampanijny-pojazd-beacie-szydlo.html, 12.12.2015.
- http://fakty.interia.pl/polska/news-dudabus-to-juz-szydlobus-symboliczne-przekazanie-autokaru,nId,1839220; http://niezalezna.pl/68241-szydlobus-rusza-wpolske, 27.10.2015.
- http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/konwencja-wyborcza-bronislawa-komorowskiego,521997.html, 17.04.2015.
- Kto odbierze telefon? (2015), https://www.youtube.com/watch?v=Hs5uKm9byJ4, 13.12.2015.
- Obiecał i oszukał (2015), https://www.youtube.com/watch?v=mAS6Pb8KGO0, 13.12.2015.
- Podatek bankowy (2015), https://www.youtube.com/watch?v=rXGIrGCb5j0, 13.12.2015.
- Podatek od sklepów wielkopowierzchniowych (2015), https://www.youtube.com/watch?v=_MM1PvuxnTQ, 13.12.2015.
- Powiedzmy to sobie szczerze (2015), https://www.youtube.com/watch?v=vQmsWkYR6XU, 13.12.2015.
- Praca, nie obietnice (2015), https://www.youtube.com/watch?v=7kTtgC3Jx0Q, 13.12.2015.
- Tak dla Europy, nie dla euro (2015), https://www.youtube.com/watch?v=OtnukV9bhO0, 13.12.2015.
- Uszczelnienie systemu podatkowego (2015), https://www.youtube.com/watch?v=oF0d_Tw9eOQ, 13.12.2015.
- Wbrew rodzicom (2015), https://www.youtube.com/watch?v=L8OzxsAVT9w, 13.12.2015.
- Wiarygodność (2015), https://www.youtube.com/watch?v=DXnnAaEI9VQ, 13.12.2015.
- Wszyscy ludzie Ewy Kopacz – Janusz Lewandowski (2015), https://www.youtube.com/watch?v=MCI_oT17WU0&index=7&list=PLTel2YFGNwv7XptUFTSrvSnT8hbuOJK06, 13.12.2015.
- Wszyscy ludzie Ewy Kopacz – Michał Kamiński (2015), https://www.youtube.com/watch?v=WxFRiYGG8XM, 13.12.2015.
- Zawsze po stronie obywatela (2015), https://www.youtube.com/watch?v=HQnVcROZa54, 13.12.2015.