Abstrakt
This text is an attempt to acquaint the reader with the writer’s biography of Oleg Grigoryev, a Russian poet and a representative of “the literary underground”. His works can be classified as urban folklore. Most of his poems are full of harsh irony, which may shock with its dark humour. Grigoryev often resorts to the poetics of the absurd, which may lead a keen reader to the conclusion that he is close to the creative actions of the poetic group of the Oberiuty with Daniil Kharms and Alexander Vvedenski as their main representatives. In this light, Grigoryev’s poetry can be interpreted as a reflection of the dark Soviet reality in which he lived and with which he struggled. Such an attitude surely did not help him in succeeding within the official Russian literature.
Bibliografia
Âsnov, Mihail. „Čelovek zony. Priloženiâ”. Grigorʹev, Oleg. Vinohranitelʹ: Stihotvoreniâ. Sost., poslesl. i materialy k komment. Mihaila D. Âsnova. Il. Aleksandrа Olegovičа Florenskogo. Sankt-Peterburg, Izdatelʹstvo Vita Nova, 2008.
Âsnov, Mihail. „Vsled uhodâŝej èpohe. Vstupitelʹnaâ statʹâ”. Grigorʹev, Oleg. Ptica v kletke. Stihi i proza. Sostavlenie i vstupitelʹnaâ statʹâ Mihail D. Âsnov. Sankt-Peterburg, Izdatelʹstvo Ivana Limbaha, 2015.
Bahtin, Mihail. Problemy poètiki Dostoevskogo. Moskva, Russkie slovari. Âzyki slavânskoj kulʹtury, 2002.
Bondarenko, Vladimir. Pokolenie odinoček. Po adskim krugam Olega Grigorʹeva. Web. 06.09.2019. https://www.e-reading.club/chapter.php/1036056/16/Bondarenko_-_Pokolenie_odinochek.html.
Esenin, Sergej. Stihotvoreniâ i poèmy. Sostavlenie i vstupitelʹnaâ statʹâ Alekseja Kozlovskogo. Moskva, Hudožestvennaâ literatura, 1982.
Evtušenko, Evgenij. Poèt v stile «barakko». 2008. Web. 10.09.2019. https://newizv.ru/news/culture/27-06-2008/92802-poet-v-stile-barakko.
Fedotova, Natalʹâ. „Primitivizm: k voprosu o ponâtii”. Gramota, nr 12 (26), 2012, č. 1, s. 209–214.
Grigorʹev, Oleg. Ptica v kletke. Stihi i proza. Sostavlenie i vstupitelʹnaâ statʹâ Mihail Dmitrev Âsnov. Sankt-Peterburg, Izdatelʹstvo Ivana Limbaha, 2015.
Gubajdullina, Anastasiâ. „Deontologiâ detstva v lirike Olega Grigorʹeva. Russkaâ literatura v XX veke: imena, problemy, kulʹturnyj dialog”. Vypusk 8, Deontologičeskie aspekty hudožestvennoj slovesnosti. Red. Tatʹâna Leonidovna Rybalʹčenko. Tomsk, Izdatelʹstvo Tomskogo universiteta, 2006, s. 78–93.
Korčagin, Kirill, Denis Larionov. Hrestomatiâ andegraundnoj poèzii. Web. 11.09.2019. https://arzamas.academy/materials/1243.
Kozlova, Svetlana, Aleksandr Kulâpin. Otcy i deti v mire «černogo ûmora»: D. Harms i O. Grigorʹev. Web. 09.09.2019. http://www.d-harms.ru/library/otci-i-deti-v-mire-chernogo-yumora--harms-i-grigiryev.html.
Lejderman, Naum, Mark Lipoveckij. Sovremennaâ russkaâ literatura. 1950–1990-e gody (t. 2, 1968–1990). Moskva, Izdatelʹskij centr „Akademiâ”, 2003.
Leuhina, Anna. „Zaglavie-tekst: poètika černovika v primitivistskih tekstah”. Gramota, nr 2 (4), 2009, s. 172–174.
Lurʹe, Mihail. „Sadistskij stišok v kontekste gorodskoj folʹklornoj tradicii: detskoe i vzrosloe, obŝee i specifičeskoe”. Antropologičeskij forum, nr 6, 2006, s. 287–309.
Novickaâ, Marina. „Formy ironičeskoj poèzii v sovremennoj detskoj folʹklornoj tradicii”. Školʹnyj byt i folʹklor: Učebnyj material po russkomu folʹkloru. Red. Aleksandr Fedorovič Belousov.
Tallinn, Taganrogskij gosudarstvennyj pedagogičeskij institut, 1992, č. 1, s. 100–123.
Pigulevskij, Viktor. Ironiâ i vymysel: ot romantizma k postmodernizmu. Rostov-na-Donu, Naučnoe izdanie „Foliant”, 2002. Web. 17.03.2020. http://www.urgi.info/urgiinfofiles/sites/pigulevsky--ironiya/01_paragraf_1-1.htm.
Priemko Olga et al., red. Sovremennyj gorodskoj folʹklor. Minsk, Belorusskij gosudarstvennyj universitet, 2014.
Sławiński Janusz et al., red. Słownik terminów literackich. Wrocław–Warszawa–Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1998.
Šmeleva, Natalʹâ. „Ponâtie «černyj ûmor» i egofunkcionalʹno-stilističeskie osobennosti”. Alʹmanah sovremennoj nauki i obrazovaniâ, nr 8 (27), 2009, s. 210–212.
Svetašëva, Tatʹâna. „Igrovoj harakter detskoj poèzii russkogo neoavangardizma”. Vesnìk BDU, nr 1, 2014, s. 37–40.
Tarlanov, Evgenij. Osnovy teorii literatury: analiz poètičeskogo teksta. Moskva, Izdatelʹstvo Ûrajt, 2019.
Ûrʹev, Oleg. „Otstoânie. «Letnij denʹ» Olega Grigorʹeva kak inicialʹnyj tekst neslučivšejsâ literatury”. Novoe literaturnoe obozrenie, nr 126, 2014, s. 279–288. Web. 07.09.2019. https://magazines.gorky.media/nlo/2014/2/otstoyanie-letnij-den-olega-grigoreva-kak-iniczialnyj-tekst-nesluchivshejsya-literatury.html.
Wodziński, Cezary. „Jurodiwy. Portret niebywalca”. Więź, z. 3 (497), 2000, s. 89–104.
Žitenev, Aleksandr. „Èstetika i poètika černogo ûmora: lirika O. Grigorʹeva”. Vestnik VGU, nr 1, 2009, s. 39–42.
Licencja
PRACE PUBLIKOWANE W CZASOPIŚMIE DOSTĘPNE SĄ NA LICENCJI CREATIVE COMMONS:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Studia Rossica Posnaniensia” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji Creative Commons.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie “Studia Rossica Posnaniensia” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgody na publikację.
Użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku “Studia Rossica Posnaniensia” tylko w celach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
