Abstrakt
The aim of the study is to investigate common motifs, characters, metaphors and plots in Sergey Dovlatov’s Compromise and Ilya Ilf and Yevgeny Petrov’s novels The Twelve Chairs and The Little Golden Calf using the structural and comparative-historical methods. In this case study Compromise is treated as the text, in which Dovlatov determines the underlying principle for reading the short stories contained in his Compromise collection in the context of the novels The Twelve Chairs and The Little Golden Calf by Ilf and Petrov. The results of the research are confirmed by the contextual study of Dovlatov’s correspondence. This allows us to state that the novels of Ilf and Petrov are the subtext of Sergei Dovlatov’s work. The article opens totally new and inspiring directions of Dovlatov studies, since no other scholars have ever turned their attention to the relationships between Dovlatov’s works and the traditions of Ilf and Petrov.
Bibliografia
Ânovskaâ, Lidiâ. Počemu vy pišete smešno? Moskva, Nauka, 1969.
Čudakova, Mariètta, Aleksandr Čudakov. „Sovremennaâ povestʹ i ûmor”. Novyj mir, nr 7, 1967.
Dovlatov, Sergej. Maloizvestnyj Dovlatov. Sankt-Peterburg, Azbuka, 2017.
Dovlatov, Sergej. Kompromiss. Sankt-Peterburg, Azbuka, 2016a.
Dovlatov, Sergej. Remeslo. Sankt-Peterburg, Azbuka, 2016b.
Dovlatov, Sergej. „Sergej Dovlatov: tvorčestvo, ličnostʹ, sudʹba: itogi Pervoj meždunarodnoj konferencii «Dovlatovskie čteniâ»”. Sankt-Peterburg, Zvezda, 1999.
Dovlatov, Sergej. Sobranie sočinenij: v 4 t. T. 4. Sankt-Peterburg, Azbuka, 2003.
Efimov, Igorʹ, Sergej Dovlatov. Èpistolârnyj roman. Moskva, Zaharov, 2001.
Falikova, Natalʹâ. K. Vaginov kak sovetskij pisatelʹ: problema novoj identičnosti v avantûrnom romane „Bambočada”. Materialy meždunarodnoj konferencii molodyh filologov. Tartu, 27–29 aprelâ 2018 g., 2018.
Galanov, Boris. Ilʹâ Ilʹf i Evgenij Petrov. Moskva, Sovetskij pisatelʹ, 1961.
Gandlevskij, Sergej. „Strannye sbliženiâ”. Inostrannaâ literatura, nr 10, 2004.
Gudman, Walter. „O knige S. Dovlatova «Kompromiss»”. Zvezda, nr 3, 1994.
Ilʹf, Ilʹâ. Zapisnye knižki. Moskva, Sovetskij pisatelʹ, 1957.
Ilʹf, Ilʹâ, Evgenij Petrov. Dvenadcatʹ stulʹev. Moskva, Vagrius, 1997.
Ilʹf, Ilʹâ, Evgenij Petrov. Dvenadcatʹ stulʹev. Zolotoj telenok. Riga, Trans izdevejs, 1991.
Ilʹf, Ilʹâ, Evgenij Petrov. Zolotoj telenok. Moskva, Sovetskaâ literatura, 1933.
Odesskij, Mihail, David Felʹdman. Miry I.A. Ilʹfa i E.P. Petrova. Očerki verbalizirovannoj povsednevnosti. Moskva, Rossijskij gosudarstvennyj gumanitarnyj universitet, 2015.
Rosenberg, Karen. „Of Compromise and Corruption”. The Nation, CCXXXVII ( November 5), 1983.
Ŝeglov, Ûrij. Dvenadcatʹ stulʹev. Moskva, Panorama, 1995.
Semenenko, Aleksej. „L. Pejps kak zerkalo sovetskoj dejstvitelʹnosti, ili o metode Sergeâ Dovlatova”. Russkaâ filologiâ. 10: Sbornik naučnyh rabot molodyh filologov. Red. Tatʹâna Stepaniŝeva, Olʹga Palikova. Tartu, Ülikooli kirjastus, 1999.
Šklovskij, Viktor. Gamburgskij sčet. Moskva, Sovetskij pisatelʹ, 1990.
Tomaševskij, Boris. Teoriâ literatury: Poètika. Leningrad, Gosizdat, 1925.
Licencja
PRACE PUBLIKOWANE W CZASOPIŚMIE DOSTĘPNE SĄ NA LICENCJI CREATIVE COMMONS:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Studia Rossica Posnaniensia” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji Creative Commons.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie “Studia Rossica Posnaniensia” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgody na publikację.
Użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku “Studia Rossica Posnaniensia” tylko w celach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
