Abstrakt
In recent years there has been a rise in interest in documentary works based on personal memories of participants and witnesses of different events. A book of the blockade by Ales Adamovich and Daniil Granin is based on the recollections and diaries of Leningrad residents who survived the blockade. It carries great emotional, philosophical and moral weight, and gives an understanding to what the residents of the city believed in and hoped for. Using the materials of A book of the blockade the author of the article aims to analyze how documents and the writers’ side notes affect a reader, and pinpoint the ways of presenting the notion of hope in the authentic diaries of Leningrad residents. As a result of the analysis of the mentioned text, the author reaches a conclusion that in the diaries the feeling and the emotion of hope is continuously updated in the course of creation of personal diaries by Leningrad residents. The concept of hope reflected on in A book of the blockade has a complex content, which can be associated with the triune concept of faith-hope-love. In the discourse of the authors, the concept preserves its Christian meaning – the spiritual salvation of a person. Yet its specifics is that the religious component is initially missing, and is subsequently gained through considerable changes that happen within and without those whose testimonies are collected in the book, and within and without the authors of the text, Adamovich and Granin.
Bibliografia
Adamovič, Alesʹ, Daniil Granin. Blokadnaâ kniga. Web. 11.04.2021. https://libbox.ru/books/blokadnaya-kniga?page_book=231.
Dnevnik kak psihoterapiâ. 16.10.2016. Web. 05.07.2021. http://safeconnection.org/ru/novosti/dnevnik-kak-psihoterapiya.
Krasovskaâ, Svetlana. „Pereizdanie kak ferment literaturnoj èvolûcii: Andrej Sergeev. Omnibus. Roman, rasskazy, vospominaniâ, stihi”. Znamâ, 4, 2014. Web. 17.04.2021. https://znamlit.ru/publication.php?id=5547.
Kukulin, Ilʹâ. „Mašiny zašumevšego vremeni (Kak sovetskij montaž stal metodom neoficialʹnoj kulʹtury)”. „Blokadnaâ kniga”: refleksiâ, priglušennaâ socrealizmоm. Web. 17.07.2021. https://culture.wikireading.ru/28937.
Kutuzova, Darʹâ. Čto takoe „narrativnyj podhod v terapii i rabote s soobŝestvami”. Web. 05.07.2021. http://hpsy.ru/public/x3833.htm.
Kutuzova, Darʹâ. Terapevtičeskoe vedenie dnevnika po metodu Ajry Progoffa. Web. 17.06.2021. http://hpsy.ru/public/x3633.htm.
Lassan, Èleonora. „Koncept «nadežda» v russkoj âzykovoj kartine mira”. Èleonora Lassan. Lingvokulʹturologiâ. Očerk russkoj konceptologii. Vilʹnûs, Vilʹnûsskij pedagogičeskij universitet, 2008, s. 30–50.
Nelûbin, Nikolaj. „Lûdi hotât znatʹ”. Čto cenzura udalâla iz „Blokadnoj knigi” Adamoviča i Granina. 27.01.2021. Web. 17.07.2021. https://www.fontanka.ru/2021/01/27/69728696/. DOI: https://doi.org/10.1055/s-0040-1722781
Pimenova, Marina. „Metod opisaniâ konceptualʹnyh struktur (na primere koncepta nadežda)”. Učenye zapiski Zabajkalʹskogo gosudarstvennogo gumanitarno-pedagogičeskogo universiteta im. N.G. Černyševskogo. Seriâ: Filologiâ, istoriâ, vostokovedenie, 2 (37), 2011, s. 85–93. Web. 17.07.2021. https://cyberleninka.ru/article/n/metod-opisaniya-kontseptualnyh-struktur-naprimere-kontsepta-nadezhda/viewer.
Radbilʹ, Timur. Osnovy izučeniâ âzykovogo mentaliteta. Učebnoe posobie. Moskva, Flinta–Nauka, 2016.
Svetlana Aleksievič otmečaet 70-letie. 31.05.2018. Web. 10.02.2021. https://www.belta.by/culture/view/svetlana-aleksievich-otmechaet-70-letie-304880-2018/.
Žuk, Maksim. Koncepty VERA, NADEŽDA, LÛBOVʹ v idiostile Bulata Okudžavy. Avtoreferat dissertacii ... kandidata filologičeskih nauk. Vladivostok, 2007. Web. 17.07.2021. https://www.dissercat.com/content/kontsepty-vera-nadezhda-lyubov-v-idiostile-bulata-okudzhavy.
Licencja
PRACE PUBLIKOWANE W CZASOPIŚMIE DOSTĘPNE SĄ NA LICENCJI CREATIVE COMMONS:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Studia Rossica Posnaniensia” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji Creative Commons.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie “Studia Rossica Posnaniensia” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgody na publikację.
Użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku “Studia Rossica Posnaniensia” tylko w celach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
