„Женщины в темноте". Świadectwa wojny w twórczości Iriny Sieriebriakowej
Okładka czasopisma Studia Rossica Posnaniensia, tom 50, nr 1, rok 2025
PDF

Słowa kluczowe

Irina Serebryakova
war
daily life
documentary drama
Ukrainian drama

Jak cytować

Charko-Klekot, P. (2025). „Женщины в темноте". Świadectwa wojny w twórczości Iriny Sieriebriakowej . Studia Rossica Posnaniensia, 50(1), 63–75. https://doi.org/10.14746/strp.2025.50.1.4

Liczba wyświetleń: 248


Liczba pobrań: 169

Abstrakt

This article aims to explore the traces of anti-war discourse in the work of Irina Serebryakova, a Ukrainian playwright, screenwriter and interpreter. Following Russia's attack on Ukraine in February 2022, the author turned her work towards capturing the changes that war forces on the lives of ordinary people. Serebryakova's dramas record the forced reorganisation of various planes of everyday existence: professional, living or emotional. She presents the relationship between man and war from different perspectives, e.g. in the piece In the Instagram, we will live forever she tackles the problem of looters stealing from flats during bombing raids, but also refugees from the Warsaw train station. The text Women in the dark, written with Masha Denisova, is, in turn, a kind of diary from Russian-besieged Kyiv, written using the verbatim technique. Apart from that, in the play My best Iranian friend, the author combines the traumas of war with the issue of intolerance and national-religious discrimination.

https://doi.org/10.14746/strp.2025.50.1.4
PDF

Bibliografia

„5 Ukrainian plays were translated into English. Transmission.UA: drama on the move”. Ukrainian Institute. Web. 05.01.2024. https://ui.org.ua/en/news-en/5-ukrainian-plays-were-translated-into-english-transmission-ua-drama-on-the-move/.

Bołotian, Ilmira. „Verbatim. O dramacie w teatrze współczesnym”. Grotowski.net. Web. 19.06.2024. https://grotowski.net/performer/performer-16/verbatim-o-dramacie-w-teatrze-wspolczesnym.

Contamine, Philippe. Wojna w średniowieczu. Przeł. Michał Czajka. Warszawa, Oficyna Wydawnicza Wolumen, Dom Wydawniczy Bellona, 1999.

„Dramaturgiâ protiv vojny”. Lubimovka. Web. 05.01.2024. https://lubimovka.art/news/14.

Jahimoviča, Ilona. „Skazki o Paviloste. Beseda s Irinoj Serebrâkovoj”. Latvijas Radio 4. Knižnyj vtornik. 01.08.2023. Web. 05.01.2024. https://replay.lsm.lv/ru/statja/lr/179832/irina-serebriakova-skazki-o-paviloste.

„«Kak pisatʹ posle Osvencima?». Rossijskie dramaturgi protiv vojny”. Sibir’. Realii. 21.04.2023. Web. 05.01.2024. https://www.sibreal.org/a/kak-pisat-posle-osventsima-rossiyskie-dramaturgiprotiv-voyny/32367468.html.

Keegan, John. Historia wojen. Przeł. Grzegorz Woźniak. Warszawa, Książka i Wiedza, 1998.

Lappo, Irina. „Kobieca twarz wojny”. Teatr, 6, 2019. Web. 05.01.2024. https://teatr-pismo.pl/7244-kobieca-twarz-wojny/.

Lepiševa, Elena. „Novejšaâ monodrama Belarusi kak «â-vyskazyvanie» «na teatre»”. Współczesna dramaturgia rosyjskojęzyczna: nowe tendencje. Red. Nataliia Maliutina. Kraków, TAiWPN Universitas, 2022, s. 21–39.

Olzacka, Elżbieta. „Kulturowy wymiar zjawiska wojny – zakres badań i doniosłość”. Kultura i Historia, 22, 2012. Web. 05.01.2024. www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/4192.

Olzacka, Elżbieta. Wojna a kultura. Nowożytna rewolucja militarna w Europie Zachodniej i Rosji. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.

Pawletko, Beata. Blokada Leningradu i jej reprezentacje w świetle innych doświadczeń granicznych. Katowice, Śląsk, 2016.

„Pro ROAR”. Roar review. Web. 05.01.2024. https://roar-review.com/ROAR-142b7c80f22244c-8847823ca4c8ca89d.

„Program TV Beats Forum”. FilmNewEurope.com. 17.11.2021. Web. 05.01.2024. https://www.filmneweurope.com/news/region/item/122703-industry-tallinn-baltic-event-launches-tv-beatsforum.

Radecka, Aniela. „Zarys prozy kobiecej na Ukrainie po 1991 roku. Rekonesans badawczy”. Posttotalitarny syndrom pokoleniowy w literaturach słowiańskich Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej końca XX – początku XXI wieku w świetle studiów postkolonialnych. Red. Agnieszka Matusiak. Wrocław–Poznań, Wydawnictwo Bonami, 2016, s. 253–285.

Serebrâkova, Irina. Moâ lučšaâ iranskaâ podruga. 2023a. Web. 05.0.2024. https://lubimovka.art/serebryakova.

Serebrâkova, Irina. V Instagrame my budem žitʹ večno. 2023b. Web. 05.01.2024. https://lubimovka.art/serebryakova.

Serebrâkova, Irina. Ženŝiny v temnote. 2022. Web. 05.01.2024. https://lubimovka.art/serebryakova.

„Serìal ‘Našì ìdealʹnì dìti’ vìd BOSONFILM otrimav nagorodu mìžnarodnogo forumu Hyperwriter 2022”. Creativity.ua. 23.11.2021. Web. 05.01.2024. https://creativity.ua/life-and-culture/serial-nashi-idealni-dity-vid-bosonfilm-otrymav-nahorodu-mizhnarodnoho-forumu-hyperwriter-2022/.

„V Instragrame my budem žitʹ večno. Čitka pʹesy Iriny Serebrâkovoj”. YouTube. Web. 05.01.2024. https://www.youtube.com/watch?v=prqGc6t6tOo.

Zambrzycka, Marta. „Trzy opowieści o wojnie w Czeczenii. Wojna w kulturze i literaturze”. W kręgu problemów antropologii literatury. W stronę antropologii niezwykłości. Red. Wanda Supa. Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2013, s. 97–107.