Stress factors among students of Russian philology in the context of the current geopolitical situation
Journal cover Studia Rossica Posnaniensia, volume 50, no. 1, year 2025
PDF (Język Polski)

Keywords

stress
stressors
effects of stress
Russian language teaching

How to Cite

Dziedzic, M. (2025). Stress factors among students of Russian philology in the context of the current geopolitical situation. Studia Rossica Posnaniensia, 50(1), 197–210. https://doi.org/10.14746/strp.2025.50.1.13

Number of views: 230


Number of downloads: 136

Abstract

The aim of this article is to identify the background as well as types of stressors and their impact on the acquisition of Russian as a foreign language by students of Russian Philology in the current geopolitical situation. Determining the causes of stress and the correlation between perceived stress level and academic achievement of students can help to identify areas that require support and indicate possible ways to improve the situation. Based on the conducted questionnaire survey, observation during classes and the literature on stress and its impact on the learning process, the author attempted to identify the most important internal and external factors causing academic stress and examined the influence of the current geopolitical situation and social determinants on the stress level experienced by Russian philology students. In addition, the degree of learners’ awareness of opportunities to reduce their stress levels was investigated. The results of the research made it possible to identify particularly common sources of stress and contributed to the identification of possible ways to reduce its level. Examples of stress reduction methods that are beneficial in language acquisition, good practices of institutional activities as well as interpersonal skills of the lecturers that can contribute to the improvement of the current situation are recommended.

https://doi.org/10.14746/strp.2025.50.1.13
PDF (Język Polski)

References

Bieńkowska, Izabela, Anna Potyka, Anna Suchon. Specyfika kształcenia osób dorosłych w przestrzeni akademickiej. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021.

Jak uczymy się, będąc w stresie. Web. 05.04.2023. https://biomedical.pl/psychologia/jak-uczymy-siebedac-w-stresie-a7562.html.

Juczyński, Zygfryd, Nina Ogińska-Bulik. Narzędzia pomiaru stresu i radzenia sobie ze stresem. Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, 2012.

Naukowcy zbadali psychologiczne reakcje mieszkańców różnych krajów na wybuch wojny na Ukrainie, a jej skutki będą jeszcze odczuwalne przez kolejne lata. Web. 12.03.2023. https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C96662%2Cnaukowcy-zbadali-psychologiczne-reakcje-mieszkancow-roznych-krajow-na-wybuch.

Półtorak, Ewa. „O lęku przed popełnieniem błędu i sposobach jego pokonywania na lekcjach drugiego/kolejnego języka obcego”. Współczesna glottodydaktyka wobec zmian edukacyjnych. Nowe wyzwania i innowacyjne rozwiązania. Red. Danuta Gabryś-Barker, Ryszard Kalamarz. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2022, s. 191–203.

Psycholog: wyższy poziom stresu u uczniów z powodu wojny na Ukrainie niż epidemii korona wirusa. Web. 09.03.2023. https://pap.pl/aktualnosci/news%2C1477723%2Cpsycholog-wyzszypoziom-stresu-u-uczniow-z-powodu-wojny-na-ukrainie-niz.

Shields, Grant S., Hunter L. Colton, Andrew P. Yonelinas. „Stress and memory encoding: What are the roles of the stress-encoding delay and stress relevance?”. Learning & Memory, 29, 2022, s. 48–54. DOI: https://doi.org/10.1101/lm.053469.121

Szczepaniak, Wiktor. Wpływ pandemii na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Web. 16.06.2023. https://gov.pl/web/psse-gorzow-wielkopolski/wplyw-pandemii-na-zdrowie-psychiczne-dziecii-mlodziezy.

Trinder, Magdalena, Małgorzata Dziedzic, Alicja Gałązka. „Resilience in the Face of the Ongoing War in Ukraine and Coping Strategies Adopted by Polish Students of Modern Languages in Higher Education”. The New Educational Review, 75, 2024, s. 67–77. DOI: https://doi.org/10.15804/tner.2024.75.1.05

Zdrowie psychiczne na polskich uczelniach. Web. 08.04.2023. https://gov.pl/web/rpp/zdrowie-psychiczne-na-polskich-uczelniach---raport-rzecznika-praw-pacjenta.

Žabin, Dmitrij. „Vliânie faktorov stressa na rečevuû deâtelʹnostʹ studentov v usloviâh obučeniâ inostrannomu âzyku”. Vestnik VGU. Seriâ: Lingvistikai mežkulʹturnaâ kommunikaciâ, 2, 2012, s. 203–205.