Abstrakt
The article is an attempt to analyse the novels The Idiot by Fyodor Dostoyevsky and The Magic Mountain by Thomas Mann in the context of the category of illness. The author undertakes a comparison of the characters suffering from turberculosis: Hans Castorp and Ippolit Terentyev. It is claimed that in both of the works illness acquires the status of a value and opens before the characters a path to self-knowledge. However, while Castorp’s illness develops in comfortable conditions and he finally decides to cease his fascination with death, for the terminally ill Terentyev it is far too late to fight for his life. For this reason, the sacralisation of death is alien to Dostoyevsky’s character. In his case, death can be perceived as the Lacanian Real that interrupts the self-narrative. The noted phenomenon can be attributed to Dostoevsky’s maximalism that urges the Russian novelist to bring the disease to the limits, and take it out of control. Mann, in turn, portrays the disease as a kind of safety valve, keeping the fascination with the dark sides of life in a healthy framework.
Bibliografia
Bielik-Robson, Agata. „Na pustyni”. Kryptoteologie późnej nowoczesności. Kraków, Universitas, 2008.
Bogdanov, Nikolaj. „Svâŝennaâ boleznʹ Knâzâ Myškina – morbus sacer Fedora Dostoevskogo”. Roman F.M. Dostoevskogo „Idiot”: sovremennoe sostoânie izučeniâ. Red. Tatʹâna Aleksandrovna Kasatkina. Moskva, Nasledie, 2001.
Dostoevskij, Fedor. Sobranie sočinenij v devâti tomah. T. 4. Idiot. Moskva, AST, 2004.
Fridlender, Georgij. „«Doktor Faustus» Tomasa Manna i «Besy» Dostoevskogo”. Dostoevskij. Materialy i issledovaniâ. T. 14. Red. Nina Fedotovna Budanova, Irina Dmitrievna Âkubovič. Sankt-Peterburg, Nauka, 1997.
Fridlender, Georgij. „Dostoevskij i Tomas Mann”. Izvestiâ Akademii nauk SSSR. Seriâ literatury i âzyka, t. 36, nr 4, 1997. Web. 12.08.2019. http://20v-euro-lit.niv.ru/20v-euro-lit/articles-germaniya/fridlender-dostoevskij-i-tomas-mann.htm.
Kasatkina, Tatʹâna. „Primečaniâ”. Fedor Dostoevskij. Sobranie sočinenij v devâti tomah. T. 4. Idiot. Moskva, AST, 2004.
Łukasiewicz, Małgorzata. Jak być artystą. Na przykładzie Thomasa Manna. Warszawa, Towarzystwo „Więź”, 2011.
Mann, Tomas. Sobranie sočinenij v desâti tomah. Tom 3. Volšebnaâ gora. Per. Vera Stanevič. Moskva, Gosudarstvennoe izdatelʹstvo hudožestvennoj literatury, 1959. Web. 12.08.2019. http://lib.ru/INPROZ/MANN/zauberg1.txt.
Mann, Tomasz. Dostojewski – z umiarem i inne eseje. Przeł. Jan Błoński. Warszawa, Wydawnictwo Literackie MUZA SA, 2000.
Pronin, Vladislav. Istoriâ nemeckoj literatury. Moskva, Logos, 2007.
Przybysz, Anna Katarzyna. „Próba czytania choroby księcia Myszkina w kluczu koncepcji duchowości ciała Alexandra Lowena”. Choroba – ciało – dusza w literaturze i kulturze. Red. Justyna Tymieniecka-Suchanek. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2017.
Sontag, Susan. Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory. Per. Jarosław Anders. Kraków, Karakter, 2016.
Licencja
PRACE PUBLIKOWANE W CZASOPIŚMIE DOSTĘPNE SĄ NA LICENCJI CREATIVE COMMONS:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Studia Rossica Posnaniensia” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji Creative Commons.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie “Studia Rossica Posnaniensia” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgody na publikację.
Użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku “Studia Rossica Posnaniensia” tylko w celach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
