Lwowski Teatr im. Marii Zańkoweckiej w procesie przemian społeczno-kulturowych lat 80. i 90. XX wieku
Okładka czasopisma Studia Ukrainica Posnaniensia, tom 10, nr 1, rok 2022
PDF (Українська)

Słowa kluczowe

Teatr im. Marii Zańkoweckiej
historia teatru
reżyseria
repertuar
kontekst społeczny
kultura Ukrainy

Jak cytować

Batycka, T. (2022). Lwowski Teatr im. Marii Zańkoweckiej w procesie przemian społeczno-kulturowych lat 80. i 90. XX wieku. Studia Ukrainica Posnaniensia, 10(1), 91–104. https://doi.org/10.14746/sup.2022.10.1.05

Abstrakt

Artykuł analizuje wpływ przemian społeczno-kulturowych końca lat 80. i 90. XX wieku na twórczość jednego z największych i najstarszych historycznie zespołów teatralnych w Ukrainie – Narodowego Teatru Dramatycznego im. Marii Zańkoweckiej. Cel pracy uwarunkowany jest potrzebą analizy strategii repertuarowej teatru i pracy jego czołowych reżyserów w kontekście historycznym. Zwrócono uwagę na działalność głównego dyrektora teatru w latach 1987–2019 Fedora Stryhuna, który decydował o procesach twórczych w zespole, a także reżyserów Ałły Babenko i Władysława Sikorskiego. Oceniono również działalność społeczną teatru. W wyniku przeprowadzonych badań wyodrębniono dydaktyczny komponent pracy zespołu i scharakteryzowano go jako dominujący w tamtym czasie. Znalazło to odzwierciedlenie w wypełnianiu „luk” w umysłach widzów, ich wyobrażeniach o własnym kraju, dziedzictwie kulturowym i historycznym. Podkreślono integralność Teatru Zańkoweckiej w latach 1980–2010 oraz wpływ analizowanego społecznie programu twórczego lat 90. na kolejne lata jego twórczości.

https://doi.org/10.14746/sup.2022.10.1.05
PDF (Українська)

Bibliografia

Antkiv B. ta in., Pro instsenizatsiiu trylohii Bohdana Lepkoho „Mazepa”: rozdumy-monolohy zankivchan [On the staging of Bohdan Lepky’s trilogy „Mazepa”: reflections-monologues of Zankivchan], [v:] „Nedilia”, 17.02.1995, s. 4.

Veselovska H., Lavrentii R., Natsionalnyi akademichnyi ukrainskyi dramatychnyi teatr imeni Marii Zankovetskoi: Chas i doli. Knyha persha (1917–1944) [Maria Zankovetska National Academic Ukrainian Drama Theater: Time and Destiny. Book one (1917–1944)], Lviv: Kameniar, 2016.

Voronyi M., V putakh brekhni („Brekhnia”, piesa V. Vynnychenka) [In the shackles of lies („Lies”, a play by V. Vynnychenko)], Voronyi M. Tvory. Kyiv: Dnipro, 1989.

Drak A., Zankivchany znovu v Kyievi [Zankivchany are back in Kyiv], [v:] „Ukrainskyi teatr”, 1989, no. 5, s. 16–20.

Dyshkant V., Ura, my hraiemo Vynnychenka! [Hooray, we play Vynnychenko!], [v:] „Kultura i zhyttia”, 13.05.1991.

Zabolotna V., Yim ne odnakovo [They do not care], [v:] „Ukrainskyi teatr”, 2001, no. 3, s. 3–6.

Zholdak B., PereVYVYKhovannia [Re-Education], [v:] „Ukrainskyi teatr”, 1993, no. 2, s. 26–27. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1754-8845.1993.tb01097.x

Istoriia ukrainskoi kultury [History of Ukrainian Culture], t. 5, Ukrainska kultura XX – pochatku XXI stolit, red. M.H. Zhulynskyi ta in., kn. 2, Kyiv: Naukova dumka, 2011.

Kozak B., Aktorska shkola zankivchan [Zankivchan acting school], [v:] „Prostsenium”, 2002, no. 3 (4), s. 89–93.

Kolomiiets R., Zankivchany. Antolohiia teatralnykh prystrastei [Zankivchany. Anthology of theatrical passions], [v:] „Ukrainskyi teatr”, 1993, no. 1, s. 2–4.

Kurbas L., Berezil: iz tvorchoi spadshchyny [Berezil: from the creative heritage], Kyiv: Dnipro, 1988.

Osadchuk T., Tvorchist Fedora Stryhuna u konteksti teatralnoi kultury Ukrainy ostannoi tretyny XX – pochatku XXI stolittia [Creativity of Fedor Strygun in the context of theatrical culture of Ukraine of the last third of the XX – the beginning of the XXI century], dys. kand. mystetstvoznavstva: Prykarpat. nats. un-t im. Vasylia Stefanyka, Ivano-Frankivsk, 2017.

Ofitsiinyi sait Natsionalnoho teatru im. Marii Zankovetskoi [Official site of the National Theater Maria Zankovetskaya], [v:] Elektronnyi resurs: https://www.zankovetska.com.ua/collective/creative_composition/actors/svjatosla-maksymchuk.html (11.10.2021).

Pavi P., Slovnyk teatru [Dictionary of theater], Lviv: Vydavnychyi tsentr LNU im. I. Franka, 2006.

Rosa S., Rezhyser Vadym Sikorskyi [Directed by Vadim Sikorsky], [v:] „Prostsenium”, 2005, no. 3 (13), s. 76–82.

Ukrainska muzychna entsyklopediia [Ukrainian Music Encyclopedia], Kyiv: IMFE im. M.T. Rylskoho NAN Ukrainy, t. 5.: Pavana, „Polikarp”, 2018, s. 436–438.

Shevchenko T., Prymkhlyve zhyttia lvivskoi melpomeny [The capricious life of the Lviv Melpomene], [v:] „Ukrainskyi teatr”, 1993, no. 4, s. 20–21.