Koncepcja artystyczna ukraińskiego panteonu kultury w dramaturgii Wałerija Herasymczuka
PDF (Українська)

Słowa kluczowe

dramaturgia
dramat
panteon narodowy
motyw
kanon biograficzny

Jak cytować

Kaspicz, H., & Polarusz, N. (2022). Koncepcja artystyczna ukraińskiego panteonu kultury w dramaturgii Wałerija Herasymczuka. Studia Ukrainica Posnaniensia, 10(1), 153–166. https://doi.org/10.14746/sup.2022.10.1.09

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony zbadaniu motywów cyklu Dramaty o Wielkich jako całości dość złożonej i wielopoziomowej, gdyż Wałerij Herasymczuk pracuje w różnych strategiach dramatu biograficznego. Wybrany kierunek badań wydaje się właściwy z punktu widzenia różnych modeli współczesnej biografii dramaturgicznej, komponentów jej formy i treści. Uwaga badaczek skupia się na procesie nowego przeformatowania ukraińskiego kanonu kulturowo-historycznego. Wałerij Herasymczuk portretuje postaci metropolity Andrzeja Szeptyckiego, pisarza i scenarzysty Oleksandra Dowżenki, historyka Dmytra Jawornickiego, pisarza Antona Czechowa czy sympatyzującego z Ukrainą malarza Ilji Riepina. Na przykładzie dwu ostatnich dramaturg wyrażą ważną ideę – powrotu
etnicznych Ukraińców zawłaszczonych przez kulturę imperialną do ukraińskiego panteonu. W ten sposób przypomina ukraińskiemu czytelnikowi/widzowi, że kanon narodowy nie ogranicza się do znanych nazwisk, zachęca do lektury, aby dowiedzieć się więcej o przeszłości i bohaterach narodowych.

https://doi.org/10.14746/sup.2022.10.1.09
PDF (Українська)

Bibliografia

Bodriyar Zh., Symulyakry i symulyatsiya, per. z fr. V. Khovtuna, Kyiv: Vyd-vo Solomiyi Pavlychko „Osnovy”, 2004.

Bondareva O.Ye., Mif i drama u novitn’omu literaturnomu konteksti: ponovlennya strukturnoho zv’yazku cherez zhanrove modelyuvannya: monohrafiya, Kyiv: Chetverta khvylya, 2006.

Vyshnyts’ka Yu.V., Mifolohichni stsenariyi v suchasnomu khudozhn’omu ta publitsystychnomu dyskursakh: monohrafiya, Kyiv: KUBH, 2016.

Hryshchenko I.V., Mizhetnichna fol’klorna komunikatsiya v narodniy prozi: monohrafiya. Kyiv: Vadeks, 2015.

Kosiv M., Polityk na mytropolychomu prestoli, [v:] Elektronnyj resurs: http://postup.brama.com/001010/167_7_1.html (14.01.2022).

Kotsyubyns’ka M., Istoriya, orkestrovana na lyuds’ki holosy. Ekzystentsiyne znachennya khudozhn’oyi dokumentalistyky dlya suchasnoyi ukrayins’koyi literatury, Kyiv: Vyd. dim „Kyyevo-Mohylyans’ka akademiya”, 2008.

Miroshnychenko N.L., Strukturotvirna rol’ mifu v suchasniy ukrayins’kiy drami, avtoref. dys. kand. filol. Nauk. Kyiv, 2017.

Miroshnychenko N.L., Ukrayins’ka suchasna biohrafichna drama u konteksti demifolohizatsiyi/remifolohizatsiyi kulturnoho heroya, [v:] „Naukovi zapysky Berdyans’koho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriya: Filolohichni nauky”, 2016, vyp. 11, s. 160–165,

elektronnyj resurs: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nzbdpufn_2016_11_22 (14.01.2022).

Polishchuk Ya., Literatura XXI stolittya: prohnostychnyy nacherk, [v:] „Literaturnyy protses: metodolohiya, imena, tendentsiyi”, Kyyiv: Kyyiv. un-t im. B. Hronchenka, 2013, no. 2, s. 67–70.

Polishchuk Ya., Peyzazhi lyudyny: trynadtsyat’ istoriy zi svitu literatury: monohrafiya, Kharkiv: Nauk. vyd-vo „ACTA”, 2013.

Sydorenko L.I., Poetyka suchasnoyi ukrayins’koyi metadramy, avtoref. dys. … kand. filol. nauk: 10.01.01. Kyiv: Kyyiv. un-t im. B. Hrinchenka, 2018.

Sydorenko L.I., „Svoyeridnist” suchasnoyi biohrafichnoyi dramy: naukova retseptsiya, [v:] „Pivdennyi arkhiv. Filolohichni nauky”, 2017, no. 69, elektronnyi resurs: http://er.nau.edu.ua:8080/handle/NAU/31357 (15.01.2022).

Solets’kyy O.M., Emblematychni formy dyskursu: vid mifu do postmodernu: monohrafiya, Ivano--Frankivs’k: Lileya-NV, 2018.

Bahryana A. ta in., Tayina buttya. Biohrafichna drama: antolohiya, Kyiv: Svit Znan’, 2015.

Herasymchuk V., Andrey Sheptyts’kyy: drama na dvi diyi, [v:] V. Herasymchuk, Pyesypro velykykh, Kyiv: Vyd. Im, Oleny Telihy, 2002, s. 3–53.

Dovzhenko O.P., Shchodennykovi zapysy, 1939–1956, upor. A.P. Krasnyashchykh, Kharkiv: Folio, 2013.