Анотація
The article is devoted to revealing the motive complex of the cycle Plays about the Great. Valeriy Herasymchuk works using different strategies of biographical drama, which he thus considers as a complicated and multilevel system. The course is interested in different models of modern dramatic biography, its formal and semantic components. The authors focus on the process of reformatting the Ukrainian cultural and historical canon. The personages of Andrei Sheptytskyi, the writer and screenwriter Oleksandr Dovzhenko, historian Dmytro Yavornytskyi, and the Russian writers Anton Chekhov and Illia Repin (who felt favourably toward Ukraine) all gained the attention of Valeriy Herasymchuk. Thus the playwright established a very important aim, namely using the images of Anton Chekhov and Illia Repin to return ethnical Ukrainians, who were possessed by imperial culture, back to the Ukrainian pantheon. The author reminds the Ukrainian reader/viewer that the national canon is not limited to well-known names, and encourages them to read and learn more about the past and national heroes.
Посилання
Bodriyar Zh., Symulyakry i symulyatsiya, per. z fr. V. Khovtuna, Kyiv: Vyd-vo Solomiyi Pavlychko „Osnovy”, 2004.
Bondareva O.Ye., Mif i drama u novitn’omu literaturnomu konteksti: ponovlennya strukturnoho zv’yazku cherez zhanrove modelyuvannya: monohrafiya, Kyiv: Chetverta khvylya, 2006.
Vyshnyts’ka Yu.V., Mifolohichni stsenariyi v suchasnomu khudozhn’omu ta publitsystychnomu dyskursakh: monohrafiya, Kyiv: KUBH, 2016.
Hryshchenko I.V., Mizhetnichna fol’klorna komunikatsiya v narodniy prozi: monohrafiya. Kyiv: Vadeks, 2015.
Kosiv M., Polityk na mytropolychomu prestoli, [v:] Elektronnyj resurs: http://postup.brama.com/001010/167_7_1.html (14.01.2022).
Kotsyubyns’ka M., Istoriya, orkestrovana na lyuds’ki holosy. Ekzystentsiyne znachennya khudozhn’oyi dokumentalistyky dlya suchasnoyi ukrayins’koyi literatury, Kyiv: Vyd. dim „Kyyevo-Mohylyans’ka akademiya”, 2008.
Miroshnychenko N.L., Strukturotvirna rol’ mifu v suchasniy ukrayins’kiy drami, avtoref. dys. kand. filol. Nauk. Kyiv, 2017.
Miroshnychenko N.L., Ukrayins’ka suchasna biohrafichna drama u konteksti demifolohizatsiyi/remifolohizatsiyi kulturnoho heroya, [v:] „Naukovi zapysky Berdyans’koho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriya: Filolohichni nauky”, 2016, vyp. 11, s. 160–165,
elektronnyj resurs: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nzbdpufn_2016_11_22 (14.01.2022).
Polishchuk Ya., Literatura XXI stolittya: prohnostychnyy nacherk, [v:] „Literaturnyy protses: metodolohiya, imena, tendentsiyi”, Kyyiv: Kyyiv. un-t im. B. Hronchenka, 2013, no. 2, s. 67–70.
Polishchuk Ya., Peyzazhi lyudyny: trynadtsyat’ istoriy zi svitu literatury: monohrafiya, Kharkiv: Nauk. vyd-vo „ACTA”, 2013.
Sydorenko L.I., Poetyka suchasnoyi ukrayins’koyi metadramy, avtoref. dys. … kand. filol. nauk: 10.01.01. Kyiv: Kyyiv. un-t im. B. Hrinchenka, 2018.
Sydorenko L.I., „Svoyeridnist” suchasnoyi biohrafichnoyi dramy: naukova retseptsiya, [v:] „Pivdennyi arkhiv. Filolohichni nauky”, 2017, no. 69, elektronnyi resurs: http://er.nau.edu.ua:8080/handle/NAU/31357 (15.01.2022).
Solets’kyy O.M., Emblematychni formy dyskursu: vid mifu do postmodernu: monohrafiya, Ivano--Frankivs’k: Lileya-NV, 2018.
Bahryana A. ta in., Tayina buttya. Biohrafichna drama: antolohiya, Kyiv: Svit Znan’, 2015.
Herasymchuk V., Andrey Sheptyts’kyy: drama na dvi diyi, [v:] V. Herasymchuk, Pyesypro velykykh, Kyiv: Vyd. Im, Oleny Telihy, 2002, s. 3–53.
Dovzhenko O.P., Shchodennykovi zapysy, 1939–1956, upor. A.P. Krasnyashchykh, Kharkiv: Folio, 2013.
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Hałyna Kaspicz, Nina Polarusz
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).