Ars memoriae w interpretacji literackiej Serhija Osoki
PDF (Українська)

Słowa kluczowe

pamięć indywidualna
pamięć zbiorowa
tekst
kultura
historia

Jak cytować

Puchonska, O. (2022). Ars memoriae w interpretacji literackiej Serhija Osoki. Studia Ukrainica Posnaniensia, 10(1), 179–191. https://doi.org/10.14746/sup.2022.10.1.11

Abstrakt

W proponowanym artykule rozpatrywana jest rewizja pamięci jako konstruktywny czynnik współczesnej świadomości narodowej Ukraińców. W ciągu ostatnich lat ten problem okazał się jednym z najważniejszych w społeczeństwie i kulturze Ukraińców. Aktualne badanie polega na dokładnej analizie książki Serhija Osoki Три лини для Марії (Trzy liny dla Mariji). Książka jest zbiorem opowiadań związanych ze sobą wspólną strategią przemyślenia przez bohatera własnego doświadczenia życia, szczególnie z okresu dzieciństwa. Wartością nadrzędną takiej strategii literackiej jest sposób wyeksponowania przez autora indywidualnej pamięci bohatera na tle pamięci zbiorowej, reprezentowanej poprzez odrębne doświadczenia ludzi skazanych na zapomnienie w biegu historii.

https://doi.org/10.14746/sup.2022.10.1.11
PDF (Українська)

Bibliografia

Barabash Yu., Chuzhe – inakshe – svoie. Etnokulturne pohranychchia: kontseptualnyi, typolohichnyi i sytuatyvnyi aspekty. Tryptykh [Another’s – Otherwise – Your own. Ethnocultural Frontier: Conceptual, Typological and Situational Aspects. Triptych], Kyiv: Tempora, 2020.

Danylenko L., „Prodovolchi ekspedytsii” ta „avoska”: spozhyvchi prystrasti „homo sovieticus” u suchasnii prozi [„Food Expeditions” and „Avoska”: Consumer Passions „homo sovieticus” in Modern Prose,], [v:] „Slovo i Chas”, 2021, No 3 (717), s. 48–59. DOI: https://doi.org/10.33608/0236-1477.2021.03.48-59

Zharkova R., „Sutsilne tobi horlo z anhinoiu”. Retsenziia na knyhu Serhiia Osoky „Try lyny dlia Marii” [„Totally Throat”. Review of Serhiy Osoka’s Book „Three Tenches for Mariia”], [v:] Elektronnyi resurs: https://www.bbc.com/ukrainian/features-59377575 (04.12.2021).

Kyrydon A., Heterotopii pamiati: Teoretyko-metodolohichni problemy studii pamiati [Heterotopias of Memory: Theoretical and Methodological Problems of Memory Studies], Kyiv: Nika-Tsentr, 2016.

Monakhova T., Postkolonialnyi kompleks ukraintsiv u dobu postmodernizmu [Postcolonial Complex of the Ukrainians in the Dayes of Postmodernism], [v:]„Posttotalitariana Wratislaviensia. Między pamięcią a zapomnieniem. Trauma postkomunistyczna”, 2013, nr 1, s. 111–122.

Nora P., Teperishnie, natsiia, pamiat [Contemporary, Nation, Memory], per. iz fr. A. Riepy, Kyiv: TOV „Vydavnytstvo Klio”, 2014.

Osoka S., Try lyny dlia Marii [Three Tenches for Mariia], Lviv: Vydavnytstvo Staroho Leva, 2021.

Pukhonska O., Literaturnyi vymir pamiati [Literature Demention of Memory], Kyiv: Akdemvydav, 2018.

Xal’bvaks M., Kollektivnaya i istoricheskaya pam’yat’ [Collective and Historical Memory], [v:] „Neprikosnovennyj zapas”, 2005, no. 2–3 (40–41), [v:] Elektronnyj resurs: http://magazines.russ.ru/nz/2005/2/ha2.html (27.02.2005).

Xejzinga J., Homo Ludens. V teni zavtrashnego dnya [Homo Ludens. In the Shadow of Tomorrow], Moskva: Progress, 1992.

Assmann J., Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych [Cultural Memory and Early Civilization: Writing, Remembrance, and Political Imagination], tłum. A. Kryczyńska-Pham, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2008.

Erll A., Cultural Memory Studies: An Introduction, [in:] „Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook”, Berlin–New York: de Gruyter, 2008, p. 1– 15.

Gosk H., Wychodzenie z „cienia imperium”. Wątki postzależnościowe w literaturze polskiej XX i XXI wieku [Getting out of the „Shadow of the Empire”. Postdependent Threads in Polish Literature of the Twentieth and Twenty-First Centuries], Kraków: Universitas, 2015.

Matusiak A., Wstęp. Pokolenie – transformacja – tożsamość [Introduction. Generation – Transformation – Identity], [w:] „Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia. Pokolenie – Transformacja – Tożsamość. Gardzienickie czytania teatroznawcze… i nie tylko”, 2016, nr 4, s. 9–16. DOI: https://doi.org/10.19195/2353-8546.4.1