ОПОВІДАННЯ ЮРІЯ ВИННИЧУКА ГИ-ГИ-И!: СПРИЙНЯТТЯ ТВОРУ КРІЗЬ СПЕКТР ОРГАНІВ ЧУТТЯ
PDF

Ключові слова

Jurij Wynnyczuk
percepcja zmysłowa tekstu
brutalna metaforyka
literatura ukraińska

Як цитувати

Яремчук, А. . (2021). ОПОВІДАННЯ ЮРІЯ ВИННИЧУКА ГИ-ГИ-И!: СПРИЙНЯТТЯ ТВОРУ КРІЗЬ СПЕКТР ОРГАНІВ ЧУТТЯ. Studia Ukrainica Posnaniensia, 9(1), 203–215. https://doi.org/10.14746/sup.2021.9.1.17

Анотація

Celem artykułu jest analiza odbioru opowiadania Ги-ги-и! autorstwa współczesnego ukraińskiego pisarza Jurija Wynnyczuka przez pryzmat zmysłów. Prześledzono, w jaki sposób słowo artystyczne staje się łącznikiem między czytelnikiem a jego zmysłami, jak kształtuje ono w świadomości odbiorcy skojarzenia wzrokowe, słuchowe, zapachowe, smakowe i dotykowe. Studium unaocznia, w jaki sposób pisarz za pomocą estetyki brzydoty, która oddziałuje na podświadomość czytelnika, wpływając na jego zmysły, demonstruje mroczną stronę życia. W artykule wskazano również zasadność wykorzystania przez Jurija Wynnyczuka estetyki potworności. W analizach wykorzystano hermeneutyczną metodę badawczą.

https://doi.org/10.14746/sup.2021.9.1.17
PDF

Посилання

Bilous P., Vstup do literaturoznavstva. Teoriia literatury. Psykholohiia literaturnoi tvorchosti: Lektsii [An introduction to literary studies. Theory of literature. Psychology of literary creativity: lectures], Zhytomyr: Ruta, 2009.

Boiarchuk O.D., Orhany chuttia [Sensory organs], [v:] Його ж, „Anatomiia ta evoliutsiia nervovoi systemy: pidruch. dlia stud. vyshch. navch. zakl.”, Luhansk: Vyd-vo DZ „LNU im. Tarasa Shevchenka”, 2014, s. 189–251.

Vynnychuk Yu., Pid kovpakom [Under the hood], 2017, [v:] Elektronnyi resurs: http://web.archive.org/web/20190721021128/https://zbruc.eu/node/66370 (16.04.2021).

Karta slov i vyrazhenij russkogo jazyka [Map of words and phrases in the Russian language], [v:] Еlektronnyj resurs: https://kartaslov.ru/%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5-%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0/%D1%87%D0%B5%D1%80%D0%BD%D1%83%D1%85%D0%B0 (19.09.2020).

Kovbasa I., Yurii Vynnychuk: „U nas maie buty honor” [Yurii Vynnychuk: “We should have honour”], [v:] Elektronnyi resurs: http://litakcent.com/2011/04/01/jurij-vynnychuk-u-nas-maje-buty-honor/ (01.10.2020).

Lis-Markievich P., Yurii Vynnychuk yak uporiadnyk ukrainskoi literaturnoi spadshchyny[Yurii Vynnychuk as a compiler of the Ukrainian Literary Heritage], [w:] „Studia Ukrainica Posnaniensia”, 2018, z. VI, s. 225–234.

Malovytska L., Paradoksalni vlastyvosti khudozhnoho myslennia heniia: vplyv synestezii na tvorchyi protses [Paradoxical properties of artistic thinking of a genius: the influence of synaesthesia on the creative process], [v:] „Istoriia. Filosofiia. Relihiieznavstvo”, 2010, nr 1–2, s. 32–37.

Orhany chuttia [Sensory organs], [v:] O.D. Lutsyk , A.Y. Ivanova, K.S. Kabak, Yu.B. Chaikovskyi, „Histolohiia liudyny”, Kyiv: Knyha plius, 2003, s. 493–522.

Orlova O., Spryiniattia yak literaturoznavcha problema [Perception as a literary problem], [v:] Elektronnyi resurs: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/1574/1/Orlova.pdf (19.09.2020).

Semkiv R., Burlesk i parodiia u tvorchosti Yuriia Vynnychuka [Burlesque and parody in the works of Yuri Vynnychuk], [v:] „Filolohichni nauky”, 2015, t. 176, s. 52–57.

Semkiv R., Yurii Vynnychuk yak tsentralna postat halytskoi burlesknoi literatury [Yuriy Vynnychuk as a central figure of Galician burlesque literature], [v:] „Pislia postmodernizmu”, Kyiv: NaUKMA, Ahrar Media Hrup, 2012, s. 83–98.

Franko I., Iz sekretiv poetychnoi tvorchosti [From the Secrets of Poetic Creativity], [v:] „Zibrannia tvoriv u piatdesiaty tomakh”, red. V. Aheyeva, t. 31, Kyiv: Naukova dumka, 1981, s. 45–119.

Kharchuk R.B., Yurii Vynnychuk – batko „chornoho” humoru v ukrainskii literaturi [Yurii Vynnychuk – the father of „black” humour in Ukrainian literature], [v:] Yiyi zh, „Suchasna ukrainska proza: Postmodernyi period: Navch. posib.”, Kyiv: VTs „Akademiia”, 2008, s. 122–125.

„Moskwa noir”. Recenzja [“Moscow noir”. Review], [w:] Źródło elektroniczne: http://rosyjskaruletka.edu.pl/2012/05/17/moskwa-noir-red-n-smirnowa-j-goumen-recenzja/ (19.09.2020).