Abstrakt
Niniejszy artykuł prezentuje interpretację bioekologicznego modelu amerykańskiego psychologa Urie Bronfenbrennera, zastosowanego do procesu wzrostu, zwłaszcza podczas okresu szkolnego. Należy zauważyć, że każda interwencja psychoedukacyjna ma na celu zmianę zarówno u osoby, jak i w otaczającym środowisku, z którym osoba jest w ciągłej wymianie. Istotną rolę w procesie zmian odgrywa znacząca postać dorosłego, którą często jest rodzic, nauczyciel, wychowawca. Biorąc pod uwagę, że proces ten zachodzi we współczesnym społeczeństwie, poddanym różnego rodzaju ciągłym zmianom, wydaje się istotne, by przypomnieć pewne podstawowe dynamiki prowadzące do zdrowego indywidualnego i społecznego wzrostu.
Bibliografia
Aboujaoude E. (2011), Virtually You: The Dangerous Powers of the E-Personality, New York–London.
Albiero P. a cura di (2011), Il benessere psicosociale in adolescenza. Prospettive multidisciplinary, Roma.
Barker R.G., Wright H.F. (1954), Midwest and its Children. The Psychological Ecology of an American Town, Evanston [USA, Illinois].
Brancaccio E., Bracci G. (2019), Il discorso del potere. Il premio Nobel per l’economia tra scienza, ideologia e politica, Milano.
Bronfenbrenner U. (1977b), Toward an Experimental Ecology of Human Development, “American Psychologist” 32(7), 513-531.
Bronfenbrenner U. (1979), The Ecology of Human Development. Experiments by Nature and design, Cambridge, [USA, Massachusetts] (Trad. it.), Ecologia dello sviluppo umano, Bologna (2002).
Bronfenbrenner U. (1992b). Ecological systems theory, in: Six theories of child development: Revised formulations and current issues, ed. R. Vasta, London, pp. 187-249.
Bronfenbrenner U. (2001b). The bioecological theory of human development, in: International encyclopedia of the social and behavioral sciences, Eds. N.J. Smelser, P.B. Baltes, Vol. 10, Oxford [UK], pp. 6963-6970.
Bronfenbrenner U. (2005), Making Human Beings Human. Bioecological Perspectives on Human Development, Thousand Oaks.
Bronfenbrenner U., Morris P.A. (1998), The ecology of developmental processes, in: Handbook of Child Psychology: Vol. 1. Theoretical models of human development, 5th Ed., Eds. W. Damon, R.M. Lerner, New York, p. 993-1028.
Bronfenbrenner U., Evans G.W. (2000), Developmental Science in the 21st Century: Emerging Questions, Theoretical Models, Research Designs and Empirical Findings, “Social Development” 9(1), 115-125.
Bronfenbrenner U., Morris P.A. (2006), The bioecological model of human development, in: Handbook of child psychology, Vol. 1: Theoretical models of human development 6th ed., Eds. W. Damon, R.M. Lerner, New York, pp. 793-828.
Cangià C. (2014), Generazione tech. Crescere con i nuovi media, Firenze.
Cassese S. (2018), La democrazia e i suoi limiti, Milano.
Crepet P. (2016), Baciami senza rete. Buone ragioni per sottrarsi alla seduzione digitale, Milano.
Formella Z. (2009), L’educatore maturo nella comunicazione efficace, Roma.
Formella Z. (2015), Psicologia dell’intervento educativo, Roma.
Frezza E. (2017), MalaScuola. «Gender», affettività, emozioni. Il sistema «educativo» per abolire la ragione e manipolare i nostri figli, Roma.
Galimberti U. (2013), I miti del nostro tempo, Milano.
Galimberti U. (2017), Il tramonto dell’Occidente nella lettura di Heidegger e Jaspers, Milano.
Gambini P. (2011), Adolescenti e famiglia affettiva. Percorsi d’emancipazione, Milano.
Gardner H., Davis K. (2014), Generazione App. La testa dei giovani e il nuovo mondo digitale, Milano.
Recalcati M. (2014), Il complesso di Telemaco. Genitori e figli dopo il tramonto del padre, Milano.
Riva G. (2016), Selfie. Narcisismo e identità, Bologna.
Salonia G. (2008), Maturità, in: Dizionario di Scienze dell’Educazione, coord. J.M. Prellezzo, C. Nanni, G. Malizia, Roma, p. 714-717.
Sartori G. (2015), La corsa verso il nulla. Dieci lezioni sulla nostra società in pericolo, Milano.
Sciligo P. (2005), La nuova sinfonia dei molti Sé, Roma.
Simone R. (2012), Presi nella rete. La mente ai tempi del web, Milano.
Ritzer G. (2017), La McDonaldizzazione della produzione, Roma.
Roncaglia G. (2018), L’ età della frammentazione. Cultura del libro e scuola digitale, Bari.
Tegmark M. (2018), Vita 3.0. Essere umani nell'era dell'intelligenza artificiale, Milano.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.