Udział ochrzczonych w kapłańskim, prorockim i królewskim posłannictwie Chrystusa.
PDF

Słowa kluczowe

Chrystus
chrzest
ochrzczony
misja
funkcja
posłannictwo
kapłańska
prorocka
królewska
stan życia.

Jak cytować

Hadryś, J. (2015). Udział ochrzczonych w kapłańskim, prorockim i królewskim posłannictwie Chrystusa. Teologia I Moralność, 10(1(17), 27–43. https://doi.org/10.14746/tim.2015.17.1.2

Abstrakt

Szczególnym skutkiem przyjęcia sakramentu chrztu jest udział w potrójnym posłannictwie Chrystusa: kapłańskim, prorockim i królewskim. Refleksja na ten temat stała się celem niniejszego przedłożenia. Zagadnienie zostało podzielone na trzy części, które poświęcono kolejno udziałowi ochrzczonego: w kapłańskim, prorockim i królewskim posłannictwie Chrystusa. Problematykę ujęto z uwzględnieniem specyfiki różnych stanów w Kościele, a podsumowanie i wnioski podano w zakończeniu. W świetle przeprowadzonych badań okazało się, iż dla ochrzczonych wzorem urzeczywistniania kapłańskiej, prorockiej i królewskiej funkcji Chrystusa zawsze pozostaje sam Zbawiciel, Jego sposób pełnienia tychże funkcji. Udział w kapłańskiej misji Chrystusa dokonuje się przez przeżywanie codzienności w postawie uwielbiania Boga, które jest związane z liturgicznym kultem Kościoła oraz w postawie ofiarowania siebie Bogu. Niezależnie od stanu życia udział ten realizuje się w sprawowaniu bądź korzystaniu z sakramentów (szczególnie Eucharystii i pokuty), w modlitwie (zwłaszcza brewiarzowej) oraz składaniu duchowych ofiar. W uczestniczenie w kapłańskiej posłudze Chrystusa jest wpisane dążenie do świętości, które zakłada pogłębianie komunii z Chrystusem i czynną miłość. W prorockim posłannictwie Chrystusa ochrzczeni uczestniczą poprzez świadectwo życia zgodnego z wiarą, korzystanie z charyzmatów oraz czynne włączenie się w ewangelizacyjną i misyjną działalność Kościoła. Udział ochrzczonych w królewskim posłannictwie Chrystusa posiada charakter duchowo-moralny i polega na zapanowaniu nad grzechem w sobie i w swoim środowisku oraz codziennej służebnej miłości wobec bliźnich. W artykule wykazano również, iż realizowanie udziału w kapłańskiej, prorockiej i królewskiej funkcji Chrystusa przybiera szczególne formy w życiu małżeńskim i rodzinnym.
https://doi.org/10.14746/tim.2015.17.1.2
PDF

Bibliografia

Pismo święte Starego i Nowego Testamentu, Biblia Tysiąclecia, Poznań - Warszawa 1980.

Franciszek, Evangelii gaudium, Rzym 2013.

Jan Paweł II, Catechesi tradendae , Adhortacja apostolska do biskupów, kapłanów i wiernych całego Kościoła Katolickiego o katechizacji w naszych czasach, Rzym, 16 października 1979, w: Adhortacje apostolskie Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 1996, s.5 - 85.

Jan Paweł II, Christifideles laici, Adhortacja apostolska po Synodzie Biskupów o powołaniu i misji świeckich w Kościele i w świecie dwadzieścia lat po Soborze Watykańskim II, Rzym, 30.12.1988, w: Adhortacje apostolskie Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 1996, s. 345 - 480.

Jan Paweł II, Familiaris consortio, Adhortacja apostolska do biskupów, kapłanów i wiernych całego Kościoła Katolickiego o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, Rzym 22.11.1981, w: Adhortacje apostolskie Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 1996, s.87-208.

Jan Paweł II, Pastores dabo vobis, Adhortacja apostolska do biskupów, do duchowieństwa i wiernych po synodzie biskupów o formacji kapłanów we współczesnym świecie, Rzym 25.03.1992, w: Adhortacje apostolskie Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 1996, s. 515 - 684.

Jan Paweł II, Vita consecrata, Adhortacja apostolska po synodzie biskupów o życiu konsekrowanym i jego misji w Kościele i w świecie, Rzym 25.03.1996, w: Adhortacje apostolskie Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 1996, s. 799 - 946. Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1999. Kodeks Prawa Kanonicznego, Poznań 1984.

Sobór Watykański II, Dekret o apostolstwie świeckich „Apostolicam actuositatem”, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań 2002, s. 377-401.

Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele „Lumen gentium”, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań 2002, s. 104-166.

Chmielewski M., 101 pytań o życie duchowe, Lublin 1999.

Hildebrand D. von, Transformation in Christ, San Francisco 2001.

Galot J., Who is Christ? A theology of the incarnation, Roma 1980.

Gogola J., Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2003.

Jan od Krzyża św., Droga na Górę Karmel, w: Dzieła, Kraków 1998, s. 139-401.

Kowalska F. św., Dzienniczek. Miłosierdzie Boże w duszy mojej, Warszawa 2011.

Ledóchowska U. św., Myśli, Warszawa 1988.

Seremak W., Ewangelizacja, w: Leksykon duchowości katolickiej, M. Chmielewski (red.), Lublin – Kraków 2002, s. 260-263.

Trese L., Puedes volar como las aguilas, Madrid 2003.

Wejman H., Komplementarność duchowości stanów życia w Kościele, Poznań 2002.