Rola pracownika socjalnego w procesie edukacji
PDF

Słowa kluczowe

Szkoła
edukacja
rodzina
wychowanie
socjalizacja
praca socjalna

Jak cytować

Młyński, J. (2014). Rola pracownika socjalnego w procesie edukacji. Teologia I Moralność, 9(2(16), 115–131. https://doi.org/10.14746/tim.2014.16.2.8

Abstrakt

Praca socjalna to nadzieja jednostki na lepsze jutro, zaś pracownik socjalny to opiekun ludzi tęskniących za lepszym i sprawiedliwszym życiem. Motto niniejszego artykułu bardzo mocno wpisuje się w dzisiejszą rzeczywistość, w której coraz więcej rodzi się trudności instytucjonalnych. Trudności te w rzeczy samej dotyczą przede wszystkim rodziny oraz procesu wychowawczego dzieci młodzieży. Dlatego też artykuł podejmuje problematykę roli pracownika socjalnego w procesie edukacji.

W pierwszej części niniejszego opisu dotknięto teoretycznej analizy: edukacji, wychowania i socjalizacji. W drugiej części ukazano konieczność wsparcia procesu edukacji przez pracownika socjalnego. Ponieważ dzieci są źrenicą każdej rodziny, dlatego też wszelkie problemy poznajemy dopiero wówczas, gdy dziecko uczęszcza do szkoły.  Jest to bardzo korzystny czas, aby w sytuacji zauważenia problemów społecznych i patologicznych udzielić właściwej pomocy nie tylko dziecku, ale również rodzinie, bowiem ona staje się podmiotem trudności dziecka. Potrzeba zatem pracownika socjalnego w przestrzeni szkoły i edukacji, który obok psychologa i pedagoga, będzie wspierał rodzinę w zakresie jej naprawy.
https://doi.org/10.14746/tim.2014.16.2.8
PDF

Bibliografia

Dubois B., Miley K.K., Praca socjalna – zawód, który dodaje sił, Katowice 1999.

Filipiak M., Socjologia kultury. Zarys zagadnień, Lublin 2003.

Giddens A., Socjologia, Warszawa 2006.

Goodman N., Wstęp do socjologii, Poznań 2001.

Hajduk E., Struktura społeczna a socjologia, Zielona Góra 1990.

Kamiński A., Funkcje pedagogiki społecznej, Warszawa 1980.

Kowalik S., Szkic o koncepcjach socjalizacji, w: Edukacja wobec zmiany społecznej, red. J. Brzeziński, L. Witkowski, Poznań–Toruń 1994, s. 277-291

Młyński J., Człowiek wobec pomocy... Zarys pracy socjalnej, Tarnów 2009.

Olszewska-Dyoniziak B., Człowiek – kultura – osobowość, Kraków 1991.

Ossowski R., Rulka J., Wiedza o życiu w społeczeństwie, Warszawa 1996.

Pilch T., Pedagogika społeczna. Istota i zadania, w: Pedagogika społeczna – poszukiwania i rozstrzygnięcia, red. T. Pilch, Warszawa 1997, s. 60-75.

Podgórski R.A., Socjologia. Makrostruktury, Bydgoszcz–Olsztyn 2008.

Skidmore R.S., Thackeray M.G., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Katowice 1998.

Skorny Z., Proces socjalizacji dzieci i młodzieży, Warszawa 1987.

Słownik języka polskiego PWN, red. M. Szymczak, Warszawa 1981.

Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003.

Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1970.

Szczepański J., Młodzież we współczesnym świecie, „Nowa Szkoła” 9(1958), s. 10-19.

Szczepański J., Szkoła w społeczeństwie, w: Sztuka nauczania w szkole, red. K. Konarzewski, Warszawa 1992, s.62-77.

www.bip.mops.orzysz.pl [dostęp 29.01.2014].

Zahorska M., Szkoła: między państwem, społeczeństwem a rynkiem, Warszawa 2002.

Znaniecki F., Ludzie teraźniejsi i cywilizacja przyszłości, Lwów 1934.