Abstrakt
Wolność to wyzwanie dla ludzkiej egzystencji, ale i dla refleksji nad bytem człowieka. Filozofowie, szczególnie w czasach nowożytnych, zbudowali kilka fundamentalnych koncepcji wolności. Karol Wojtyła zaproponował oryginalne jej ujęcie poprzez otwarcie klasycznej teorii wolności na nurty współczesne, szczególnie na fenomenologię akcentującá rolę doświadczenia. Poczucie wolności jest dane w przeżyciu „mogę-nie muszę”. Samostanowienie jawi się jako wyraz wolności. Wojtyła rozwija ten trop”, budując zręby własnego myślenia o wolności człowieka. Koncepcja ta zasługuje na wielokształtne odczytania, także w kontekstach wyzwań niesionych przez obecne czasy.
Bibliografia
Bremer J. (2013), Czy wolna wola jest wolna? Kompatybilizm na tle badań interdyscyplinarnych, Kraków.
Descartes R. (1958), Medytacje o pierwszej fi lozofi i, transl. by M. and K. Ajdukiewicz, vol. 1. Warsaw.
Galarowicz J. (2005), Blask godności. O etyce Karola Wojtyły i nie tylko, Kęty.
Galarowicz J. (2009), Paradoks egzystencji etycznej. Inspiracje: Ingarden – Wojtyła – Tischner, Kraków.
Galarowicz J. (2014), Karol Wojtyła. Myśl o człowieku, Kraków.
Galarowicz J. (2017), Wprowadzenie do antropologii fi lozofi cznej. Ujęcie fenomenologiczno-personalistyczne, Kęty.
Hegel G.W.F. (1958), Wykłady z fi lozofi i dziejów, transl. by J. Grabowski, A. Landman, Warszawa.
Jan Paweł II (2005), Pamięć i tożsamość. Rozmowy na przełomie tysiącleci, Kraków.
Strzyżyński P. (2013), Benjamin Libet’s experiment and its critique between 2000-2012, „Filozofi a Chrześcijańska” 10, s. 83-102.
Szostek A. (1997), Wolność jako samostanowienie. Karola Wojtyły koncepcja wolności, w: Wolność we współczesnej kulturze, ed. Z.J. Zdybicka, J. Herbut, A. Maryniarczyk i in., Lublin, s. 437-438.
Szostek A. (2013), Karola Wojtyły koncepcja wolności, „Filozofi a Chrześcijańska” 10, s. 47.
Wojtyła K. (1979), Poezje i dramaty, Kraków.
Wojtyła K. (1994a), Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin.
Wojtyła K. (1994b), Osobowa struktura samostanowienia, in: K. Wojtyła, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia i Moralność są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia i Moralność udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych w Teologii i Moralności pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).