Abstrakt
Na początku stawiam tezę, że widocznej od kilku lat ofensywy ateizmu i agnostycyzmu oraz narastania sentymentów antyreligijnych w Polsce nie da się wyjaśnić wyłącznie procesami zachodzącymi w naszym kraju. Rodzimi ateiści korzystają bowiem z metod i argumentów opracowanych w obrębie tzw. nowego ateizmu - nurtu o charakterze międzynarodowym, który ukształtował się w pierwszej dekadzie XXI wieku. Jego przywódcami są „czterej jeźdźcy ateizmu”: R. Dawkins, Ch. Hitchens, D. Dennett i S. Harris, których książki tłumaczone są na wiele języków i wydawane w ogromnych nakładach. Po przedstawieniu głównych tez, genezy i celów tego nurtu omówione są jego wybrane założenia: ewidencjalizm i scjentyzm oraz przekonanie, że religie dostarczają uzasadnienia dla działań niemoralnych a dla uzasadnienia działań moralnie słusznych wystarczy sama nauka. ‘Nowy ateizm’ stanowi zagrożenie dla religii, ale także stymuluje pojawienie się sprawnych apologetów. Ich skuteczność zależna jest jednak nie tylko od dobrego wykształcenie teologicznego, ale także filozoficznego, które uwzględnić powinno zwłaszcza wiedzę z zakresu współczesnej epistemologii, filozofii nauki i filozofii religii.Bibliografia
Berlinski D., The Devil’s Delusion: Atheism and Its Scientific Pretensions, New York 2008, [wyd.pol. Warszawa 2009].
Craig W. L., God is Great, God is Good: Why Believing in God is Reasonable and Responsible, Grand Rapids 2009.
D’Souza D., What’s So Great About Christianity, Carol Stream 2007.
Dawkins R., Bóg urojony, Warszawa 2007.
Dennet D., Planting A., Science and Religion. Are They Compatible?, New York 2011.
Dennett D., Plantinga A., Science and Religion. Are They Compatible?, New York 2011.
Eagleton T., Reason, Faith, and Revelation: Reflections on the God Debate, New Haven 2009.
Flew A. There is a God: How the World’s Most Notorious Atheist Changed His Mind, New York 2007 [wyd. pol. Warszawa 2010].
Gutowski P., Czym jest nowy ateizm?, w: Nauki przyrodnicze a nowy ateizm, red M. Słomka, Lublin 2011.
Haught J. E., God and the New Atheism: A Critical Response to Dawkins, Harris, and Hitchens, Louisville 2008.
McGrath A., McGrath J. C., The Dawkins Delusion? Atheist Fundamentalism and the Denial of the Divine, Downers Grove 2007, (wyd. pol.) Kraków 2009.
Schloss J., Michael M. The Believing Primate: Scientific, Philosophical, and Theological Reflections on the Origin of Religion, New York 2009.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia i Moralność są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia i Moralność udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych w Teologii i Moralności pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).