Duchowość bez Boga a życie „jakby Bóg był".
PDF

Słowa kluczowe

wiara
duchowość bez Boga
A. Comte-Sponville
Benedykt XVI
religia a życie społeczne
nowy ateizm
nowa ewangelizacja

Jak cytować

Sobkowiak, J. (2013). Duchowość bez Boga a życie „jakby Bóg był". Teologia I Moralność, 8(1(13), 103–115. https://doi.org/10.14746/tim.2013.13.1.7

Abstrakt

Nie istnieje człowiek jednowymiarowy. Pragnienie wpisane w naturę ludzkiego bytu jest silniejsze od głoszonych ideologii czy redukcyjnych koncepcji antropologicznych. Zdają sobie z tego sprawę również ci, którzy metodycznie usiłują wykluczyć Boga ze sfery ludzkich poszukiwań. Przykładem tego jest propozycja A. Comte-Sponville’a stworzenia duchowości bez Boga. Próbuje w niej wykazać, że takie pojęcia jak wiara czy duchowa więź można zastąpić ich odpowiednikami: wiernością, czy wizją więzi jako dzielenia bez podziałów.

W niniejszym artykule próbuje się wykazać niekonsekwencje takiego podejścia oraz postawić jako tezę godną rozważenia koncepcję życia „jakby Bóg był”. Duchowość bowiem w rozumieniu autora artykułu stanowi „życie życia”, siłę napędową nadającą ostateczny sens i celowość egzystencji. Takie rozumienie duchowości domaga się wiary w wymiarze osobowym – człowiek potrzebuje bowiem takiego punktu przylgnięcia, do którego może odnieść się całym sobą: rozumem i wolą. Przeciwwagą do propozycji duchowości bez Boga jest życie „jakby Bóg był”. W takim podejściu nie chodzi bynajmniej o udawanie życia wiary, lecz o przypomnienie, że wykluczanie Boga z horyzontu poszukiwań jest wyłącznie arbitralną decyzją człowieka, a co za tym idzie, ma niewiele wspólnego z racjonalnością bytu. Konsekwencją przyjęcia tej propozycji jest konieczność powtórnego zdefiniowania takich pojęć jak wiara, wolność, komunikacja oraz przywrócenie właściwej relacji pomiędzy wiarą a rozumem. Dalszą konsekwencją jest przeświadczenie, że jedynym sposobem „odczarowania” świata jest jego ponowne „oczarowanie” nadzieją płynącą z wiary.
https://doi.org/10.14746/tim.2013.13.1.7
PDF

Bibliografia

Benedykt XVI, Homilia na Placu Inwalidów w Paryżu (13.09.2008), cyt. za L. Knabit, Jakby Boga nie było. O nowych grzechach i bożkach, z ojcem Leonem rozmawia Agnieszka Nieć, Tyniec 2010.

Benedykt XVI, Msza św. w uroczystość świętych Apostołów Piotra i Pawła (29.06.2009) - http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/homilie/pp_29062009.html.

Benedykt XVI, Wiara, rozum, uniwersytet – wspomnienia i refleksje, wykład na uniwersytecie, 12 września 2006 r. Ratyzbona –http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/bawaria_ ratyzbona_12092006.html.

Benedykt XVI, Wiara, rozum, uniwersytet – wspomnienia i refleksje, wykład na uniwersytecie, Ratyzbona 12.09.2006 r.

Bruncz D., Jak luteranin czyta Benedykta XVI? - http://fra3.pl/D-Bruncz-Jak-luteranin-czyta-Benedykta-XVI,a,14936.

Comte-Sponville A., Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości bez Boga, Warszawa 2011.

Comte-Sponville A., L’Esprit de l’athéisme. Introduction à une spiritualité sans Dieu, Paris 2010.

Comte-Sponville A., Mały traktat o wielkich cnotach, Warszawa 2000.

Depo W., Homilia na Jasnej Górze podczas XVII Pielgrzymki Rodziny Radia Maryja, za Serwisem Radia Watykańskiego z 12 lipca 2009 roku.

Dostojewski F., Bracia Karamazow, Kraków 2009.

Góźdź K., Teologia człowieka. Z najnowszej antropologii niemieckiej, Lublin 2006.

Guy B., Dieu et la science. Deux recherches différentes, Saint Etienne 2009.

Halík T., Teatr dla aniołów. Życie jako religijny eksperyment, tłum. A. Babuchowski, Kraków 2011.

Jan Paweł II, Elbląg 6 czerwca 1999, Przemówienie podczas nabożeństwa czerwcowego - http://mateusz.pl/jp99/pp/1999/pp19990606c.htm.

Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio.

Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor.

Kiereś H., Człowiek i cywilizacja, Lublin 2007.

Korab-Karpowicz W.J., Religia, rozum i to co zostało utracone. Dyskusja z Jürgenem Habermasem, „Wrocławskie Studia Erazmiańskie”, z. 5:

Religia a prawo i państwo, red. M. Sadowski, P. Szymaniec, Wrocław 2011.

Leśniak M., Cywilizacja miłości, w: Encyklopedia Nauczania Społecznego Jana Pawła II, red. A. Zwoliński, Radom 2003.

Levada W., Prefekt Kongregacji Nauki Wiary, wypowiedź z 30 kwietnia 2010 roku, cyt. za http://www.opoka.org.pl/aktualnosci/news.php?id=32765&s=opoka.

Nosowski Z., Karla Rahnera teologia codzienności, STV 30(1992).

Platon, Fedon 90, w: Platon, Dialogi, t. I, Kęty 2005.

Rahner K., Espiritualidad antigua y actual, w: „Escritos de Teologia”, VII, Madrid 1976.

Reale G., Scola A., Dialog o wartości człowieka, Warszawa 2009.

Rorty R., Solidarność, przygodność, ironia, Warszawa 2009.

Salij J., Cel życia. Czy w świecie bez Boga możliwy jest cel ostateczny? - http://www.opoka.org.pl/ biblioteka/T/TD/meczenstwo/swiadkowie.html.

Schooyans M., Les idoles de la modernité, Paris 2012.

Sobkowiak J.A., Granice wiary i niewiary - perspektywa teologicznomoralna, "Studia Theologica Varsaviensia" 46(2008).

Św. Augustyn, De civitate Dei, XIV, 8.

Światłość świata. Benedykt XVI w rozmowie z Peterem Seewaldem, Kraków 2011.

Toso M., Paweł VI i cywilizacja miłości, „Społeczeństwo” 13(2003).