Homo medium. Problematyka tele- i cybermaniactwa a wychowanie.
PDF

Słowa kluczowe

dzieci
młodzież
Internet
telewizja
gry komputerowe
telemaniactwo
cyberzależność
wychowanie
moralność

Jak cytować

Olczyk, A. (2013). Homo medium. Problematyka tele- i cybermaniactwa a wychowanie. Teologia I Moralność, 8(1(13), 179–193. https://doi.org/10.14746/tim.2013.13.1.11

Abstrakt

Żyjemy w czasach, w których łatwo dostrzec coraz większy wpływ telewizji, komputera i Internetu na życie człowieka, zwłaszcza na dzieci i młodzież. Niebezpiecznie zwiększa się ilość czasu spędzanego przez nie przed ekranem telewizora i komputera, co prowadzi często do uzależnienia od tych mediów (telemaniactwo, cyberzależność). Fenomen ten niesie ze sobą wiele reperkusji w procesie wychowawczym, gdy kształtuje się sumienie moralne oraz świat wartości. Stąd też pojawiają się nowe wyzwania przed rodzicami i wychowawcami, odpowiedzialnymi za prawidłowy przebieg personalizacji i socjalizacji ich dzieci. Komputer czy telewizja mają charakter ambiwalentny. Mogą służyć dobru, albo mogą degradować osobowo i moralnie. Wszystko zależy od człowieka (homo videns), który z tych mediów korzysta. Trzeba zatem podjąć wysiłek profilaktyki i uświadomienia, by dzieci i młodzież, poruszając się po wirtualnym świecie Internetu, gier i filmów, nie wyalienowały się ze świata realnego, potrafiły mądrze konsumować treści medialne i nie padły ofiarą ich negatywnego oddziaływania na życie.
https://doi.org/10.14746/tim.2013.13.1.11
PDF

Bibliografia

Baczyński A., Telewizja w służbie ewangelizacji, Kraków 1998.

Bea A., Rozważania o rodzinie ludzkiej, Kraków 1967.

Berson I.R., Cyberofiary: psychospołeczne konsekwencje wykorzystywania młodzieży za pośrednictwem Internetu, „Dziecko krzywdzone” (2003) nr 2.

Calster S., Czy telewizja izoluje człowieka? Konsumpcja zamiast komunikacji, „Communio”, R. XV (1995) nr 6.

Coupland D., Pokolenie X, Warszawa 1998.

Drążkowska B., Wykorzystywanie komputera w edukacji chrześcijańskiej: możliwości i zagrożenia, „Paedagogia Christiana” (2001) nr 1.

Dziekańska E., Komputer a zdrowie, „Chip” (1997) nr 3.

Filas A. Teleedukacja, „Wprost” (1999) nr 3.

Florek-Moskal M., Teleinfekcja, „Wprost” (2007) nr 23.

Gajewski M., Niebezpieczne gry komputerowe, „Wychowawca” (2002) nr 1.

Gołąbek E., Bandżi na drucie. Przewodnik po świecie młodych, Poznań 2008.

Grzegorski Z., Ja, dziecko i TV, Poznań 2000.

Horton, D. Wohl R.R., Mass communication and para-social interaction. Observation on intimacy at a distance, „Psychiatry“ (1956) nr 19

Izdebska J., Rodzina, dziecko, telewizja. Szanse wychowawcze i zagrożenia telewizji, Białystok 2001

Juszczyk S., Człowiek w świecie elektronicznych mediów – szanse i zagrożenia, Katowice 2000.

Kirwill L., Co dziecko odbiera z telewizji?,w: Pedagogika mediów, red. J. Detka, Kielce 2000.

Kłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980.

Konopko M., Czy Karl Popper był wrogiem „społeczeństwa otwartego”?, „Fronda” (2001) nr 25/26.

Kroker A.M., Media Delirium, w: Digital Delirium, red. A.M. Kroker, Montreal 1997.

Kwarciak B., Co trzeba wiedzieć o reklamie?, Kraków 1997.

Malesa D., Dziecinada, „Newsweek Polska” (2010) nr 39.

Meeker M., Ojcowie, córki i ich problemy, „Fronda” (2010) nr 56.

Nagórny J., Religia i religijność w telewizji, w: O Panu Bogu w telewizji, red. L. Dyczewski, Częstochowa 1996.

Noga H., Antywychowawcze aspekty gier komputerowych, „Paedagogia Christiana” (1999) nr 3.

Olczyk A., „Nowe” problemy wychowawcze w dobie „nowych mediów”, „Polonia sacra”, R. XVI (2012) nr 31.

Olczyk A., Młodzież w świecie „instant” – współczesne uzależnienia, Rocznik Wydziału

Pedagogicznego Akademii Ignatianum w Krakowie (2011).

Pasterniak W., Przestrzeń edukacyjna, Zielona Góra 1995.

Pius XII, Miranda prorsus. Encyklika o kinematografii, radiu i telewizji, w: Kościół a kultura masowa, red. F. Adamski, Kraków 1984.

Podlewska J., Odpowiedzialność prawna za cyberprzemoc w stosunku do nieletnich, „Dziecko krzywdzone” (2009) nr 1.

Raś D., Gry komputerowe i telewizja jako zagrożenie społecznych kontaktów uczniów, w: Psychopatologia i psychoprofilaktyka. Przejawy narkomanii, alkoholizmu, zaburzeń psychicznych w rodzinie i szkole oraz możliwości im przeciwdziałania, red. A. Margasińska, B. Zajęcka, Kraków 2000.

Socha N., Sieć diabła, „Wprost” (2001) nr 46.

Solecka M., W świecie dziecka nie ma litości dla matki, „Newsweek Polska” (2008) nr 35.

Szafraniec J., Dzieci – teletoksyny i syndrom „moral insanity”, „Cywilizacja” (2006) nr 18.

Szulczewski M., Magia szklanego ekranu. Szkice o telewizji, Warszawa 1972.

Toso M., Mass media dzisiaj w świetle nauki społecznej Kościoła, „Społeczeństwo” (2001) nr 2.

Więczkowska M., Co wciąga twoje dziecko?, Kraków 2012.

Wojtasik Ł., Przemoc rówieśnicza z użyciem mediów elektronicznych – wprowadzenie do problematyki, „Dzieci krzywdzone” (2009) nr 1.

Wolak J., Mitchell K., Finkelhor D., Czy nękanie za pośrednictwem Internetu jest formą przemocy rówieśniczej? Analiza zjawiska nękania online przez znajomych rówieśników i przez sprawców znanych wyłącznie z sieci, „Dziecko krzywdzone” (2009) nr 1

Young K., Klausing P., Uwolnić się z sieci. Uzależnienie od Internetu, Katowice 2009.

Zwoliński A., Krzywdzone dzieci. Zagrożenia współczesnego dzieciństwa, Kraków 2012

Zwoliński A., Przed telewizorem, Warszawa 2008.

Zwoliński A., Reality TV, Kraków 2006.

Zyss T., Boroń J., Świat gier komputerowych – nowe medium rozrywkowe i nowe zagrożenia, „Psychiatria Polska” (1996) nr 2.

Żechowski C., Ciemne drogi wolności, „Więź” (2000) nr 6.