The truth status of a narrative – the perspective of sociology (of religion), critical realism and phenomenology
Journal cover , volume 18, no. 2(34), year 2023, title Accompanying marriage and family
PDF (Język Polski)

Keywords

narrative
critical realism
phenomenology
truth

How to Cite

Królikowska, A. M. (2023). The truth status of a narrative – the perspective of sociology (of religion), critical realism and phenomenology. Teologia I Moralność, 18(2(34), 215–228. https://doi.org/10.14746/TIM.2023.34.2.14

Abstract

The subject of the research presented in this article is the narrative as a sociological category, and the aim of this work is to provide a theoretical reflection on the possibility of approaching narratives in a way different from the deontologizing postmodern perspective, which would allow for assessing the truth status of narratives present in social life. As a method, it is proposed to consider narratives in the light of critical realism. Though this theory provides justification and criteria for testing references to reality, there is also a conclusion related to the attitude of the researcher who should avoid a destructive approach to historically produced, cultural and sense-creating narratives and in these situations rather choose a phenomenological perspective.

https://doi.org/10.14746/TIM.2023.34.2.14
PDF (Język Polski)

References

Ankersmit, Frank. 2004. Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, red. Ewa Domańska. Kraków: Universitas.

Archer, Margaret, Andrew Collier i Douglas Porpora. 2004. Transcendence. Critical realism and God. Londyn: Routledge.

Berger, Peter L. i Thomas Luckmann. 1983. Społeczne tworzenie rzeczywistości. Traktat z socjologii wiedzy, tłum. Józef Niżnik. Warszawa: PWN.

Berger, Peter L. i Thomas Luckmann. 1995. Modernity, Pluralism and the Crisis of Meaning: The Orientation of Modern Man. Gütersloh: Bertelsmann Foundation.

Bhaskar, Roy. 1998. General introduction. W: Critical Realism: Essential Readings, red. Margaret Archer et al., ix-xxiv. Londyn, New York: Routledge.

Bhaskar, Roy. 2016. From East to West. Odyssey of a Soul. Londyn, New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315666815

Bloor, David. 1991. Knowledge and Social Imagery. Chicago – Londyn: University of Chicago Press.

Bronk, Andrzej. 1996. Nauka wobec religii. Teoretyczne podstawy nauk o religii. Lublin: KUL.

Bruner, Jerome. 1991. The Narrative Construction of Reality. Critical Inquiry, 18(1), 1-21. DOI: https://doi.org/10.1086/448619

Bryant, Christopher. 1992. Socjologia bez podstaw, tłum. Adam Romaniuk. W: Racjonalność współczesności. Między filozofią a socjologią, red. Helena Kozakiewicz, Edmund Mokrzycki i Marek Siemek, 252-273. Warszawa: WN PWN.

Burzyńska, Anna. 2004. Kariera narracji. O zwrocie narratywistycznym w humanistyce. Teksty Drugie, 1-2, 43-64.

Domańska, Ewa. 2012. Historia egzystencjalna: krytyczne studium narratywizmu i humanistyki zaangażowanej. Warszawa: WN PWN.

Endress, Martin. 2005. Reflexivity, Reality, and Relationality. The Inadequacy of Bourdieu’s Critique of Phenomenological Tradition in Sociology. W: Explorations of the Life-World. Continuing Dialogues with Alfred Schutz, red. Martin Endress, George Psathasi i Hisashi Nasu, 51-74. Dordrecht: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/1-4020-3220-X_3

Geertz, Clifford. 2005. Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, tłum. Dorota Wolska. Kraków: WUJ.

Giza-Poleszczuk, Anna. 1991. Kultura społeczna. W: Co nam zostało z tych lat… Społeczeństwo polskie u progu zmiany systemowej, red. Mirosława Marody, 154-192. Londyn: Aneks.

Hacking, Ian. 1999. The Social Construction of What?. Cambridge: Harvard University Press.

Hannerz, Ulf. 2006. Skreolizowany świat, tłum. Jerzy Giebułtowski. W: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. Marian Kempny i Ewa Nowicka, 284-298. Warszawa: WN PWN.

Hartwig, Mervyn. 2015. Introduction. W: The Possibility of Naturalism. A Philosophical Critique of the Contemporary Human Sciences, Roy Bhaskar, vii-xxxviii. Londyn, New York: Routledge.

Husserl, Edmund. 1989. Nastawienie nauk przyrodniczych i humanistycznych. Naturalizm, dualizm i psychologia psychofizyczna, tłum. Zdzisław Krasnodębski. W: Fenomenologia i socjologia, red. Zdzisław Krasnodębski, 53-74. Warszawa: PWN.

Krasnodębski, Zdzisław. 1987. Regionalne ontologie i świat przeżywany. Interpretacje nauk humanistycznych w fenomenologii E. Husserla. W: Od transcendentalizmu ku hermeneutyce red. Zdzisław Krasnodębski, 75-106. Warszawa: WUW.

Krasnodębski, Zdzisław. 1991. Kryzys nowoczesności a świat przeżywany. W: Kategoria potoczności. Źródła filozoficzne i zastosowania teoretyczne, red. Aldona Jawłowska, 39-66. Warszawa: IFiS PAN.

Krasnodębski, Zdzisław. 2005. Demokracja peryferii. Gdańsk: Słowo/ obraz terytoria.

Kulas, Piotr. 2014. Narracja jako przedmiot badań i kategoria teoretyczna w naukach społecznych. Kultura i Społeczeństwo, 4, 111-130.

Latour, Bruno. 1988. Politics of explanation. An Alternative. W: Knowledge and Reflexivity: New Frontiers in the Sociology of Knowledge, red. Steve Woolgar, 155-176. Londyn: Sage.

Latour, Bruno. 1999. Pandora’s Hope: Essays on the Reality of Science Studies. Cambridge – Londyn: Harvard University Press.

Maffesoli, Michel. 2008. Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, tłum. Marta Bucholc. Warszawa: WN PWN.

Outhwaite, William. 1992. Filozofia i nauki społeczne: czy pojednanie?, tłum. Helena Kozakiewicz. W: Racjonalność współczesności. Między filozofią a socjologią, red. Helena Kozakiewicz, Edmund Mokrzycki i Marek Siemek, 221-233. Warszawa: WN PWN.

Porpora, Douglas. 2006. Methodological Atheism, Methodological Agnosticism and Religious Experience. Journal for the Theory of Social Behaviour, 1(36), 57-75. DOI: 10.1111/j.1468-5914.2006.00296.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-5914.2006.00296.x

Putnam, Hilary. 1998. Wiele twarzy realizmu i inne eseje, tłum. Adam Grobler.Warszawa: WN PWN.

Ricoeur, Paul. 1992. Filozofia osoby, tłum. Małgorzata Frankiewicz. Kraków: WN PAT.

Rolewski, Jarosław. 1999. Rozum, nauka, świat przeżywany. Studium filozofii «późnego» Husserla. Toruń: WUMK.

Rudrum, David. 2005. From Narrative Representation to Narrative Use: Towards the Limits of Definition, Narrative, 13(2), 195-204. DOI: https://doi.org/10.1353/nar.2005.0013

Rybicki, Paweł. 1979. Struktura społecznego świata. Studia z teorii społecznej. Warszawa: PWN.

Somers, Margaret. 1994. The narrative constitution of identity. A relational and network approach. Theory and Society, 23(5), 605-649. DOI: 10.1007/BF00992905 DOI: https://doi.org/10.1007/BF00992905

Szacki, Jerzy. 2002. Historia myśli socjologicznej. Warszawa: WN PWN.

Szahaj, Andrzej. 1995. O tak zwanym mocnym programie socjologii wiedzy szkoły edynburskiej. Kultura Współczesna, 1-2, 53-67.

Tambiah, Stanley. 2006. Racjonalizm, relatywizm, przekład a współmierność kultur, tłum. Janusz Barański. W: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. Marian Kempny i Ewa Nowicka, 54-86. Warszawa: WN PWN.

Tischner, Józef. 1982. Prawda i sprawiedliwość. Tygodnik Powszechny, 1745(49), 1, 7.

Tischner, Józef. 1985. Nadzieja szukająca prawdy. Znak, 373(12), 3-14.

Tischner, Józef. 2003. O człowieku. Wybór pism filozoficznych. Wrocław–Warszawa–Kraków: ZN im. Ossolińskich.

White, Hayden. 1980. The Value of Narrativity in the Representation of Reality. Critical Inquiry, 7(1), 5-27. DOI: https://doi.org/10.1086/448086

White, Hayden. 2014. Przeszłość praktyczna, red. Ewa Domańska. Kraków: Universitas.

Wielecki, Krzysztof. 2003. Podmiotowość w dobie kryzysu postindustrializmu: między indywidualizmem a kolektywizmem. Warszawa: CE UW.

Woleński, Jan. 2003. Epistemologia, t. 3: Prawda i realizm. Kraków: Aureus.

Zeidler, Paweł. 1992. Destrukcja pojęcia prawdy w filozoficznej refleksji nad nauką. W: Problem destrukcji pojęcia prawdy. Szkice z filozofii poznania, red. Roman Kubicki, Jacek Sójka i Paweł Zeidler, 49-92. Poznań: WN IF UAM.