Abstrakt
Teoria „fundamentalnej opcji” lub „fundamentalnej wolności” stanowi ważny temat we współczesnej teologii moralnej, temat skrytykowany w encyklice Jana Pawła II Veritatis splendor. Zgodnie z tą teorią prawie niemożliwe jest popełnienie grzechu śmiertelnego, to znaczy grzechu, który zwraca człowieka przeciwko Bogu i pozbawia go łaski uświęcającej. Główną koncepcją rządzącą tą teorią jest to, że taki grzech musi wiązać się z wyraźnym odwróceniem całego siebie (lub woli) od Boga. Jednak w ramach ograniczeń przestrzeni i czasu oraz skończoności ludzkiej natury, takie całkowite zwrócenie się przeciwko Bogu jest trudne do wyobrażenia. Niniejszy artykuł dowodzi, że kwestia grzechu jest błędnie pojmowana, że filozoficzne założenie fundamentalnego usposobienia własnej wolności jest nie do utrzymania. Grzech jest kategorią teologiczną i musi być pojmowany w kategoriach teologicznych. W artykule ukazano grzech jako objawiony i właściwie rozumiany w kategoriach ukrzyżowania Chrystusa, na co zwraca uwagę Jan Paweł II w encyklice Dominum et Vivificantem. Artykuł kończy się kilkoma refleksjami na temat tych, którzy byli bezpośrednio zaangażowani w ukrzyżowanie.
Bibliografia
Aquinas, Thomas. 1952. Summa Theologiae. Great Books of the Western World. Translated by Fathers of the English Dominican Province. Vols. 19-20. Chicago, London, Toronto: Encyclopedia Britannica.
Aristotle. 1988. Nicomachean Ethics. Translated by David Ross and Revised by J.L. Ackrill and J.O. Urmson. New York: Oxford University Press.
Auden, W.H. 1954. “September 1, 1939.” In: The Major Poets: English and American, by Charles M. Coffin (Editor), 518-520. New York: Harcourt, Brace & World.
Francis. 2022. “Discorso del Santo Padre Francesco ai Participanti al Convegno Internazionale di Teologia Morale.” The Holy See. May 13. Accessed October 2023. https://www.vatican.va/content/francesco/it/speeches/2022/may/documents/20220513-convegno-teologia-morale.html.
Fuchs, Joseph. 1990. “Good Acts and Good Persons.” In: John Paul II and Moral Theology: Readings in Moral Theology No. 10, by Charles E Curran and Richard A McCormick, 47-51. New York/Mahwah, NJ: Paulist.
John Paul II. 1981. Encyclical Laborem Exercens. Vatican City: Libreria Editrice Vaticana.
John Paul II. 1986. Encyclical „Dominum et Vivifi cantem”. Vatican City: Libreria Editrice Vaticana.
John Paul II. 1993. Encyclical: „Veritatis Splendor”. Vatican City: Libraria Editrice Vaticana.
John Paul II. 1995. Encyclical „Evangelium vitae”. Vatican City: Libreria Editrice Vaticana.
McCormick, SJ, Richard A. 1989. The Critical Calling: Reflections on Moral Dilemmas since Vatican II. Washington, D.C.: Georgetown University Press.
Plato. 1961a. “Republic.” In: The Collected Dialogues of Plato, by Plato, edited by Edith Hamilton and Huntington Cairns, translated by Paul Shorey, 575-844. Princeton: Princeton University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400835867-020
Plato. 1961b. “Symposium.” In: The Collected Dialogues of Plato, by Plato, edited by Edith Hamilton and Huntngton Cairns, 526-574. Princeton: Princeton University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400835867-019
Vatican Council II. 1965. „Gaudium et spes”: Pastoral Constitution on the Church in the Modern World. Boston: Pauline Books & Media.
Wojtyła, Karol. 1993. “Thomistic Personalism.” In: Person and Community: Selected Essays, by Karol Wojtyła, translated by Theresa Sandok, 167-175. New York, San Francisco: Peter Lang.
Wojtyła, Karol. 2013. Love and Responsibility. Translated by Grzegorz Ignatik. Boston: Pauline Books & Media.
Wojtyła, Karol. 2021. Person and Act. Vol. 1, in: Person and Act and Related Essays, by Karol Wojtyła, translated by Grzegorz Ignatik, 95-416. Washington, D.C.: The Catholic University of America Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1khdqkj
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Adrian J. Reimers
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.