Sakrament pokuty i pojednania w Kościele rzymskokatolickim i greckokatolickim Kościele Metropolitalnym sui iuris na Słowacji – jedność w różnorodności
PDF

Słowa kluczowe

sakrament pokuty
Kościół rzymskokatolicki
Kościół greckokatolicki;
pokuta
pojednanie

Jak cytować

Gwoździewicz, T. (2024). Sakrament pokuty i pojednania w Kościele rzymskokatolickim i greckokatolickim Kościele Metropolitalnym sui iuris na Słowacji – jedność w różnorodności. Teologia I Moralność, 19(1(35), 179–192. https://doi.org/10.14746/TIM.2024.35.1.10

Abstrakt

Sakrament pokuty i pojednania w istotny sposób wpływa na życie religijne oraz formację moralną wiernych Kościołów: rzymskokatolickiego i greckokatolickiego Kościoła Metropolitalnego sui iuris na Słowacji. W artykule zostały ukazane cechy wspólne, a także różnice w  rozumieniu sakramentu pokuty w  tych wspólnotach. Przyjęta perspektywa badawcza oraz zastosowane metody analizy i syntezy, pozwoliły na ukazanie różnych akcentów, które dostrzegalne są w  rozumieniu sakramentu pokuty w  tradycji zachodniej i tradycji wschodniej. Kościół zachodni podkreśla sądowniczy wymiar spowiedzi, zaś wschód akcentuje jej leczniczy charakter, co uwidacznia się w  celebracji sakramentu. Istotna kwestia dotyczy także trudności w odniesieniu do rozgrzeszenia grzechu przerywania ciąży w spowiedzi międzyobrzędowej, która to kwestia zmieniła swoje rozumienie wraz z przeżywanym w Kościele Rokiem Miłosierdzia. 

https://doi.org/10.14746/TIM.2024.35.1.10
PDF

Finansowanie

„Działania badawcze wsparte ze środków przyznanych w ramach programu Inicjatywa Doskonałości Badawczej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach”

Bibliografia

Błaza, Marek. 2006. „Jak spowiadać chrześcijan tradycji wschodniej?”. W: Sztuka spowiadania. Poradnik dla księży, red. Józef Augustyn i Stanisław Cyran, 361-376, Kraków: WAM.

Chłopowiec, Michał. 2011. „Teologia pokuty pierwszych wieków chrześcijaństwa w Kościele wschodnim”. Roczniki Teologii Moralnej, 3(58): 131-152.

Dziubata, Oksana. 2020. „Przygotowanie dzieci do sakramentów pokajania i Eucharystii w Kościele greckokatolickim na Ukrainie”. Studia Włocławskie, 22: 231-244.

Evdokimov, Paul. 2009. Prawosławna wizja teologii moralnej. Kraków: Homo Dei.

Franciszek, 2014a. „Czas miłosierdzia w całym Kościele. Spotkanie z klerem rzymskim”. Przemówienie 06.03.2014. Dostęp: 01.02.2024. https://www.zyciezakonne.pl/dokumenty/kosciol/franciszek/franciszek-homilie-i-przemowienia/2014-03-06-aula-pawla-vi-czas-milosierdzia-wcalym-kosciele-spotkanie-z-klerem-rzymskim-38601/. DOI: https://doi.org/10.9756/SIJCSEA/V2I3/0203220402

Franciszek. 2014b. „Spowiedź nie jest sądem, ale doświadczeniem przebaczenia i miłosierdzia. Spotkanie z uczestnikami kursu dla spowiedników”. 28.03.2014. L’Osservatore Romano, 3-4(360): 38.

Franciszek. 2016. „Dobra woń Chrystusa i światło Jego miłosierdzia. Nauka rekolekcyjna w bazylice św. Pawła za Murami podczas Jubileuszu kapłanów i seminarzystów”. 2.06.2016. L’Osservatore Romano, 6(383): 27-33.

Franciszek. 2016. List apostolski na zakończenie nadzwyczajnego jubileuszu miłosierdzia „Misericordia et misera”.

Jan Paweł II. 1984. Adhortacja „Recontilitio et paenitentia”.

Jan Paweł II. 1995. List apostolski „Orientale Lumen” (02.05.1995).

Jan Paweł II. 1998. Sakrament pokuty w życiu Kościoła. Przesłanie do Penitencjarii Apostolskiej. 20.03.1998. L’Osservatore Romano, 5-6(203): 5.

Kodeks Kanonów Kościołów Wschodnich. 2002. Lublin: Gaudium (KKKW).

Kodeks Prawa Kanonicznego. 2022. Poznań: Pallottinum (KPK).

Malý trebník. 2006. I. Časť. Prešov.

Nitkiewicz, Krzysztof. 2014. Katolickie Kościoły Wschodnie, Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne.

Nowicka, Urszula. 2011. „Uprawnienia szafarza sakramentu pokuty i pojednania przy spowiedzi innego obrządku”. Seminare, 30: 51-63.

Orygenes. 2013. Homilie o księdze kapłańskiej – Homilia VIII. Kraków: WAM.

Orzeszyna, Jan. 2005. Pokuta – sakrament pokuty. Encyklopedia Nauczania Moralnego Jana Pawła II. Polwen. Radom.

Orzeszyna, Jan. 1996. Społeczno-eklezjalny wymiar sakramentu pokuty. Kraków: PAT.

Petro, Marek. 2021. „Sňatie cenzúry z deliktu potratu v medziobradovom prostredí na Slovensku”. W: Tvar a tvár našej Cirkvi, red. Jozef Jančovič, Bratislava: Rímskokatolícka cyrilometodská bohoslovecká fakulta UK.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. 2003. Poznań: Pallottinum.

Sareło, Zbigniew. 1988. „Kapłan jako spowiednik”. Collectanea Theologica, 58(1): 41-56.

Sobór Watykański II. 1964. Dekret o katolickich Kościołach Wschodnich „Orientalium Ecclesiarum”. 21.11.1964.

Stokłosa, Marek. 2016. „Uwolnienie penitentów z kar kościelnych w zakresie wewnętrznym sakramentalnym”. Sympozjum, 2(31): 97-120.

Worbs, Marcin. 2016. „Leczniczy charakter sakramentu pokuty”. W: Wiara a zdrowie (II) Sympozja 88, red. Lucyna Sochocka i Marcin Worbs, 91-106. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO.

Zaborowski, Marek. 2008. „Sakrament pokuty w ujęciu teologiczno-prawnym”, Polonia Sacra, 24/68: 309-331.

Zerhau, Leo. 2003. Svátostné pokání v různých liturgických tradicích: aktuálnost dějinného bohatství liturgických forem a teologických pohledů. Velehrad: Refugium Velehrad-Roma.

Синод Українcької Греко-католицької церкbи. 2012. Катехизм Української Греко-католицької „Христос – наша Пасха”, Львів: Свічадо (KUKG).