Abstrakt
Kościół starożytny od początku z uwagą pochylał się nad kwestią przemocy. Wynikało to nie tylko z podstawowego w tej materii nakazu, wypływającego z Dekalogu i przykazania „Nie zabijaj”, ale również z powodu szybko postępujących zmian historycznych, geograficznych i społecznych. Zmiany te spowodowały konieczność przyjrzenia się dotychczasowej nauce Kościoła, a wraz z nią postawie chrześcijan, w konsekwencji zaś ewolucję stanowiska Kościoła wobec tak newralgicznego kontekstu przemocy, jakim jest wojna. Temu zagadnieniu poświęcony został niniejszy artykuł. Celem prezentacji jest analiza zmieniającego się stanowiska Kościoła wobec wojny na przełomie IV i V wieku. Cezura czasowa związana jest z dominującymi zmianami, jakie dokonały się wówczas na terenach Cesarstwa zachodniorzymskiego, a mianowicie zwycięstwo chrześcijaństwa i powolny upadek Cesarstwa, spowodowany napływem ludów barbarzyńskich na tereny dzisiejszej Europy, co doprowadziło do rozpoczęcia zupełnie nowej epoki, zarówno z punktu widzenia społecznego, jak i militarnego.
Bibliografia
Ambroży z Mediolanu. De officiis ministrorum. Patrologia Latina 16 (tłum. własne).
Ambroży z Mediolanu. Epistolae Prima Classis. Patrologia Latina 16 (tłum. własne).
Augustyn. 2021. De civitate Dei. Patrologia Latina 41. Polska wersja: Państwo Boże, tłum. W. Kubicki. Kraków: Vis-a-vis Etiuda.
Augustyn. Sermones. Patrologia Latina 38 (tłum. własne).
Brodka, Dariusz. 2006. „Upadek Cesarstwa Rzymskiego w historiografii wieków IV-VI (zarys problemu)”. Przegląd Historyczny, 97(2): 129-144.
Contamine, Philippe. 2004. Wojna w średniowieczu. Warszawa: Dom Wydawniczy „Bellona”.
Cyprian z Kartaginy. 1969. Ad Donatum. W: Epistolae. Patrologia Latina 4. Polska wersja: Listy, tłum. Władysław Szołdrski. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Hamman, Adalbert. 1990. Życie codzienne pierwszych chrześcijan (95-197). Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Harnack, Adolf. 1905. Militia Christi. Die christliche Religion und der Soldatenstand in den ersten drei Jahrhunderten. Tübingen.
Heather, Peter. 2012. Upadek Cesarstwa Rzymskiego. Poznań: Rebis.
Hołasek, Andrzej. 2015. „Żołnierz i służba wojskowa w świetle kościelnych źródeł normatywnych z IV i V wieku”. Vox Patrum, 35(63): 1-21. DOI: https://doi.org/10.31743/vp.3568
Kornatowski, Wiktor. 1965. Społeczno-polityczna myśl św. Augustyna. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Łuszczyńska, Małgorzata i Artur Łuszczyński. 2019. „Wojna sprawiedliwa a nie święta. Średniowieczne koncepcje konfliktów zbrojnych”. Acta Universitatis Wratislaviensis. No. 359. Studia nad Autorytaryzmem i Totalitaryzmem, 41(4): 7-20. DOI: https://doi.org/10.19195/2300-7249.41.4.1
Minois, Georges. 1998. Kościół i wojna. Od czasów Biblii do ery atomowej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.
Orygenes. 1977. Contra Celsum. Polska wersja: Przeciw Celsusowi, tłum. Stanisław Kalinkowski. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Śrutwa, Jan. 1979. „Kościół Afryki rzymskiej II-V wieku wobec służby wojskowej”. Collectanea Theologica, 49(3): 65-77.
Tertulian. Apologia. Patrologia Latina 1. Polska wersja: Apologetyk, tłum. Jan Sajdak. Poznań: Księgarnia Akademicka Spółdzielnia z Odp. Udz.
Tertulian. De idolatria. Patrologia Latina 1. Polska wersja: O bałwochwalstwie, tłum. Paweł Wygralak. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Sylwia Sperling

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
