Trudne pojednanie w Rwandzie
PDF (Język Polski)

Schlagworte

Rwanda
ludobójstwo
Gacaca
pojednanie
Janvier Gasore

Zitationsvorschlag

Stelmach, D. (2019). Trudne pojednanie w Rwandzie. Teologia I Moralność, 13(2(24), 243–252. https://doi.org/10.14746/tim.2018.24.2.14

Abstract

Rwanda kojarzona jest z tragedią ludobójstwa w 1994 roku, jednak ostatnio staje się przykładem odbudowy kraju i rozwoju gospodarki. W kontekście przebaczenia i pojednania kraj ciągle jest na drodze do pełnego pojednania. Ksiądz Janvier Gasore SAC, opisuje swoją historię przebaczenia i pojednania, jak zmierzył się trudną rzeczywistością swojej wioski, gdzie zginęła prawie cała jego rodzina, oraz jak niósł pomoc więźniom z Gikondo. Pojednanie w życiu księdza Janviera Gasore SAC, dokonuje się w konkretnych sytuacjach życiowych podczas spotkania z ofiarami i oprawcami. Metodą na udane pojednanie jest zastosowanie przebaczenia i zaniechania odwetu, proponowane przez Kosciół katolicki. W ten sposób zatrzymuje się dalszą eskalację zła i zaczyna się inaczej patrzeć na drugiego człowieka, który jeszcze niedawno był moim wrogiem. Istotnym novum świadectwa księdza Janviera Gasore jest fakt, że Gacaca- ludowe trubunały które osądzaly winnych ludobójstwa istniały wcześniej niż w 2001 roku. Powstanie pierwszych Gacacy było z błogosławienstwem Kościoła katolickiego, przy dużej rezerwie władz państwowych. Dopiero po 2001 roku władze państwowe przejmują ten pomysł na uporanie się z koniecznością powszechnego osądzenia winnych ludobójstwa. Nigdzie wcześniej w literaturze przedmiotu nie można było znaleźć wzmianki o istnieniu Gacacy przez 2001 rokiem. Innym ważnym elementem świadectwa jest wspomnienie o męczennikach spośród ludzi Kościoła. Obecnie częściej podkreśla się marginalny udział księży w ludobójstwie, pomijając meczeńśtwo 250 duchownych Koscioła katolickiego. Najczęściej ginęli w obronie niewinnych ludzi.

https://doi.org/10.14746/tim.2018.24.2.14
PDF (Język Polski)

Literaturhinweise

d’Amour Dusengumuremyi J. (2015), No Greater Love. Testimonies on the Life and Death of Felicitas Niyitegeka, Lake Oswego.

d’Amour Dusengumuremyi J. (2017), Intikangarusibana. Abapadiri bahisemo guhara amagara yabo kubera intama zabo, Nzeri.

Bar J. (2013), Po ludobójstwie. Państwo i społeczeństwo w Rwandzie 1994-2012, Kraków.

Gasore J. (2018), Świadectwo, Ruhango 24 lipca 2018 r. archiwum autora.

Harrell P.E. (2003), Rwanda’s Gamble. Gacaca and a new model of transistional justice, New York.

Jaworski M. (2012), Kwemera, czyli wierzyć. Świadectwo wiary Kościoła w Rwandzie, Kraków.

Palmer N. (2015), Courts in conflict. Interpreting the Layers of Justice in Post-Genocide Rwanda, Oxford.

Tochman W. (2010), Dzisiaj narysujemy śmierć, Wołowiec.

Waldorf L. (2017), Censorhip and Propaganda in Post-Genocide Rwanda, w: The media and the Rwanda Genocide, red. A. Thomson, London.