Selected indicators of religiosity of postgraduate students of Theology in Poznan
PDF (Język Polski)

Schlagworte

postgraduate theology studies
the image of God
religious practices
ecclesial commitment
religious identity
personal religiosity

Zitationsvorschlag

Soiński, B. (2020). Selected indicators of religiosity of postgraduate students of Theology in Poznan. Teologia I Moralność, 15(2(28), 185–212. https://doi.org/10.14746/tim.2020.28.2.11

Abstract

Prezentowany artykuł jest raportem z empirycznych studiów dotyczących religijności słuchaczy studiów podyplomowych teologii, którzy przygotowują się do nauczania religii w szkołach i przedszkolach. Sformułowano następujący problem badawczy: czy słuchacze studiów podyplomowych teologii są osobami posiadającym kompetencje duchowe w aspekcie ich rozwoju religijnego i rozwoju wiary, tak aby mogli w przyszłości umiejętnie wspierać duchowo swoich uczniów? Czy są religijni i czy ich religijność posiada cechy dojrzałości? W celu weryfi kacji hipotezy badawczej wykorzystano następujące narzędzia diagnostyczne: ankietę do badania wymiarów religijności, Skalę Praktyk Religijnych (Chaim 1991), Skalę Tożsamości Religijnej A. Wieradzkiej-Pilarczyk (2015), Skalę Religijności Personalnej R. Jaworskiego (1989). Badania przeprowadzono w latach 2017-2019 wśród słuchaczy (N=62) Studiów Podyplomowych Teologiczno-Katechetycznych oraz Studiów Podyplomowych Katechezy Przedszkolnej na WT UAM w Poznaniu. Grupę porównawczą stanowili posiadający wyższe wykształcenie rodzice dzieci pierwszokomunijnych (N=145). Wszyscy badani byli wyznania rzymskokatolickiego. Uzyskane wyniki potwierdzają zasadność oczekiwania, że słuchaczy studiów podyplomowych teologii powinien charakteryzować wyższy poziom religijności. Zmienna niezależna, jaką jest podjęcie studiów podyplomowych teologii, łączy się w sposób istotny z wyższym niż u innych dorosłych katolików poziomem intensywności wyróżnionych zmiennych psychologicznych,
takich jak: autodeklaracja wiary, obraz Boga, praktyki sakramentalne i religijne, zaangażowanie w życie wspólnoty kościelnej, tożsamość religijna oraz religijność personalna.

https://doi.org/10.14746/tim.2020.28.2.11
PDF (Język Polski)

Literaturhinweise

Chaim, Władysław. 1991. Psychologiczna analiza religijności niespójnej. Lublin: RW KUL.

Chlewiński, Zdzisław. 1982a. „Rola religii w funkcjonowaniu osobowości”. In: Psychologia religii, edited by Zdzisław Chlewiński, 61-76. Lublin: TN KUL.

Chlewiński, Zdzisław. 1982b. „Wprowadzenie do psychologii religii”. In: Psychologia religii, edited by Zdzisław Chlewiński, 11-60. Lublin: TN KUL.

Chlewiński, Zdzisław. 1991. Dojrzałość: osobowość, sumienie, religijność. Poznań: W drodze.

Głaz, Stanisław. 2003. „Wpływ zmiennych egzystencjonalnych na skutki przeżycia religijnego”. Czasopismo Psychologiczne. Psychological Journal, 9(1): 119-132.

Głaz, Stanisław. 2004. „Wyznaczniki przeżycia religijnego u młodzieży akademickiej”. Studia Psychologica, 5: 81-102.

Główny Urząd Statystyczny. Urząd Statystyczny w Łodzi. 2017. Jakość życia w Polsce w 2015 roku. Wyniki badania spójności społecznej, Warszawa. Retrieved: 11.01.2020. https://www. google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiI9P2kwPzmAhVkl4sKHX46CIgQFjABegQIAxAC&url=https%3A%2F%2Fstat.gov.pl%2Fdownload%2Fgfx%2Fportalinformacyjny%2Fpl%2Fdef ultaktualnosci%2F5486%2F4%2F2%2F1%2Fjakosc_zycia_w_polsce_w_2015_roku.pdf&usg=AOvVaw3NgMi6zMsCHemszU7zjBZp.

Golan, Zdzisław. 2006. „Pojęcie religijności”. In: Podstawowe zagadnienia psychologii religii, edited by Stanisław Głaz, 71-79. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Gross, Neil and Solon Simmons. 2009. „The religiosity of American college and university professors”. Sociology of Religion. 70(2): 101-129.

Hay, David. 1979. “Religious experience amongst a group of post-graduate students. A qualitative study”. Journal for Scientifi c Study of Religion, 18: 164-184.

Jaworski, Romuald. 1989. Psychologiczne korelaty religijności personalnej. Lublin: RW KUL.

Jaworski, Romuald. 1998. „Psychologiczne badania religijności personalnej”. Zeszyty Naukowe KUL, 3-4: 77-88.

KEP. 2016. Uchwała Konferencji Episkopatu Polski z dnia 7 czerwca 2016 roku w sprawie minimalnych wymogów w kształceniu nauczycieli religii. Retrieved: 11.01.2020. https://www. katecheta.pl/Aktualnosci/Uchwala-KEP-w-sprawie-minimalnych-wymogow-w-ksztalceniunauczycieli-religii.

Kowalik, Krzysztof. 2003. Funkcja doświadczenia w teologii. Próba oceny teologiczno-metodologicznej dyskusji we współczesnej literaturze niemieckojęzycznej. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Król, Józef. 2002. Psychologiczne aspekty badania fenomenu religii. Podstawy teoretycznometodologiczne. Opole: Uniwersytet Opolski. Katedra Psychologii Religii.

Królikowska, Anna. 2009. „Kierunek studiów a religijność i stosunek do religii”. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Studia Sociologica, 19: 59-81.

Królikowski, Janusz. 2016. Nauka, mądrość i powołanie. O naturze i misji teologii. Kraków: WN Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. DOI: 10.15633/9788374385145.

Królikowski, Janusz. 2017. „Kontemplacja i racjonalność. Sakralny wymiar teologii”. Wrocławski Przegląd Teologiczny, 25/1: 19-34.

Królikowski, Janusz. 2018. „Teologia jako dziedzina nauki i zadanie dydaktyczne”. Teologia w Polsce, 12.1: 27-39.

Kwas, Angelika. 1982. „Bóg ojcem w Nowym Testamencie”. Ruch Biblijny i Liturgiczny, 35.3: 186-193.

Le Bras, Gabriel. 1956. « Études de sociologie religieuse », t. II, De la morphologie a la typologie. Paris: Presses Universitaires de France.

Libiszowska-Żółtkowska, Maria. 1991. Postawy inteligencji wobec religii. Studium socjologiczne. Warszawa: Instytut Filozofi i i Socjologii PAN.

Łabuda, Piotr. 2011. „Paweł jako ojciec i Bóg jako «Abba, Ojciec»”. Verbum Vitae 20: 171-190.

Marciniak, Bronisław. 2016a. Zarządzenie Nr 541/2015/2016 Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z dnia 14 lipca 2016 r. w sprawie utworzenia Studiów Podyplomowych Teologiczno-Katechetycznych, §1; §3. Retrieved: 11.01.2020. http://teologia.amu.edu.pl/__data/assets/pdf_fi le/0003/305787/Nr-541_2015_2016-SP-Teologiczno-Katechetyczne.pdf.

Marciniak, Bronisław. 2016b. Zarządzenie nr 550/2015/2016 Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z dnia 10 sierpnia 2016 r. w sprawie utworzenia Studiów Podyplomowych

Katechezy Przedszkolnej, §1; §3. Retrieved: 11.01.2020. http://teologia.amu.edu.pl/__data/assets/pdf_fi le/0004/305788/Nr-550_2015_2016-SP-Katechezy-Przedszkolnej.pdf.

Misiaszek, Kazimierz. 2013. „«Być solą ziemi» jako zadanie katechetyczne”. Teologia pastoralna. Rocznik Teologii Katolickiej, 12: 97-106. DOI: 10.15290/rtk.2013.12.2.06.

Miś, Lucjan: Warmiński, Andrzej. 2000. „Między słabością a siłą. Postawy religijne studentów krakowskiej WSP”. In: Postawy wobec religii. Psychologiczne uwarunkowania i konsekwencje, edited by Tadeusz Doktór and Kazimierz Franczak, 99-108. Warszawa: Salezjański Instytut Wychowania Chrześcijańskiego.

Moskałyk, Jarosław. 2012. „Na drodze poznania wiary”. Teologia w Polsce, 6.2: 41-51.

Nowak, Antoni Jozafat. 1985. „Człowiek – istota religijna. Aspekt psychologiczny”. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 18: 203-208.

Piwowarski, Władysław, Janusz Mariański and Kazimierz Ryczan. 1987. Biuletyn socjologii religii. Collectanea Theologica, 57/4: 113-135.

Poniży, Bogdan. 2003. „Sapiencjalne przejście od «przymierza» do «przyjaźni z Bogiem»”. Verbum Vitae, 4: 99-118.

Porozumienie pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 31 maja 2016 r. w sprawie kwalifi kacji wymaganych od nauczycieli religii. 2016. Retrieved: 11.01.2020. https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2016/05/60531113700-1.pdf.

Prężyna, Władysław. 1990. „Symptomy dojrzałej religijności”. In: Kościół w służbie człowieka, edited by Władysław Turek and Janusz Mariański, 269-278. Olsztyn: Warmińskie Wydawnictwo Diecezjalne.

Scheitle, Christopher P. 2011. „US college students’ perception of religion and science: Confl ict, collaboration, or independence? A research note.” Journal for the Scientifi c Study of Religion, 50(1): 175-186. DOI: 10.1111/j.1468-5906.2010.01558.x.

Scheitle, Christopher P. and Elaine Howard Ecklund. 2018. “Perceptions of religious discrimination among US scientists.” Journal for the Scientifi c Study of Religion, 57(1): 139-155. DOI: 10.1111/jssr.12503.

Sobór Watykański II. 2002. “Konstytucja dogmatyczna o Kościele «Lumen gentium»”. In: Sobór Watykański II: Konstytucje, dekrety, deklaracje, 104-166. Poznań: Pallottinum Wydawnictwo Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego.

Soiński, Borys Jacek. 2006. Doświadczenia religijne a postawy studentów w obliczu śmierci Jana Pawła II. Poznań: UAM WT.

Stark, Rodney and Roger Finke. 2000. Acts of Faith: Explaining the Human Side of Religion, Berkeley: University of California Press.

Strzelczyk, Grzegorz. 2007. „Doświadczenie wiary a teologia. Próba wstępnej systematyzacji problematyki”. Teologia w Polsce, 1, 1: 37-49.

Szymik, Jerzy. 2013. „Teologia”. II. „Natura”. In: Encyklopedia katolicka. Tom XIX, edited by

S. Wilk et all, k. 657-659. Lublin: TN KUL.

Walesa, Czesław. 1982. „Psychologiczna analiza rozwoju religijności człowieka ze szczególnym uwzględnieniem pierwszych okresów jego ontogenezy”. In: Psychologia religii, edited by

Zdzisław Chlewiński, 143-190. Lublin: TN KUL.

Wieradzka-Pilarczyk, Anna. 2015. Tożsamość religijna młodych Polaków. Poznań: UAM WT.

Wulff , David M. 1999. Psychologia religii. Klasyczna i współczesna. Warszawa: WSiP.