Cnota umiarkowania w ujęciu Josefa Piepera
PDF (Język Polski)

Schlagworte

Josef Pieper
cnota
umiarkowanie
post
czystość

Zitationsvorschlag

Jucewicz, A. (2024). Cnota umiarkowania w ujęciu Josefa Piepera. Teologia I Moralność, 19(1(35), 195–210. https://doi.org/10.14746/TIM.2024.35.1.11

Abstract

Josef Pieper (1904-1997) to niemiecki, katolicki filozof, jeden z głównych popularyzatorów myśli św. Tomasza z  Akwinu w  XX wieku. W  artykule podjęta została analiza zagadnienia cnoty umiarkowania w ujęciu wspomnianego myśliciela. Zastosowane zostały następujące metody badawcze: krytyczna analizy źródeł oraz metoda dedukcyjna, aby następnie, za pomocą metody syntetycznej, uporządkować podjęte kwestie pod względem merytorycznym. Dla J. Piepera aktywność człowieka – ze względu na jego rozumność – winna być jednak ukierunkowana na dobro. Stąd konieczna jest dyscyplina wstrzemięźliwości. Osiągnięcie tego celu realizuje się poprzez czyn osoby. Wiąże się to z nieustannym wyborem dobra, opanowywaniem pożądliwości i niszczycielskiej siły grzechu. Całe życie człowieka jest związane z podejmowaniem trudu i zmagania na rzecz dojrzałości ludzkiej. Praktyka wstrzemięźliwości to w istocie realizacja osobowego ja, charakteryzującego się potrzebą zachowania swojej tożsamości jako bytu racjonalnego, duchowego. Praktykowanie umiarkowania prowadzi do wolności. Jest to wolność prawdziwej samorealizacji, wolność do spełnienia swego człowieczeństwa. 

https://doi.org/10.14746/TIM.2024.35.1.11
PDF (Język Polski)

Literaturhinweise

Andrzejuk, Artur. 2000. Prawda o dobru. Warszawa: UKSW.

Cholewiński, Alfred. 2000. ABC chrześcijaństwa. Kraków: WAM.

Forrest, Thomas i Jose H. Prado Flores. 1991. Jezus Chrystus uzdrowiciel mojej osoby, tłum. Kamil Skorulski. Łódź: Diecezjalne Wydawnictwo Łódzkie.

Giertych, Wojciech. 2006. Jak żyć łaską. Płodność Boża w ludzkich czynach. Kraków: Wydawnictwo M.

Jan Paweł II. 1981. Adhortacja „Familiaris Consortio”.

Jan Paweł II. 1986. „Pierwszy grzech w dziejach człowieka: peccatum oryginale”. Audiencja Generalna. Rzym: 10.09.1986. L’Osservatore Romano, 9: 14.

Kępiński, Antoni. 1974. Lęk. Warszawa: Wydawnictwo Literackie.

Kożuchowski, Józef. 2001. „Filozofi a Josefa Piepera”, Studia Elbląskie, 3: 259-275.

Pieper, Josef. 1939. Zucht und Mass. Ueber die vierte Kardinaltugend. Leipzig: Verlag Beihegner.

Pieper, Josef. 1965a. The Four Cardinal Virtues: Prudence, Justice, Fortitude, Temperance. New York: Brace & World, Inc.

Pieper, Josef. 1965b. Traktat ueber die Klugheit. Muenchen: Koesel Verlag.

Pieper, Josef. 2000. O miłości, nadziei i wierze, tłum. Irena Gano i Krzysztof Michalski. Poznań: W drodze.

Schonborn, Christoph, Albert Gores i Robert Spaemann. 1997. Grzech pierworodny w nauczaniu Kościoła, tłum. Juliusz Zychowicz. Poznań: W drodze.

Sobór Watykański II. 1965. Konstytucja „Gaudium et spes”.

Rosik, Seweryn. 1992. Wezwania i wybory moralne. Refl eksje teologicznomoralne. Lublin: KUL.

Sarah, Robert. 2019. Wieczór się zbliża i dzień się już chyli (rozmowę przeprowadził Nicolas Diat), tłum. Agnieszka Kuryś. Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek.

Szymański, Jacek. 2001. „Współczesne tendencje dewaluacji seksu”. Studia Włocławskie, 4: 304-312.

Tomasz z Akwinu. 1964. Suma teologiczna. Umiarkowanie (II-II, q. 141-170), t. 22, tłum. Stanisław Bełch. Londyn: Veritas.

Tomasz z Akwinu. 2009. Summa contra gentiles. Prawda wiary chrześcijańskiej w dyskusji z poganami, innowiercami i błądzącymi, tłum. Zofia Włodek i Włodzimierz Zega, t. 3. Poznań: W drodze.

Wojtyła, Karol. 1985. Osoba i czyn. Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne.