Abstract
Niniejszy artykuł jest próbą ukazania istoty nauczania Kościoła o wojnie oraz jej moralnego wartościowania. Opierając się na pracy analityczno-syntetycznej przedstawię wycinek badań nad wojną i nauczaniem Kościoła w tym obszarze, prezentując kluczowe punkty zwrotne w nauczaniu i wpływ konkretnych wydarzeń na kształtowanie współczesnego katolickiego podejścia do tych kwestii. W artykule podkreślono kluczową rolę teorii „wojny sprawiedliwej”, wskazując na rozwój nauki we współczesności, analizując dokumenty Soboru Watykańskiego II i wybrane encykliki papieskie, w których kładzie się nacisk na unikanie wojny i promowanie pokoju. Wynika z nich, że Kościół potępia totalną wojnę i podkreśla potrzebę ochrony niewinnych. Wojna to ostateczność, a jeśli jest konieczna musi spełniać surowe kryteria moralne. Artykuł ma na celu ukazanie związków współczesnego nauczania Kościoła na temat wojny z teorią wojny sprawiedliwej oraz zidentyfikowania i zrozumienia subtelnych zmian w teologii wojny. Skupiono się w nim na analizie tego, w jaki sposób zmieniające się konteksty polityczne i społeczne wpłynęły na formułowanie wypowiedzi Kościoła dotyczących wojny. Przedstawiono efekty Soboru Watykańskiego II oraz encyklik papieskich, takich jak: Pacem in Terris Jana XXIII i Evangelium Vitae Jana Pawła II jako rozwój doktryny pokoju, skupiającej uwagę na znaczeniu pokoju, godności ludzkiej i unikaniu konfliktów zbrojnych.
Literaturhinweise
Babski, Piotr. 2020. „Przyczyny i skutki wojen: Nauka Soboru Watykańskiego II, Pawła VI oraz Jana Pawła II”. Studia Elbląskie, 21: 369-385.
Babski, Piotr. 2023. Rozwój nauczania Kościoła na temat wojny w kontekście teorii wojny prewencyjnej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Wydział Teologiczny.
Franciszek. 2020. Encyklika „Fratelli tutti”.
Jan Paweł II. 1991. Encyklika „Centesimus annus”.
Kasprzak, Dariusz. 2014. „Teologiczne założenia koncepcji „Państwa Bożego” Augustyna z Hippony”. W: Biblia w kulturze świata. Aspekty biblijnego przesłania część trzecia, red. Bolesław Tomasz Jelonek i Roman Bogacz, 65-76. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II.
Katechizm Kościoła Katolickiego, 1994. Poznań: Wydawnictwo Pallottinum.
Majka, Józef. 1969. „Zagadnienie wojny i pokoju w nauce Soboru Watykańskiego II”. W: W nurcie zagadnień posoborowych, red. Bohdan Bejze, t. 3. Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek.
Olszowski, Rafał. 2007. Wojna sprawiedliwa w tradycji cywilizacji zachodniej. Dostęp: 24.08.2024. https://ruj.uj.edu.pl/server/api/core/bitstreams/47abc1c6-9c70-4ee6-ac80-751867cb5850/content.
Ratzinger, Józef. 2001. „Wywiad udzielony niemieckiej sekcji Radia Watykańskiego 13.11.2001 na temat działań zbrojnych w Afganistanie po zamach terrorystycznych z 11 września 2001”. Niedziela. Tygodnik katolicki, 47(317): 6.
Sobór Watykański II. 1965. Konstytucja duszpasterska o świecie współczesnym „Gaudium et Spes”.
Święty Augustyn. 1977. O państwie Bożym, tłum. Wiktor Kornatowski. Warszawa: Wydawnictwo Pax.
Święty Augustyn. 2010. Państwo Boże, tłum. Władysław Kubicki. Warszawa: Wydawnictwo Hachette.
Święty Tomasz. 1960. Suma Teologiczna, Traktat o miłości XVI, zagadnienie 40, O wojnie. Londyn: Katolicki Ośrodek Wydawniczy „Veritas”.
Zabłocka Julia. 1987. Historia Bliskiego Wschodu w Starożytności. Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź: Wydawnictwo Ossolineum.
Lizenz
Copyright (c) 2024 Piotr Babski

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
